Inlägg från: Mamma Kråkan |Visa alla inlägg
  • Mamma Kråkan

Vi som shoppar danska barnkläder del 15

Flock skrev 2009-10-21 09:33:56 följande:
    God morgon!INget nytt om salgen?? JAg har inte hunnit titta till er så mycket.. Åh, vad jag skulle vilja veta så man kan planera lite..JuliaochNelly: Vad har hänt med dina fina pressbild??
    Inte aning om hur det står till med salg. Jag har haft lite stalker problem {#lang_emotions_yell} Och har därför tömt mina bilder.

Tjejer när köper nu julklappar? är man tokig om man börjar nu?
  • Mamma Kråkan

gaaa ska alla vaccinera sig ? är jag den enda som tänker hoppa över? vi har inte riktigt bestämt oss men sambon han ska inte & viggo är för liten.

• Mamma Kråkan
    saturnina skrev 2009-10-21 10:01:13 följande:
    Nejdå, jag var i Ullared för 3 veckor sedan och inhandlade lite julklappar.
    Tasha78 skrev 2009-10-21 10:01:04 följande:
    jag har redan köpt alla mina julklappar så tokig är du inte
    hehe då börjar jag nu utan att skämmas, försöker ju dela upp det lite det är ju måååånga julklappar & så ska vi fira i sälen med så då kommer ju det till i december med. {#lang_emotions_undecided} Man vill ju inte klumpa in allt på en månads lön.
  • Mamma Kråkan
    Flock skrev 2009-10-21 10:02:56 följande:
    Stalker?? Här?? Är inte folk vettiga!!! Hoppas att det löser sig snart och du får reda på vem det är!! Hej!Hoppas krya på sig!
    heh jaaps någon som helt planlöst anmält mina inlägg & påstått jag är säljare för divers märken {#lang_emotions_throwup} nu verkar det löst iallfall.
    Tasha78 skrev 2009-10-21 10:03:11 följande:
    jag och mannen ska inte heller och dottern är för liten men hade hon varit 3 idag hade inte hon heller fått
    Skönt att jag inte är ensam
    FlowerPowerMama skrev 2009-10-21 10:10:10 följande:
    Näpp, ingen vaccination här för någon av oss. Har läst på en massa och frågat läkare och kommit fram till att jag inte tänker låta mig och barnen vaccineras då det till största delen är för att skydda riskgrupperna i samhället och inte oss själva.Och en influensa klarar vi av, den är inte tuffare än vanliga flunsan och den vaccinerar vi oss aldrig mot...Men jag fick en kallelse till vaccination för V häromdagen för hon låg tydligen i en riskgrupp, men talade med BVC igår och det var hennes gamla förkylningsproblem som orsakade kallelsen, problem som hon inte längre har, så hon kommer inte vaccineras iallafall.
    Precis som jag resonerar då, dom flesta i vår omgivning ska inte heller vaccinera sig. Dessutom så säger dom ju att minst  80 % av befolkning måste vaccinera sig för att det ska ge bra skydd för dom som vaccinerat sig. Och som det ser ut nu verkar ju bara 50% planera att vaccinera sig.
    saturnina skrev 2009-10-21 10:11:00 följande:
    Men ni kanske kan smitta människor i er omgivning som tillhör riskgrupper.
    Nja fast även om man vaccinera sig så bär man runt på smittan ändå. Man ska inte alls glömma att vaccinet endast ger 90 % skydd och om inte en majoritet vaccinerar sig är det egentligen värdelöst.
    Vi struntar i det för att den enda som egentligen skulle behöva vaccinera sig här är viggo som inte ens får. Nelly är i princip aldrig sjuk & verken min sambo eller jag själv blir lätt sjuka.
  • Mamma Kråkan
    Smultronhjärta skrev 2009-10-21 10:26:54 följande:
    Generellt förstår jag inte varför man inte skulle ta chansen att vaccinera sig när det är kostnadsfritt Det skyddar både en själv och andra, kvicksilver som det pratats om är i så pass liten halt att då ska man inte äta insjöfisk heller samt att kvicksilver fungerar som "konserveringsmedel" i de flesta vacciner.Vanliga influensan kostar det att ta men den tar många ändå utan att kolla upp en massa..Jag ska vaccinera mig om de kommer ihåg att kalla mig men jag tänker inte jaga ihjäl mig-avskyr nålar
