Snart vår tur skrev 2009-10-07 21:17:05 följande:
Har du aldrig pumpat ut innan? Då bör du börja öva lite nu! Det är svårare än man tror, tyckte jag iallfall.Jag har en tjej på 4 månader (helammar) och har pumpat ut lite då å då just för man ska kunna läma hemmet i nån timme utan bebis. Min man har då gett henne flaskan. Eller rättare sagt..försökt ge henne flaskan! Lillstumpan tycker inte flaskan är så god..inte som mammas bröst! Så efter varje försök har vi sagt här hemme..'-Nä, nu måste vi göra detta minst en gång i veckan så hon tar flaskan!'..lättare sagt än gjort! Lätt att ta fram bröstet bara, lagom temp o mysigt såklart! Jag hade tänkt o gå in och jobba lite extra nu i höst/vinter och vill gärna att hon lär sig ta flaskan. Men sist vi provade..hör o häpna..hon tog flaskan som inget och drack nöjt! Hon åt bara 60 ml. men höll sig mätt 2 timmar efter det. (då började man ju undra hur mycket de äter när de får bröstet?) Andra mamma-kompisar som ger ersättning ger 180 ml till 4 mån-bebisar. Men jag antar man inte kan jämnföra riktigt. Jag verkar ha grädde i mina tuttar! Min tjej äter mycket oftare än de som flaskmatar sina, så min dotter äter säkert bara 100 ml eller nåt. Eller vad vet jag? Vi använder MUM Ultivent-flaska. (ska vara en sån flaska som gör att de inte sväljer luft.) Observera att det är olika nr på nappen. När man köper flaska så är det oftast nr.2 i..det är ett rätt stort hål och mjölken rinner, vilket ammande barn inte är vana vid, de vill suga. Jag köpte nr.1 (för nyfödda) och den har vi fortfarande.Lite långt o osammanhängande inlägg kanske...vet igentligen inte om det va svar på någon av dina funderingar? Förlåt.
Tack så jättemycket för ditt svar! Nej, jag har inte pumpat innan, har liksom inte behövts, men nu börjar det ju bli dags att kunna lämna henne mer än två, tre timmar.