• mysko4

Plugga till ekonomiassistent?

Hej.
    Jag söker jobb som sjutton och har inte direkt nån tur med att hitta nåt då jagh ar vart mammaledig ett par år och inte har nån direkt yrkeserfarenhetutom vikarie inom städ just nu.
    Jag tycker det är intressant med ekonomi och vill lära mig och kunna detta med siffror bokföring och allt sånt.
    Det finns distanskurser som startar varje vecka så det är bara att hoppa på.

Jag undrar om det finns nån här som är eknomiassistent?
    Vill veta hur tufft det jobbet verkligen är, är det okej lön? osv.
    Så mycket info som möjligt. Är lite nervös men det är dags att ta sig i kragen och bli nåt annat än en vikarie.

• Svar på tråden Plugga till ekonomiassistent?
  • lottii

Jobbade som ekonomiassistent innan, började efter gymnasiet och hade då 17 000 kr i månaden. Flyttade sedan till Norge där lönen är högre. Men våra ekonomiassistenter har idag runt 24-25000 kronor. Bor för visso i Stockholm där lönerna också är något högre.
    Men att kunna kräva 22 000 ser jag inte som en omöjligthet.

Jobbet kan vara stressigt ibland, runt perioder när det ska göras bokslut, skatter ska betalas in osv, du kommer oftast att vara delaktig och ta fram material.
    Mycket stimulerande jobb om man tycker om siffror.

Du kan ju också välja och jobba som ekonomiassistent med löner eller endast bokföring etc. Ekonomiassistent kan vara mycket

• mysko4

Det låter så spännande och man låter så viktig.
    Hitta en kurs på distans som på heltid är 90 dagar. Det låter lite lite..eller?

• lottii

Ja det är lite, men det är möjligt att du kan få "praktikplats" genom de eller kan komma i kontakt med företag som behöver assistenter och då fortsätta på något företag. Dock lär nog lönen bli låg ett tag framöver, men var inte rädd för att byta sedan när du känner dig säkrare i dina uppgifter.
    Man är viktig som ekonomiassistent också på ett företag

• mysko4

Ok. Kul att höra av nån som arbetar med det. Låter bra. Ska försöka ta kontakt med en studieledare och kolla upp lite saker. Jag vill definitivt lägga till Matte B som en extra kurs iallafall. Det vill jag ha, och det borde jag ha om inte mer.

• lottii
    CHARLATAN skrev 2009-10-07 09:54:20 följande:
    Lånar tråden till en liten fråga..Har ekonomiassistenter lika "osäker" framtid som ekonomer spås ha enligt www.privataaffarer.se/nyheter/200903/jobben-m.../ ? Eller är det två helt skilda yrken?
    Ekonomer och ekonomiassistenter kommer alltid att behövas. Risken för ekonomer är att det håller på att utbildas för många så att det blir överskott. Det händer emellanåt för ca 7-8 år sedan var det överskott då också. Nu i säkert 5 år tillbaka har det varit väldigt lätt i jämförelse att få tag på ekonomijobb.

Ekonomiassistenter behövs alltid och det är nog lättare att få tag i assistentjobb då man inte kräver samma lön. Det kan också vara positivt som ekonomiassistent för då får man oftast göra mer kvalificerat jobb som ekonomerna egentligen skulle göra.
  • elvatolv

Jag jobbar som ekonomiassistent och tycker det är jättekul! Är kundreskontraansvarig vilket betyder att jag tar hand om alla inkommande pengar och kontaktar de som inte betalar, skickar påminnelser, har hand om autogirot, kundregistrering osv.

Jag har inte pluggat till det, förutom att jag har läst företagsekonomi och en kvällskurs i redovisning. Efter att ha suttit i receptionen ett antal år fick jag chansen att prova på att jobba som ekonomiassistent och sen har det blivit det.

• CHARLATAN
    mysko4 skrev 2009-10-07 09:45:52 följande:
    Det låter så spännande och man låter så viktig.Hitta en kurs på distans som på heltid är 90 dagar. Det låter lite lite..eller?
    Vart finns det information om den kursen? Vill också plugga till nåt inom ekonomi.
    MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • mysko4

Det finns en sida som heter miroi.se där det finns kostnadsfria utbildningar om kommunen köper den av dem. Min kommun köper dem bara på terminsbasis. Annars så står det på deras sida att kurserna startar varje måndag och varje vecka året om. Ska prata med min studievägledare på onsdag och planera lite om det är nått, och jag hoppas verkligen det. Jag vill jobba så snabbt som möjligt, men jag vill ju samtdigt kunna det jag arbetar med. Vill tjäna pengar, inte gå på studiebidrag och lån.

• hana a
    mysko4 skrev 2009-10-11 18:38:19 följande:
    Det finns en sida som heter miroi.se där det finns kostnadsfria utbildningar om kommunen köper den av dem. Min kommun köper dem bara på terminsbasis. Annars så står det på deras sida att kurserna startar varje måndag och varje vecka året om. Ska prata med min studievägledare på onsdag och planera lite om det är nått, och jag hoppas verkligen det. Jag vill jobba så snabbt som möjligt, men jag vill ju samtdigt kunna det jag arbetar med. Vill tjäna pengar, inte gå på studiebidrag och lån.
    hej
    jag är liten nyfiken om hur det gick för dig.
    har du träffat studiovägledare.
  • mysko4

Ja det har jag. Kommunen köper inte kursen därifrån utan från en annan kommun som kommer vara på distans i 40 veckor. Så jag har nu sökt denna kurs och väntar på spänning på att få mitt besked som kan dröja till Januari i värsta fall. Men har även beslutat att för att vi ska klara oss och att vi ska få en framtid så fanns det inte bättre lösning än att ta studielån också, men detta tror jag kommer bli skit bra för mig i slutändan. :)

• Callistrate
    lottii skrev 2009-10-07 10:03:44 följande:
    Ekonomer och ekonomiassistenter kommer alltid att behövas. Risken för ekonomer är att det håller på att utbildas för många så att det blir överskott. Det händer emellanåt för ca 7-8 år sedan var det överskott då också. Nu i säkert 5 år tillbaka har det varit väldigt lätt i jämförelse att få tag på ekonomijobb.Ekonomiassistenter behövs alltid och det är nog lättare att få tag i assistentjobb då man inte kräver samma lön. Det kan också vara positivt som ekonomiassistent för då får man oftast göra mer kvalificerat jobb som ekonomerna egentligen skulle göra.
    Nja... Även ekonomiassistenter utbildas i överskott. Många företag försöker också dra ner på mindre kvalificerade tjänster. Även om det självklart kommer att behövas ekonomiassistenter även i framtiden. Jag tror att det är en stor konkurrensfördel att kunna löner.
  • ligus

Mysko 4, vart finns denna distansutb, är oxå intresserad av att läsa det men har inte funnit någonting..

tack påförhand!

• mysko4

Jag gick genom kommunens vuxenutbildning. Kolla upp med din kommun. Ganska snart också kanske. Om det kanske finns kurser som startar i Januari så är det inte långt kvar till ansökningstidens slut.

• Ia Monroe

Skillnaden mellan att betala och gå via komvux är att man får all lärdom på lektionerna och genom komvux är det massa läxor och plugg med betyg.

Svar på tråden Plugga till ekonomiassistent?