• Milliz

Vi som shoppar danska barnkläder del 15

Stormis skrev 2009-11-24 13:45:40 följande:
    Rtt litet ot-dietistinlägg bara .Vid B12-brist kan det vara så att man saknar något som kallas IF (Intrinsic factor). Detta behövs för att man ska kunna ta upp B12 ordentligt. Om man saknar detta så hjälper det inte hur mycket B12 man än äter utan man måste få tillskott intravenöst.Vi gluenintolerans så kan det vara så att man är parallellt känslig mot laktos (har inget med mjölkproteinet att göra). Ofta visar sig detta i sjukdomsdebuten innan tarmens ludd kommit tillbaka alt om man fått i sig gluten och luddet då skadas igen. Det är sällan man behöver äta låglaktos om man har en läkt/välbehandlad glutenintolerans. Och har man det så beror antagligen inte laktosintoleransen på glutenintoleransen, utan den finns där med. I tarmen finns enzymet laktas som hjälper till att spjälka laktos. Om tarmen är skadad så finns det för lite laktas och det innebär att en stor del laktos kommer obehandlat ner till tjocktarmen där den bildar gas och diarré. Genom att äta laktoslågt så hämmar man detta och i takt med att tarmen kommer ikapp, gör även laktaset det och då kan man förhoppningsvis äta laktos som vanligt igen. Det bästa är att börja äta helt laktosfritt nån vecka el två och sen trappa upp till låglaktosprodukter (som väldigt sällan är ett bekymmer).Kanske hade ni koll på detta, men jag hade lite tråkigt och passade på med ett litet inlägg i debatten !Och nej Linda, ingen Svante ännu ....
    Då måste jag fråga en liten sak. Om man är latosintolerant och undviker laktos under en längre tid, kan man då "tåla" laktosen tillfälligt? Det var nämligen så för mig i somras. Jag skulle prova om jag klarade av att äta laktos, och det gick bra i 10 dagar och sen blev jag jättedålig.. Så jag slutade med laktosen igen och det tog lång tid tills det var någorlunda bra igen..
    Elias 070202 Ella 080920
  • Milliz
    Harley skrev 2009-11-24 11:57:21 följande:
    Bidragit med en bild på Pytt i BT
    Vilken söt liten dotter du har! Bilden var jättefin!
    Elias 070202 Ella 080920
  • Milliz
    Damien och Adrian skrev 2009-11-24 13:57:23 följande:
    till 1-åring  -ljudleksaker, det finns t ex fisher-Price little people-serien som är underbart kul, flera av grejerna är från 1½-2 år o passar ettåringar med, dsmien fick sådana tidigt. Det finns: cirkus, bilbanor, städer, tåg - ja allt möjligt till dessa roliga leksaker. på Ullared är det billiga, i butik mellan 300-700 kr.Duplolego, byggklossar, musikCd är andra populära grejer hemma. före duplon hade vi megabloks som passar 1-åring bättre förresten.
    Jo, fast vi har så mycket leksaker som Elias har fått då han var liten. Men jag får nog ge mig ut och spana lite något måste hon ju få Ullared har vi jättelångt till. Jag bor i Norrbotten så det blir tyvärr alldeles för långt Annars hade jag farit dit. Finns det någon sida på nätet som har mycket fisher price och little people? Megablocks har vi faktiskt inte något av. Det ska jag spana efter!
    Elias 070202 Ella 080920
  • Milliz
    Stormis skrev 2009-11-24 13:58:04 följande:
    Alltså det är ju supersvårt att veta exakta anledningar och orsaker när det handlar om tarmarna. Men vanligtvis så är ju inte laktastillgången konstand utan att den varierar. Och generellt är det så att många med tarmbekymmer mår bättre och tolererar mer under sommaren eftersom det ofta innebär semester och man då tar det lite lugnare och då mår magen bättre. Sen kan det ju också vara så att du tål mer än vad du äter nu, men att det blev FÖR mycket efter de 10 dagarna i somras. Så kanske kan du öka, fast långsammare
    Jag får nog prova, fast det blir nog efter jul. Jag vill inte bli dålig lagom till jul. Tack för svar!
    Elias 070202 Ella 080920
  • Milliz
    Damien och Adrian skrev 2009-11-24 14:00:24 följande:
    ja jättesöt! lillronyas Emilio var ju för himla cool i KISS-tröja, mitt favvoband ju! Själv kan jag inbte ladda in bilder än på mina barn el shopping, maken har inte hunnit fixa med datorn. Ska övertala honom ikväll så jag kan visa mina fina molorariteter med helikoptrar och luftballonger ju!
    Fick du tag på dem? Jag hade så gärna velat ha dem, men de skickade ju inte till Sverige..
    Elias 070202 Ella 080920
  • Milliz
    Damien och Adrian skrev 2009-11-24 14:21:58 följande:
    japp det var lite rundturer på Trendsales med en snäll säljare - 1000 kr fattigare har jag nu en alltför stor tröja till Damien och en jättebody till Adrian. Storlekarna var olikt molo - en stlk STÖRRE än de utgavs för att vara. den som väntar på nåt gott.... hmm.
    Vad kul, jag får nog inse att jag aldrig kommer få tag på dem.. Men förhoppningsvis kommer det ju snart lite nya molosar som jag kan shoppa istället
    Damien och Adrian skrev 2009-11-24 14:24:48 följande:
    Ja Ullared är en bit, haha, det var bara ett tips, vi gör våra årliga köp där med leksaker nämligen. megabloks köps på Br vet jag iaf. fisher price finns överallt på nätet, kolla  ex Tradera o  lekmer.sedockor, gosedjur som är mer flickiga? flickiga pussel? ja bild kommer så fort jag får kopplat in rätt dator.
    Jo, något flickigt pussel ska vi nog köpa, och några nallar blir det nog också. Jag satt och kollade på lite nallar häromdagen och Ella satt då i mitt knä. Då hon fick syn på den här nallen http://shop.buildabear.se/templates/product_bear.asp?ProductGuid=014906&GroupGuid=24 började hon prata åt nallen i datorn Det lät så gulligt. Så någon sån kanske det får bli. Synd bara att frakten alltid är så dyr på sidor där de säljer leksaker.
    Elias 070202 Ella 080920
  • Milliz
    ängeln83 skrev 2009-11-24 20:44:48 följande:
    Nu behöver jag lite smakråd Vi ska ju ta kort till tidningen imorgon och jag har fått för mej att båda mina busar ska ha Katvig ränder på sej, men vilka passar bäst ihop?
    Jag tycker att den första är finast!

God kväll i tråden förresten!
    Elias 070202 Ella 080920
  • Milliz
    solouniko skrev 2009-11-24 21:50:55 följande:
    Hej och tack för fint paket idag Passade perfa och Millas pappa gillade den också massor Ängel - Första eller andra! Skitsvårt verkligen.. Hej alla andra också
    Å vad roligt att ni tyckte om den! Det känns alltid lite nervöst när man skickar till någon i tråden. Jag vet inte varför jag känner så, jag är nog lite fjånig Jag har förresten hittade en winterbloom tunika i 92 så Ella kanske får en ny, men jag hoppas att det blir lite rabatt på den snart, så jag väntar och hoppas att inte någon annan köper den
    Elias 070202 Ella 080920
  • Milliz
    lillronya skrev 2009-11-24 22:08:42 följande:
    Hej i tråden!Kikar in en snabbis och säger hej innan det är dags att sooooova.
    Hej!
    Elias 070202 Ella 080920
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 15