• Vega

Hur vänja vid flaska?

Min dotter är snart fyra månader och jag helammar och har gjort så sedan födseln. Jag har tänkt fortsätta amma tills hon är minst sex månader, men kommer snart ändå att börja med smakisar.

Om lite mer än en månad ska jag på möhippa och ska ha med henne på dagen men på kvällen hade jag tänkt lämna henne hemma med sin pappa. Detta är ju under förutsättning att hon tar flaska så att han kan ge henne mat, har provat under några dagar nu med vatten men hon totalvägrar!
    Har någon några tips på hur man kan vänja henne? Någon sorts flaska som är bättre än andra?
    Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur vänja vid flaska?
  • lövet2

När jag helammat och min man varit tvungen att ge något mål, så har han gett med tesked. Bökigt och tar tid, men vi har inte tyckt att det känts meningsfullt med en lång flaskträning för ett enda tillfälle.

Somebody´s been teaching you!
  • Vega
    lövet2 skrev 2009-10-07 20:43:51 följande:
    När jag helammat och min man varit tvungen att ge något mål, så har han gett med tesked. Bökigt och tar tid, men vi har inte tyckt att det känts meningsfullt med en lång flaskträning för ett enda tillfälle.
    Skulle kanske tillägga att flaskträningen inte bara är för den enda gången jag ska vara borta. Någon gång ska hon ju dricka annat än min bröstmjölk och då kan det väl vara bra och ha tränat henne?

Sen så är hon ju van vid att suga och bli mätt och oftast somna direkt efteråt, det gör hon ju knappast med tesked. Men visst, går det inte med flaska så är det ju klart ett alternativ.
  • Snart vår tur

Har du aldrig pumpat ut innan? Då bör du börja öva lite nu! Det är svårare än man tror, tyckte jag iallfall.

Jag har en tjej på 4 månader (helammar) och har pumpat ut lite då å då just för man ska kunna läma hemmet i nån timme utan bebis. Min man har då gett henne flaskan. Eller rättare sagt..försökt ge henne flaskan! Lillstumpan tycker inte flaskan är så god..inte som mammas bröst! Så efter varje försök har vi sagt här hemme..'-Nä, nu måste vi göra detta minst en gång i veckan så hon tar flaskan!'..lättare sagt än gjort! Lätt att ta fram bröstet bara, lagom temp o mysigt såklart! Jag hade tänkt o gå in och jobba lite extra nu i höst/vinter och vill gärna att hon lär sig ta flaskan. Men sist vi provade..hör o häpna..hon tog flaskan som inget och drack nöjt! Hon åt bara 60 ml. men höll sig mätt 2 timmar efter det. (då började man ju undra hur mycket de äter när de får bröstet?) Andra mamma-kompisar som ger ersättning ger 180 ml till 4 mån-bebisar. Men jag antar man inte kan jämnföra riktigt. Jag verkar ha grädde i mina tuttar! Min tjej äter mycket oftare än de som flaskmatar sina, så min dotter äter säkert bara 100 ml eller nåt. Eller vad vet jag?

Vi använder MUM Ultivent-flaska. (ska vara en sån flaska som gör att de inte sväljer luft.) Observera att det är olika nr på nappen. När man köper flaska så är det oftast nr.2 i..det är ett rätt stort hål och mjölken rinner, vilket ammande barn inte är vana vid, de vill suga. Jag köpte nr.1 (för nyfödda) och den har vi fortfarande.

Lite långt o osammanhängande inlägg kanske...vet igentligen inte om det va svar på någon av dina funderingar? Förlåt.

• Snart vår tur

..jag glömde skriva.

Du kan ju inte lära henne äta från flaskan med bara vatten, det måste vara med bröstmjölk. Vatten är ju en nu smak för henne och det brukar de rata totalt! Jag testade att ge vatten (för första gången) i veckan och hon tyckte det var det värsta hon ätit! Tror jag det..är man van vid en söt söt mjölk är vatten inget värt!

• lövet2
    Vega skrev 2009-10-07 21:05:07 följande:
    Skulle kanske tillägga att flaskträningen inte bara är för den enda gången jag ska vara borta. Någon gång ska hon ju dricka annat än min bröstmjölk och då kan det väl vara bra och ha tränat henne?
    Det fina är att när du väl slutar amma, så lär hon nog kasta sig över flaskan redan dagen efter! När bröstet inte alls finns som alternativ, så blir de flesta ungar överlyckliga när man erbjuder en flaska i stället!
    Somebody´s been teaching you!
  • Vega

Snart vår tur skrev 2009-10-07 21:17:05 följande:

