• Rullan

Hjälp! Hur ofta/länge ammar ni nyfödda? Orkar jag det här? När funkade er amning?

Hej

vi har en kille född 1 okt, alltså en vecka idag. Jag måste bara höra hur ni andra har det. Jag får lov att sitta i 2-3 timmar varje gång jag ammar och det blir ju nästan hela tiden, brösten gör ont och allt vad det innebär och jag vill bara veta hur länge det tar/tagit för er innan allt funkade? Lägger jag bebisen i vagn eller vaggan så blir det liv direkt och då menar jag liv! Nu är inte pappan hemma så länge till så jag börjar bli nervös hur det skall bli när jag blir själv med nyföddningen och en kille på 21 månader!!

Känner också att jag får tjata på pappan hela tiden,,känns det igen ? Irritationen är på topp från och till och nu behöver jag ventilera lite med några andra mammor....Vill inte ge upp med amningen, för förra gången gick det inte alls och nu skall jag fan fixa det här!!
    häls en som inte vill ge upp..

• Svar på tråden Hjälp! Hur ofta/länge ammar ni nyfödda? Orkar jag det här? När funkade er amning?
  • Matanza

man ska ju helst inte amma mer än 30 min på varje bröst så det verkar lite mycket som du har det!

Är bebisen verkligen hungrig hela tiden? Kan ju vara så att det finns sugbehov med inte matbehov....

Jag skulle testa med napp!!

• VildaMathilda

Det låter som mig när jag ammade min dotter men jag ammade henne ofta ca 30 min varje gång men hon ville ha mera mera mera.. men det va inte maten hon va ute efter det va att hon ville snutta.. Så det blev napp vist hon ville inte ta nappen men jag gav inte upp.. Efter två tre dagar så tog hon nappen ...

Men efter 12 veckor så gick det inte mera då hade jag kämpat sen hon va 6 veckor med sår på brösten med att amma då och det gjorde såååå ont så jag gav henne ersättning i stället ...

Efter detta fick jag lära mig att amma ska vara mysigt inte en plåga ....Tycker som mamma ska man känna efter själv .. men man ska inte pina sig själv för att man tror att det är bättre .. För det är det inte ....

Jag väntar numer två nu och jag vill värkligen amma men skulle det inte fungera så säger jag stop med engång .....

• Alexi

Det kan ta flera veckor innan amningen funkar ordentligt så ge inte upp ännu. Jag tror att bebisar kan amma ganska konstant så där i början. Sen kan det ju vara så att han inte vill ligga själv av andra orsaker, utan vill vara nära. Har du en bärsjal eller så du kan testa att bära honom i när du ska vara med storebror?

• Modeshi

Forsta tiden gick at till att amma punkt slut. Gjorde inget annat. Min doktor sa till mig att begransa till 15 min pa varje brost och sen ge napp eftersom min lilla spydde sa mycket, men det var ju bara att glomma. Hon ville inte ha napp, bara ligga hos mig, sarskilt pa kvallen. Det tog nastan 6 veckor innan jag kande att amningen fungerade problemfritt. GE INTE UPP! Visst gor det ont och tar en bedrovlig tid i borjan men det tjanar du in senare nar du inte behover diska flaskor eller varma vatten och du har alltid maten med dig i perfekt temperatur!

Jag vet nog ingen nybliven mamma som inte varit irriterad pa sin sambo... aven om det ar andra barnet.

• Rullan

Hej Matanza!

ja, vi har tänkt på det men är rädda för att mjölkprod ska minska. Bvc rekommenderar oss att avstå så länge som möjligt...men jag vet inte...
    Man vill ju också att han ska få i sig tillräckligt. Åhh..jobbigt.

• CloudBerry the 1st

Det är normalt att sitta i princip hela tiden de första veckorna. Det behövs för produktionen och för att ge den närhet din bebis vill ha.

När du får en etablerad amning så fungerar det så att ju oftare du ammar desto kortare stund brukar det ta så amma gärna 2 ggr i timmen om din bebis vill det.

Köp en bärsjal så kan du göra annat och samtidigt ge närhet.

• CloudBerry the 1st

Får man sår så har bebisen fel tag och då måste man få hjälp. En amningsnapp är kanonbra i ett sådant läge och kan använas ett par månader om man tycker att det fungerar bättre.

• Rullan

Hej igen.

vi har en babybjörn men han är för liten än...vad för sjal är bra?
    tack för att ni svarar så snabbt..måste amma nu igen

• LINI81

Jag ammade konstant i 3 veckor nästan, han ville bara ligga vid bröstet men jag lät honom ofta ligga på en kudde när han ammade och om han somnade fick han ligga kvar på kudden i min famn men jag tog ut bröstet. Det är viktigt att du luftar brösten och att du har en sådan plastgrej från apoteket som gör att bröstet luftas. Jag lät brösten hänga ute och lufta hela dagarna när vi inte hade besök.

Vi gick på en amningskurs och där sa de att man skulle låta bebisen ligga vid bröstet när det önskade eftersom det styr mjölkproduktionen. Om det blir för jobbigt kan du låta din man ha barnet under tröjan..
    Vi har bara ett barn men min sambo hjälpte mig mycket eftersom de på amningskursen förklarat hur viktigt det var att mamman fick mat, vila och stöd.

• Kazeer

När sonen var nyfödd, ammade jag honom ungefär var tredje timme och ca 40 minuter varje gång.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
Svar på tråden Hjälp! Hur ofta/länge ammar ni nyfödda? Orkar jag det här? När funkade er amning?