Inlägg från: Anonym (secretpregnant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (secretpregnant)

Hälsokontroll inför anställning - rätt att kolla om jag är gravid?

Jag har blivit erbjuden fast jobb och först måste man genomgå en hälsokontroll på en företagshälsovård.

Jag är gravid i v 11 och har inte sagt ngt... än.... Har tänkt göra det innan jag skriver på anställningskontraktet men är inte helt säker, de kanske inte vill ge mig jobbet då.

Nu undrar jag om de har rätt att fråga mig eller ta prover för att se om jag är gravid, på den här hälsokontrollen??

• Svar på tråden Hälsokontroll inför anställning - rätt att kolla om jag är gravid?
  • Anonym (secretpregnant)

Rekryteringsprocessen började redan i maj och då var jag INTE gravid. Sedan verkade det som att jag inte fick jobbet, men helt plötsligt var jag tillbaka i processen igen. Jättekul såklart, men då hade jag redan blivit gravid.

Har debatterat detta med mig själv fram o tillbaka. Antingen berättar jag INNAN jag skriver på kontraktet, och tar de tillbaka jobbet då är det ju solklart ett fall av diskrimingering.

Eller så väntar jag till efter jag blivit anställd, men då kan de ju sparka mig närsomhelst i och med provanställningen, och då blir det svårare att påvisa diskriminering.

I vilket fall vill jag berätta SJÄLV, inte att det ska skickas någon rapport från en hälsokontroll.

(Jag har inte berättat för någon än att jag är gravid, inte för mina vänner, familj etc. förutom min man såklart, vill vänta till efter v 12)

Svar på tråden Hälsokontroll inför anställning - rätt att kolla om jag är gravid?