Har du aldrig pumpat ut innan? Då bör du börja öva lite nu! Det är svårare än man tror, tyckte jag iallfall.Jag har en tjej på 4 månader (helammar) och har pumpat ut lite då å då just för man ska kunna läma hemmet i nån timme utan bebis. Min man har då gett henne flaskan. Eller rättare sagt..försökt ge henne flaskan! Lillstumpan tycker inte flaskan är så god..inte som mammas bröst! Så efter varje försök har vi sagt här hemme..'-Nä, nu måste vi göra detta minst en gång i veckan så hon tar flaskan!'..lättare sagt än gjort! Lätt att ta fram bröstet bara, lagom temp o mysigt såklart! Jag hade tänkt o gå in och jobba lite extra nu i höst/vinter och vill gärna att hon lär sig ta flaskan. Men sist vi provade..hör o häpna..hon tog flaskan som inget och drack nöjt! Hon åt bara 60 ml. men höll sig mätt 2 timmar efter det. (då började man ju undra hur mycket de äter när de får bröstet?) Andra mamma-kompisar som ger ersättning ger 180 ml till 4 mån-bebisar. Men jag antar man inte kan jämnföra riktigt. Jag verkar ha grädde i mina tuttar! Min tjej äter mycket oftare än de som flaskmatar sina, så min dotter äter säkert bara 100 ml eller nåt. Eller vad vet jag? Vi använder MUM Ultivent-flaska. (ska vara en sån flaska som gör att de inte sväljer luft.) Observera att det är olika nr på nappen. När man köper flaska så är det oftast nr.2 i..det är ett rätt stort hål och mjölken rinner, vilket ammande barn inte är vana vid, de vill suga. Jag köpte nr.1 (för nyfödda) och den har vi fortfarande.Lite långt o osammanhängande inlägg kanske...vet igentligen inte om det va svar på någon av dina funderingar? Förlåt.
    Tack så jättemycket för ditt svar! Nej, jag har inte pumpat innan, har liksom inte behövts, men nu börjar det ju bli dags att kunna lämna henne mer än två, tre timmar.
  • Vega

Snart vår tur skrev 2009-10-07 21:19:33 följande:

..jag glömde skriva.Du kan ju inte lära henne äta från flaskan med bara vatten, det måste vara med bröstmjölk. Vatten är ju en nu smak för henne och det brukar de rata totalt! Jag testade att ge vatten (för första gången) i veckan och hon tyckte det var det värsta hon ätit! Tror jag det..är man van vid en söt söt mjölk är vatten inget värt!
    Åh, jaha. BVC sa nämligen att jag skulle ge vatten för att vänja henne. Tror dock inte att det är just vattnet som gör att hon inte vill, hon spottar ut flaskan direkt hon får den i munnen, alltså innan vattnet kommit in i munnen. Men visst, när hon märker att där kommer bröstmjölk så tycker hon kanske det okej. Ska prova det!
    Det finns ingen risk att hon ratar bröstet då? Vill verkligen inte sluta amma än.
  • Bullan1978

Jag helammar. Min dotter åt ersättning ur flaska utan problem vid ett tilfälle när hon var ca 2½ månad. Men hon kräktes efteråt och jag blev lite nojig och vi slutade med nappflaskan under några månader. Sen ville jag ta upp detta med nappflaskan igen för att kunna få lite friare tyglar. Men hon vägrade.

Nu är hon 6½ månad och dricker (suger) lite vatten ur nappflaskan men mest tuggar hon bara på själva nappen eftersom det är skönt för växande tänder (hon älskar vatten!). Välling tar hon inte emot genom flaskan. Bröstmjölk i flaskan prövade jag flera gånger men även det ratade hon. Har köpt dyra flaskor samt billigare varianter men hon behandlar alla varianter likadant.

Så tösen får gröt. Jag har inte gjort särskilt många försök med nappflaskan när hon är riktigt hungrig. Hon kanske är mer villig då att ta emot nappflaskan (som ngn skrev). Blir lätt att jag slänger fram "tissen" för att jag alltid brukar göra så och är för trött för att tänka efter och planera. Jag väcks allt från två ggr i timmen till en gång var tredje timme under natten. Åååh, om jag ändå finge sova åtminstone fem timmar i sträck!

Hur som helst. Jag tror att vatten är jättebra att öva med. Det smakar ju typ inget och finns i kranen. Jag har gett ersättning och välling med tesked innan jag gett henne flaskan för att hon ska vänja sig vid smaken. Och då ska jag erkänna att det har gått bättre med flaskan. Men jag har nog inte varit tillräckligt konsekvent (tålamodet saknas). Mitt tips är att öva varje dag. En kompis till mig sa att man kunde lura bebisen vid amningen och smyga dit flaskan istället. Men jag tror att vid 4 månaders ålder så "köper" dom inte det tricket längre... Men du kan ju pröva

Lycka till! Själv väntar jag på "plötsligt händer det".

Ps. Det är inte så vanligt i andra länder med välling på flaska. Där tror jag de får gröt. Och det funkar ju det med. Mer bökigt bara...

• Pajama

Öva gärna med vatten flera gånger per dag, länge, det kan ta flera veckor! Vatten därför att man kan ge det så ofta, mellan måltiderna. Kräv inte att hon ska ta nappen, men upprepa ofta och skojfriskt.
    Till slut kanske hon tar ett enda sug på nappen, då är det en bra början. Fortsätt och ha tålamod. 5 sug ena veckan, 10 sug nästa, sen kanske man kan börja mäta i ml.
    För min pojk tog det lång tid, han åt en massa annat innan, men inte från flaskan.
    Det kan också vara bra om det är pappa som tränar mest! Han har inga goda bröst att ta istället.

• Snart vår tur

Men det måste väl ändå att vara bättre att testa med bröstmjölk, då känner hon iallafall igen smaken?
    Både ny smak( vatten) och nytt 'bröst' (flaskan) kanske blir lite mycket tänker jag.

• kaban

hej ,
    jag ska börja plugga snart och har jag en 4 månader flicka  jag försökte många gånger att ta flaskan iställt amma men det gick inte alls- jag är väldigt trött och har jag ingen  någon kan tipsa mig hur går det på bästa sätt

tack för hjälpen 

Svar på tråden Hur vänja vid flaska?