    Jo det är sant, men sen kan man vända på det och säga varför vaccinera sig nu då man inte vaccinerar sig för influensa i vanliga fall?
  • Mamma Kråkan
    saturnina skrev 2009-10-21 10:38:39 följande:
    Det handlar om att riskbilden ser annorlunda ut. Om någon i min omgivning blev sjuk och dog skulle jag aldrig förlåta mig själv om jag inte var vaccinerad. Oavsett om jag kan bära på smittan ändå. Då vet jag i alla fall att jag gjort mitt yttersta. Det är lätt att säga, "det gäller inte mig" och strunta i det.Det handlar om solidaritet.
    Jov om man resonerar så är en vaccinering självklar. Jag resonerar dock annorlunda och menar att eftersom viggo inte kan på vaccinet och därför blir mer utsatt kommer vi andra inte heller vaccinera oss utan kommer vara mer försiktiga med vissa saker under denna perioden och nog med våran hygien. ( inte för vi slarvar i vanliga fall {#lang_emotions_wink}) Det jag mest menar är att många verkar tro att vaccinet är ett mirakel medel och när man vaccinerat sig så kan man inte bli smittad och man kan skita i allt vad handhygien och försiktighet heter.
  • Mamma Kråkan
    jojoa75 skrev 2009-10-21 10:40:05 följande:
    Hur vi än vänder o vrider på det så är det ju upp till var o en hur de vill göra. Respekterar båda sidor om man nu ska dela upp i "sidor"
    Jo det blir ju lätt en uppdelning av hela disskutionen, tyvärr.
  • Mamma Kråkan
    Smultronhjärta skrev 2009-10-21 10:43:47 följande:
    Jo det är klart..Troligen beror det på att vanliga influensan kan man hantera bättre eftersom den har funnits längre,dock är inte svininfluensan livshotande för de allra flesta även om media har haussat upp allt i proportion.Äldre generationer har skydd sedan äldre flunsor. Fågelinfluensan som skulle drabba oss likt pesten sades det kom och gick och kvar satt alla med Tamiflu som de köpt tokdyrt utomlands Maken jobbar med just detta och i Halland hade man för någon vecka sedan haft ett konstaterat fall med svininfluensa(på en patient som varit i Mexico) Nu kan det ju ha tillkommit någon mer senaste veckorna det vet inte jag..Vanlig influensa däremot...
    Jo det är lite det jag menar att folk tror det är livshotande för ALLA  villket det inte alls är. Jag tror personligen att god handhygien och undvika köpcenter för barn räcker gott och väl. Jag funderar lite på också varför man rekomenderar vaccin till en 4 åring och inte till en 2 åring vad skiljer dom åt så mycket att det rek till den en och inte den andra. Min bvc/vårdcentral kunde inte alls svara på det och därför undrar man lite.
  • Mamma Kråkan
    saturnina skrev 2009-10-21 10:46:04 följande:
    Japp. men:Spanska sjukan - 1918• Spreds snabbt över hela jorden• Skördade fler liv än första världskriget• Drabbade unga vuxna svårastOm man kunde gå tillbaka och fråga våra mormodrars föräldrar om de skulle vaccinera sig - vad tror ni de skulle svarat?
    Vill ju påpeka att 1918 hade dom inte som sjukhus resurser vi har idag och inte den levnadstandar eller hygien vi idag har. Idag har vi ytterst lite närkontakt med okända människor och har en helt annan insikt i hur bakterier sprids. Det går inte alls att jämnför tycker jag.
  • Mamma Kråkan
    saturnina skrev 2009-10-21 10:51:00 följande:
    Jag talar mer om vi har chansen att förhindra ssjukdom. Det hade inte de.
    Ja det kan ju stötas och blötas det men dom levde inte som vi lever nu då heller då var samhället ett party för bakterier redan.
    Morty skrev 2009-10-21 10:51:48 följande:
    *försöker byta samtalsämne*Någon som shoppade på Bus&Rackartyg igår? Jag shoppade lurvrånis till Mattis och en cerise/rosa mössa till Moa. Hoppas nu han även gillar lurvrånisen. Har en på väg hem till Moa ochkså då hon blev intresserad av en när Mattis skulle ha en. Så nu får det bli en kall vinter så vi får använda de fina rånisarna.
    hackar på {#lang_emotions_wink} var det något erbjudande *missat?*
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 15