Inlägg från: Menhir |Visa alla inlägg
  • Menhir

Hur f*n kan det vara så dyrt hos tandläkaren?

Dyrt o dyrt, allt är relativt.

Du kan också se det som att du betalar för att slippa värk och för att behålla tanden, kankse livet ut.

Och ja, fyllningsmaterialet är skitdyrt! Bara materialet till en fyllning kan kosta 600-1000kr! Och sedan tillkommer allt runtomkring + allt arbete som man som patient inte ser, instrumenten ska rengöras etc så det du ser som 15 min jobb är inte 15 min för tandläkaren och sköterskan.

Och förresten - hade du föredragit att det tagit dubbelt så lång tid?

• Menhir
    Gravid2010 skrev 2009-10-07 21:58:55 följande:
    Näe men håll med om att det låter konstigt att det tas betalt efter hur många hål som lagas och inte hur lång tid lr hur invecklat det är att laga något? Någon kanske måste vara där 2*45min och får betala samma summa? Känns lite konstigt.. för nog borde man "tjäna på" att gå dit i tid och laga ytliga hål. Jag hade inte ens värk.. så det är väl kanske därför det känns så illa nu efteråt...
    Tandvårdsförsäkringen har varit uppbyggd så i minst 10 år dvs det är inte tiden som debiteras utan vilken tand det är och antalet ytor. Det betyder att några "vinner" och några "förlorar".

Och det är klart du tjänar på att gå dit i tid och laga innan du får värk! Annars blir det sannolikt rotfyllning och det är varken roligt eller billigt (och dessutom tar det tid).

För övrigt har min revisor högre timtaxa än vad jag har och då har han i stort sett ingen utrustning mer än en penna och miniräknare...för att inte tala om jurister...
Svar på tråden Hur f*n kan det vara så dyrt hos tandläkaren?