• Anonym (secretpregnant)

Hälsokontroll inför anställning - rätt att kolla om jag är gravid?

Jag har blivit erbjuden fast jobb och först måste man genomgå en hälsokontroll på en företagshälsovård.

Jag är gravid i v 11 och har inte sagt ngt... än.... Har tänkt göra det innan jag skriver på anställningskontraktet men är inte helt säker, de kanske inte vill ge mig jobbet då.

Nu undrar jag om de har rätt att fråga mig eller ta prover för att se om jag är gravid, på den här hälsokontrollen??

• Svar på tråden Hälsokontroll inför anställning - rätt att kolla om jag är gravid?
  • TheMother

När man går på intervju har de ju inte rätt att fråga hur man tänker med t.ex. barn i framtiden, så jag tror inte de har rätt att kolla det på hälsokontrollen heller.

• Fille Fjonkan

Det har jag svårt att föreställa mig att de har. Men jag vet inte med säkerhet.

Jag har dock inte blivit tillfrågad eller graviditetstestad när jag gjort hälsoundersökning inför anställning.

Däremot blev jag drogtestad (salivprov). Inget blod- eller urinprov.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • farytale

Jag tror ingen kan tvinga dig att göra ett grav.test inför en anställning. Låter mycket märkligt i såfall, med tanke på att man inte kan kräva drogtest hur som helst.

Tror dock att dom har rätt att fråga dig, men vad du svarar är upp till dig.

Sen ska du veta att man inte längre får diskriminera någon som är gravid och som söker jobb.

• Anonym (jag)

Fast helt ärligt! Dom söker någon för en tjänst för att dom behöver en där!

Så är det inte ok att INTE berätta att man är gravid, det är riktigt dåligt tycker jag!

Jag hoppas att du gör som du har tänk att berätta det innnan du skriver på!!!!!

• Fille Fjonkan
    Anonym (jag) skrev 2009-10-07 09:58:50 följande:
    Fast helt ärligt! Dom söker någon för en tjänst för att dom behöver en där! Så är det inte ok att INTE berätta att man är gravid, det är riktigt dåligt tycker jag! Jag hoppas att du gör som du har tänk att berätta det innnan du skriver på!!!!!
    Det är helt ok att inte berätta att man är gravid. Graviditet eller inte ska inte påverka vid en anställning. Alltså har man ingen skyldighet att berätta om det heller.

Man måste berätta att man ska vara f-ledig 4 månader i förväg. Det är allt.
  • TheMother

Fast helt ärligt! Dom söker någon för en tjänst för att dom behöver en där! Så är det inte ok att INTE berätta att man är gravid, det är riktigt dåligt tycker jag! Jag hoppas att du gör som du har tänk att berätta det innnan du skriver på!!!!!
    Men gör hon så blir hon ju diskriminerad om hon inte anställs pga graviditeten. Man har rätt att skaffa barn när man vill, men eftersom det ses negativt många gånger ur företagets synvinkel så behöver man inte alls berätta det.

TS, du behöver inte alls berätta för arbetsgivaren. Det har inte alls att göra med om du är rätt person för befattningen att göra, eller inte.
  • Anonym (jag)

Fille Fjonkan skrev 2009-10-07 10:03:24 följande:

Det är helt ok att inte berätta att man är gravid. Graviditet eller inte ska inte påverka vid en anställning. Alltså har man ingen skyldighet att berätta om det heller.Man måste berätta att man ska vara f-ledig 4 månader i förväg. Det är allt.
    Spalar ingen roll det är väldigt dåligt att göra så!
  • Fille Fjonkan
    Anonym (jag) skrev 2009-10-07 10:04:11 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-10-07 10:03:24 följande: Spalar ingen roll det är väldigt dåligt att göra så!
    Nej, det är det inte.
  • farytale

Fast helt ärligt! Dom söker någon för en tjänst för att dom behöver en där!Så är det inte ok att INTE berätta att man är gravid, det är riktigt dåligt tycker jag!Jag hoppas att du gör som du har tänk att berätta det innnan du skriver på!!!!!
    Om graviditeten går åt helvete då??? Det finns ju en anledning till att många väntar med att berätta om sin graviditet. Om hon nu INTE skulle få detta jobbet pga att hon berättar att hon är gravid, så kan hon stämma företaget för diskriminering då hon faktiskt blivit erbjuden en tjänst. Gravid eller inte...
  • Anonym (secretpregnant)

Rekryteringsprocessen började redan i maj och då var jag INTE gravid. Sedan verkade det som att jag inte fick jobbet, men helt plötsligt var jag tillbaka i processen igen. Jättekul såklart, men då hade jag redan blivit gravid.

Har debatterat detta med mig själv fram o tillbaka. Antingen berättar jag INNAN jag skriver på kontraktet, och tar de tillbaka jobbet då är det ju solklart ett fall av diskrimingering.

Eller så väntar jag till efter jag blivit anställd, men då kan de ju sparka mig närsomhelst i och med provanställningen, och då blir det svårare att påvisa diskriminering.

I vilket fall vill jag berätta SJÄLV, inte att det ska skickas någon rapport från en hälsokontroll.

(Jag har inte berättat för någon än att jag är gravid, inte för mina vänner, familj etc. förutom min man såklart, vill vänta till efter v 12)

Svar på tråden Hälsokontroll inför anställning - rätt att kolla om jag är gravid?