• folia

10-dagars till Thailand?

Jag och min sambo funderar på att åka till Thailand med vår lilla tjej innan hon blir två år. Tycker det blir lite länge med två veckor och undrar om någon vet om man kan boka 10-dagars charter med något bolag?

Har tittat runt lite men endast hittat en eller två veckor, men kanske någon här känner till något?

• Svar på tråden 10-dagars till Thailand?
  • 3mamman

Varför inte snickra ihop ett eget paket, flyg reguljärt med Thai? De brukar ju ha en del kampanjer. Sedan kan man ju maila själv till de hotell man tycker är fina och se om man kan boka direkt med dem. Ibland kan man spara en hel del på detta sätt.

• folia

Jo...jag är medveten om det oxå :) Lite bekväm av mig bara och tänkte börja med att titta efter ett färdigt paket med resa och boende.

• Sofia8504

Fast två veckor känns inte alls långt i Thailand! Innan vi åkte första gången hade jag bara rest i europa och då tyckt att en vecka var alldeles tillräckligt. Vi åkte två veckor till Thailand och jag ville verkligen inte åka hem sen. Efter det har vi alltid åkt tre veckor och jag hade gärna stannat ännu längre. Med den långa flygresan och dessutom tidsomställningen, tycker jag att två veckor nästan är ett minimum! =)

• folia

Det beror ju på vad man gör på plats. Vi är väl mest ute efter en slapp sol och badsemester och då känner jag att en vecka är rätt lagom. Med tanke på den långa flygresan skulle 10 dagar vara ett bra mellanting.

Sparar lite semesterdagar om vi bara åker 10 dagar oxå :)

• 3mamman

Kanske någon resebyrå kan snickra ihop ett hotell + reguljärflyg. Titta i Gula sidorna över resebyråer i Stockholm, finns säkert någon med Thailand som specialitet. Jag minns att jag på Blocket sett någon som hette Siam Travel och World Travel Team med bra flygpriser, kanske fixar hotell också.

• vaniljsemlan36

Min erfarenhet av Thailand är inte särskilt positiv. Vi var till Koh Samui. Strandsidan var fantastiskt vacker men gatusidan var det motsatta. Det var väl egentligen inget problem. Värre var att min son blev antastad. En australiensk tjej berättade för mig att hennes man kunde inte vara ute själv utan att prostituerade kom fram till honom och frågade om han ville köpa sex.

Jag berättar det här för att ni ska vara noga med att välja vart i Thailand ni vill semestra. Alla större semesterorter är mitt tips att ni väljer bort.

Trevlig resa!

• vaniljsemlan36

Min erfarenhet av Thailand är inte särskilt positiv. Vi var till Koh Samui. Strandsidan var fantastiskt vacker men gatusidan var det motsatta. Det var väl egentligen inget problem. Värre var att min son blev antastad. En australiensk tjej berättade för mig att hennes man kunde inte vara ute själv utan att prostituerade kom fram till honom och frågade om han ville köpa sex.

Jag berättar det här för att ni ska vara noga med att välja vart i Thailand ni vill semestra. Alla större semesterorter är mitt tips att ni väljer bort.

Trevlig resa!

• folia

Tack för tipset! Det är ju en liten djungel att leta bland alla resmål och det är ju sådant vi vill undvika...Det verkar ju som om det faktiskt finns ställen ff där man slipper det.

Hur är Kata?

• Sofia8504

ticket.se kan du välja att boka flyg och hotell, så får du lite olika paketlösningar och priser. Ungefär som när man kollar på charterresor, men du bestämmer reselängden själv. Du kan få lika bra priser som på charter med lite tur.

Koh Samui har jag inte varit på själv, men sambon har varit där tidigare och ville inte ens stanna den vecka de bokat, utan åkte tillbaka till phuket efter två dagar.
    Kata är ett väldigt familjevänligt ställe och helt klart nåt jag rekommenderar om man reser med barn. Visst finns det bargator, men dem får man söka upp själv om man är intresserad, det är inte så att folk blir "attackerade" av prostituerade när de är ute och shoppar.
    Men generellt är det väl så att på "partyställen" som Samui och Patong, så finns det mer prostitution, eller åtminstone syns den mer. Familjeställen som Kata, är betydligt lugnare.
    Koh Lanta är väl rätt populärt bland barnfamiljer också, men har lite mindre utbud än de större orterna, om jag har förstått det rätt (har själv inte varit där).
    Mitt tips är iaf att välja ett ställe dit många barnfamiljer reser, så kommer du nog inte att bli besviken. Iaf inte om det är sol och bad ni är ute efter i första hand.

Svar på tråden 10-dagars till Thailand?