Jobb på resebyrå utan studier?
Är det svårt att få jobb på resebyrå utan att ha erfarenhet eller studier bakom sig?Nån som vet?
Är det svårt att få jobb på resebyrå utan att ha erfarenhet eller studier bakom sig?Nån som vet?
Det är jättesvårt att få jobb någonstans utan erfarenhet och studier....
för att man får fler rätta svar om man ringer å frågar.. enkelt va..
nej men för att svara på frågan kräver resebyråer oftast att man har IATA utbildning..
Det är svårt att få jobb på resebyrå utan erfarenhet/studier, speciellt utan kontakter . Har du bra kontakter är praktikanter är som oftast välkomna om man är beredd att jobba gratis ett tag för att bli varm i kläderna. För att kunna ordna flygbiljetter m.m. så krävs kunskaper i Amadeus och som tidigare nämnt här IATA certifikat.
Har du tur kan en eventuell arbetsgivare bekosta detta men det är ytterst ovanligt, dessa kurser kostar att gå privat 30-60 000.
Det finns KY-utbildningar till resesäljare som är CSN berättigade och då ingår även kurser och certifiering i Amadeus och IATA.
Har själv jobbat på resebyrå en kort period och kan säga att det är helt OK men (i alla fall inte för mig)inte ett drömjobb. Det är stressigt och ofta mycket dåligt betalt. Resebranschen är dock fantastiskt rolig med härliga människor och gott om events och rabatter på exotiska resor osv.
Lycka till!
Lotten08 : Jag misstänkte nästan att det var nödvändigt att ha IATA och Amadeus,speciellt nu då det är tufft på arbetsmarknaden!Jag vet ju inte heller om det är mitt drömjobb,vet inte heller om jag vill jobba just på resebyrå hela tiden.Har väl tänkt kanske flygplats eller kanske nåt annat inom resvärlden.Men att gå utbildningen Internationell Resekonsult,som jag funderar på,är kanske en bra start för att jobba med resor på ett eller annat sätt.Annars kan man säkert få ett jobb inom hotell,som jag också är intresserad av,med denna utbildning i botten.