• Kaaaaro

Se sämre med linser!?

Jag har haft glasögon i många år, men testar sedan drygt en vecka linser. Var på återbesök idag och fick då testa en annan typ av linser eftersom jag har tyckt att det har kännts torrt i ögonen. Men styrkan gjorde hon inget åt trots att jag upplever att jag ser sämre än vad jag gör med glasögonen. Hon sa att det kan vara så med linser att man får sämre kontrastseende. Ska det verkligen behöva vara så? Känns ju lite tveksamt med linser när jag tycker att jag inte se lika bra...

• Svar på tråden Se sämre med linser!?
  • WaitingInVain

Det är olika med linser och olika ögon. Du anger inte vad du har för synfel, men vad jag förstått tillverkas linser i en gradskala av synfel. Denna är inte lika finjusterad som för glasögon (som kan slipas intill närmast perfektion) och då kan nog känslan vara annorlunda. Ljusmängden påverkar också synen - ögat behöver ljus för att se tydligt och detta blir extra märkbart när man bär linser tycker jag.

• LyckligaFruN

På glasögon går det slipa till så du får knivskarp syn på båda ögonen. Men tex. för mig (som har linser) och ordentlig skillnad i synfel på ögonen, så måste de försöka hitta ett mellanläge. Det går bra med glasögon men skulle man göra lika på linser skulle jag känna mig full hela dagarna
    Så jag ser egentligen bättre med glasögon, men ändå bra med linser också naturligtvis. Du måste ju avgöra HUR dåligt du ser (vågar du inte köra bil osv?) för då måste du ju prata med optikern igen. Det är ju ingen meningen att man ska bli begränsad bara för att man har linser.

• skorpionen80

Kanske inte relevant men ändå...
    De gånger jag (linser) och sambon (glasögon) har jämfört vår syn så ser sambon mycket bättre. Jag har bara litet synfel medan sambon har lite mer. Men det är inget jag störs av i vardagen, visst märker jag att jag inte ser skyltar på långt håll, men det är ju ändå stoooor skillnad från innan!

• Flickanx2

Men om du bara har haft dem en sådan kort tid, tycker jag att du ska ge dem lite mer. Det kan vara så att ögat inte vant sig ännu. Bara en tanke, jag har också haft linser i många år och jag minns att det tog rätt så lång tid innan man vande sig riktigt.

• Kaaaaro

En annan tanke slog mig, kan det vara så att det spelar roll viklken optiker man har varit hos? Är t.ex. Synsam bättre än Specsavers? Kan det löna sig att testa annan optiker om min nuvarande inte får ordning på min syn?

• Tjatte

Jag ser definitivt bättre med mina glasögon, men har lärt mig att klara mig på den syn linserna ger. Däremot undviker jag bl a att köra i mörker med linser.

• Kaaaaro

Någon som har varit med om att det kan hjälpa att byta optiker? Tycker själv att det är klart märkbart att åtminstone det ena ögat ser mycket sämre med linser än med glasögon och eftersom jag inte har något exceptionellt synfel borde ju båda ögonen kunna se bra!?

• WaitingInVain

Jag har testat lite olika optiker. Även om synundersökningen i sig är likvärdig, så tycker jag de har lite olika teorier om vilka linser som fungerar till olika ögon. Resultatet är att linserna nästan alltid känns annorlunda än de tidigare jag haft. I början har det alltid känts som jag sett lite sämre, men ögonen vänjer sig och tillslut tänker man inte på det. Nästa gång man byter optiker (och linsmodell) är det samma visa igen

• Tjatte

Jag har provat alla modeller som finns på marknaden känns det som, och har även testat en annan optiker en gång. Det är ingen skillnad, jag ser bättre med glasögon hur jag än gör.

• tingi

precis som många här säger så är det så att en del ser bättre med glasögon och en del ser bättre med linser. små brytningfel (astigmatism) korrigeras ofta inte med linser, vilket kan göra att du ser sämre. sen kan det skilja mellan olika linssorter, du prövar ju fortfarande bara den här sorten. man kan få pröva flera olika sorter innan man hittar rätt. en tanke kan ju vara att optikern väntade med att höja styrkan för att du skulle testa den här sorten och sedan utvärdera styrkan?! det kan också vara så att du måste vänja dig vid styrkan (beror helt på vad du har för synfel), dina glasögon kanske är för starka?

men prata med din optiker vid återbesöket. att byta optiker kan man såklart göra, men alla har ju gått samma utbildning och har tillgång till samma linser. men olika erfareneheter kan göra att man väljer olika sorters linser..

Svar på tråden Se sämre med linser!?