Inlägg från: Uppöveröronenförälskad |Visa alla inlägg
  • Uppöveröronenförälskad

Smink i skolan, vid vilken ålder?

Hallonbåten skrev 2009-10-07 09:08:47 följande:
    Jag tror att jag hade låtit en nioåring ha lite mascara om hon hade velat det, och om kompisarna hade börjat. Det är ju inte så att det är skadligt med smink. Man får absolut inte glömma hur viktigt det är att följa med i kompisarnas trender i den här åldern. Att ha fel kläder eller smink kan ju tyvärr göra att man blir utanför eller mobbad. Kommer själv ihåg hur det var.
    nämen nej stopp hallååå!!!
    Det är ju vi vuxna, föräldrar, förebilder som ska ge trygghet och tala om att "bara för att han eller hon får eller gör på det sättet" är det inte nödvändigtvis så det ska vara!
    Om vi inte kan stå emot grupptryck hur ska vi då kunna visa att vi står bra som vi står som vi är och utan grupptryckets stöd.
    Jag tycker att barn inte ska sminka sig. När man börjar bli tonåring hör det väl till att prova då man börjar glida ifrån att vara barn och bli mer vuxen. Hemma tycker jag att barn kan sminka sig om de leker, då ingår det i en lek men de visar inte upp sig för någon och "slipper" också få bekräftelse för själva sminkandet.
    Låta barn sminka sig  när de ska på fest eller till vardags tycker jag ger helt  fel signaler. Att föräldrar inte är mer trygga i sig själva än att låta de små flickorna få sminka sig "som alla andra" är katastrof.
  • Uppöveröronenförälskad

Men vad är det för signaler man ger barnen om man bekräftar att det är ok att sminka sig som, i det här fallet nio åring. Inte rätt väg att gå om man vill ge barnet bra självkänsla och tro på att man är bra som man är.  Barn får inte bra självkänsla automatiskt utan det måste vuxna omkring dem jobba med och hjälpa till med.

Svar på tråden Smink i skolan, vid vilken ålder?