• Impartial

Hur stor är risken att dö vid förlossning?

Hej,

jag och en kompis satt och pratade om detta då hon sett en dödsannons som vi bara kunde tolka som att kvinnan dött vid förlossningen.

Det måste ju dock vara väldigt, väldigt ovanligt i Sverige och något man inte behöver fundera på så mycket.

Undrar ändå om någon har någon statistik på detta - hur många kvinnor dör varje år vid vaginal förlossning? Och vid kejsarsnitt? Några stycken är det säkert i alla fall.

• Svar på tråden Hur stor är risken att dö vid förlossning?
  • lövet2

Jag såg statistik på det där en gång, men den var väldigt svårtolkad. Det finns ju kvinnor med hjärtproblem t ex eller andra bakomliggande sjukdomar, och där kan en förlossning bli en alltför stor påfrestning. I bland räknas då sådana dödsfall in, och i bland räknas bara dem som är relaterade till själva graviditeten och komplikationer i samband med förlossningen.

Somebody´s been teaching you!
  • Impartial

Ja usch ja... vore ändå intressant att se siffror på detta. Någon?

• Meramat

Jag har läst nånstans att det är 7-8 kvinnor per år i Sverige som dör under eller i sviterna av sin förlossning, men jag är inte hundra säker på att det stämmer.
    Och eftersom jag inte ver hur många som föder barn har jag ingen procentsats.
    Men det jag säkert vet är att det inte finns något land i världen där mamman eller barnet har lika goda chanser att klara sig som i Sverige, att mamman dör är extremt ovanligt.

• Hanna36
    http://www.sfog.se/old/SOTA-normalforlossning.htm#Avsnitt14

Säkerhet och kvinnans valfrihet

Säkerheten i förlossningsvården har förbättrats dramatiskt under det senaste decennierna. Mödradödligheten i samband med förlossning har i det närmaste försvunnit. Den perinatala dödligheten är bland de lägsta i välden, ungefär 5 per 1.000 födda, och dödligheten under själva förlossningen är 1.9 per 10.000 födda (1). All dödlighet går inte att undvika oavsett intensiteten i övervakning och behandling. Vid svår sjuklighet hos barnet, exempelvis asfyxiorsakade neonatala kramper, har problemen i hälften av fallen uppstått antenatalt, dvs. före förlossningen, eller vid en obstetrisk katastrof och är inte möjliga att förebygga eller behandla under förlossningen (2). Utmaningen för förlossningsvården är att minimera de medicinska riskerna utan att för den skull övervaka och ingripa i förlossningens förlopp på ett omotiverat sätt, så att upplevelsen av förlossningen påverkas på ett negativt sätt. I allmänhet har blivande föräldrar, läkare och barnmorskor samma uppfattning vad gäller dessa prioriteringar.

Det är emellertid inte alltid så. De medicinska riskerna kan värderas olika, liksom värden relaterade till själva upplevelsen av födandet. Kvinnor som väljer alternativ vård skiljer sig från kvinnor som väljer traditionell sjukhusvård, bland annat i attityder och värderingar (3). Vissa kvinnor kan uppleva att den personliga integriteten lätt kränks i sjukhusmiljön och medicinska åtgärder kan även upplevas som övergrepp. Det är därför viktigt att förlossningsvården ger den födande kvinnan maximala möjligheter att vara delaktig i beslut som rör vårdens innehåll, att hennes autonomi respekteras.

Om en kvinna väljer att föda under former som av läkare och barnmorskor bedöms vara förenade med ökad risk för hennes och barnets hälsa är det dessa personers skyldighet att informera om riskökningen. Det kan vara svårt att exakt ange hur stor denna riskökning är, men man får eftersträva så stor saklighet som kunskapsläget medger. Att avstå från CTG-övervakning under förlossning kan exempelvis innebära en riskökning för neonatala kramper i storleksordningen 1-2 per 1.000 födda, medan CTG-övervakning sannolikt innebär en fördubblad risk för kejsarsnitt på indikation asfyxi, till cirka 3.0 jämfört med 1.5 per 100 förlossningar.

När kvinnan efter information gjort sitt val är läkare och barnmorskor skyldiga att respektera detta

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36

Hittar ingen statistik! verkar vara jättesvårt... :(

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Superbia

Vad dör man av då.. förutom dessa bakomliggande sjukdomar som har nämnts?

• jag7

I Malmö dog en kvinna för ett par månader sen, det va den enda på 10 år om tidningarna har rätt. Hon hade fött många barn tidigare och det var en stor blödning. men min källa är bara tidning, så vem vet!

• Espem

Jag läste häromdagen att det är 1 på 17 000 i Sverige, det hade Cecilia Wikström skrivit i en debattartikel i RFSU:s fantastiskt bra tidning OTTAR. Hon jämförde med Niger där ofattbara 1 av 7 dör.

Blev lite förvånad, siffran är såklart nästan obefintligt låg, men tänkte ändå att det betyder att några kvinnor i Sverige dör varje år i samband med graviditet/födsel och det är klart att tanken kan flyga genom huvudet: kan det hända mig? - men utifrån statistiken finns det ingen (yttre) anledning att känna dödsrädsla.

Vi har en enorm tur som har privilegiet att få föda i Sverige av alla länder, eller hur ? En avgiftsfri omfattande vård, sen finns det självklart utrymme för förbättringar (t ex egna rum i några dagar efter förlossningen!) men när det gäller sitt eget liv kan man känna sig trygg.

• Galadriel

Jag har inte heller någon siffra men en fd. arbetskollega till mig dog i samband med ett kejsarsnitt förra året. Fruktansvärt chockartat och ofattbart. Hon fick proppar i lungorna under operationen (akut snitt pga havandeskapsförgiftning). Men det måste vara oerhört ovanligt. Inget jag tror man ska oroa sig för.

Svar på tråden Hur stor är risken att dö vid förlossning?