Inlägg från: skandinaven |Visa alla inlägg
  • skandinaven

Flytt till Finland, behöver tips/råd

Hej!

Jag ska flytta till Finland med min fransman. Vi bor i Frankrike för tillfället.

Är så mycket att tänka på och att göra inför flytten. Känner mig överväldigad. Undrar om någon som bor i finland kan tipsa/ge råd om vad som behövs tänka på och göras. Är rädd att glömma något viktigt. Vi ska flytta nära Helsingfors. Har en son på 21 månader som ska börja dagis. Är det svårt att skriva in barn på dagis? tidsmässigt?. Vet någon om vad är bästa och billigaste sättet att ta med sig flyttlasset?

Tack på förhand.

Mvh Mia i Grenoble

• Svar på tråden Flytt till Finland, behöver tips/råd
  • skandinaven

Hoppsan blev två trådar....ursäkta misstaget.

• skandinaven

Nanook82: Tack för svaret och länken. Ska titta på den.

Thecarseatlady: Tack för tipset.

Lequisha: Min man och jag har pratat om möbler och så. Han skulle vilja några möbler vara kvar här som vi hyr ut våran lägenhet. Är inte av samma åsikt . Så vi får se om dom kommer med eller inte. Som vi hyr ut lägenheten blir det för svårt ekonomiskt att sälja våra möbler, och dom är så gamla och slitna :-O. Jag kommer inte flytta utan jobb först. Så jag stannar inte hemma med min son. Får lov att se vilken stad vi ska bo i med min man, så jag kan skriva in honom på dagis. Tack för din hjälp .

Bra att veta lite om skatten också . Vet inte hur dagisavgifterna är här. Vet bara att det beror på vad man tjänar. Min son går till "la halte garderie". Det är som ett dagis men bara 3 ggr i veckan och en halv dag/dag. Då betalar vi 1.96E/timme. Det beror på lönen.

Svar på tråden Flytt till Finland, behöver tips/råd