• JR Lily

Hjälp, vad köpa?

Bebis är beräknad till den 1/1 och nu ska jag till Ullared nästa vecka.
    Min fråga är vad ska man tänka på att köpa?
    Planerar att köpa kläder, shampo, tvål, nappar, nappflaska (för framtiden), sängkläder, amningskudde och våtservetter.
    Men helt ärligt, detta är första barnet och jag har ingen aning om alla smårylar man kan behöva så tipsa mig gärna.

• Svar på tråden Hjälp, vad köpa?
  • ljuvliga

bomullspinnar/topzar (jättebra att ha när man ska peta ut en och annan kråka ur näsan)
    amningsinlägg
    stjärtsalva
    nagelfil/nagelsax

det är vad jag kommer på just nu iaf

• Dinna

Parfymfritt tvätt- & sköljmedel, filtar (både mysfiltar och tjockare filtar), omlottbody i flera storlekar (kanske från 45 och uppåt), sockar, billiga handdukar (till skötbord), tvättlappar. Större trosor till dig kanske? BH till dig?

• JR Lily

ljuvliga: Amningsinlägg fick jag massa (typ 5 kartonger) av en kompis och nagelfil/ sax har jag redan köpt. Likaså febertermometer. Men stjärtsalva va bra. Tack.

Dinna: Det var många bra tips. Skrivit ner på shoppinglistan. Tack

• vinterkatt

billiga lakan till vagnen hade de. Och plastad frotté (fast det var slut när jag var där). Utbudet av kläder var inte så stort, skötväskor var fula, tyckte jag.
    Får för mig att sängkläder var billiga och hyfsat fina men jag köpte inga då jag inte behövde så är inte säker.
    Hårborste var bra och billigare än i stan.
    Badbalja likaså. Våtservetter köpte jag i en storpack där.
    Annars var jag inte så förtjust i utbudet, men det ska variera ganska mycket.

• joiy

påslakanset med påslakan och örngott kostade 99kr. iaf när ja va där baljan kosta 79kr tror ja de va. kläder fanns inte så mkt neutrala kläder men vet man vad de blir så kan man köpa på sig en massa söta kläder. men hittade en del att köpa. får man gå runt i lugn och ro där även fast de e super mkt folk så hittar man alltid nått.

• BabyJay

Leta efter bebiskläder, främst bodies, som har en liten giraff på etiketten antingen i sidan eller nacken. De är i så fin kvalité. Mycket bättre än typ lindex och hm. Och billiga!

Pyamasar är toppen-bebiskläder. Finns för ca 40 kr (jmf hm's 75kr). Köp på dig lite större storlekar oxå!

Små babyfiltar är toppen att ha flera av. Finns fina för runt 20-lappen.

Små kylbara bitringar är toppen att ha när tänderna börjar komma. Kostar en femma styck

Nappfalskor är som sagt jättebilligt, men då främst deras egna billiga märke. Men köp inte på dig för mycket. Inte säkert att flaskan passar din bebis, eller att den tar flaska alls.

Våtservetterna kostar 9 spänn och är toppenbra. Jag köper på mig 20-30 pkt när jag är nere i Ullared

• BabyJay

Sen måste jag säga att jag tyckte amningskudden var kass. Alldeles för mjuk!

Ännu ett tips är att köpa en liten babypool (uppblåsbar) om de har dem nu när det inte är säsong. Kostar kanske 30 kr (betydligt billigare än hemma) och är toppen att lägga ett täcke i och ha bebisen i när man behöver lägga ifrån sig den. Där kan den ligga tryggt, och inget att skada sig på och kan inte rulla iväg när de väl lär sig det!

• JR Lily

Vilka massa bra tips! Jag skriver och skriver.
    Tack så mycket!

• Molgan

Om du inte ska dit igen innan våren/sommaren så är mitt förslag små galonisar och galonvantar. Kan ju hända att du får en aktiv bebis som inte vill sitta still i vagnen.
    Så tänk lite längre fram oxå när du ändå är där, det missade jag.

• JR Lily

Det ska jag faktiskt kika på, tack.

Svar på tråden Hjälp, vad köpa?