• Franka

Går det att skapa rutiner för 3-månaders?

Min bebis är tre månader. Han äter (ammar) var tredje timme i snitt, dag som natt. Ibland går det 2.5 timmar imellan, ibland 4. Han har inga problem att somna och sover bra. Det finns ingen regelbundenhet i hans liv, måltider och sömn kommer som det passar honom. Går det att skapa rutin med en så liten bebis, eller bör vi vänta tills han är äldre, då det kanske kommer automatiskt?

Annars var min tanke att väcka samma tid varje morgon och sedan försöka få måltider och sömn på ungefär samma tider varje dag.

• Svar på tråden Går det att skapa rutiner för 3-månaders?
  • Kravmärkt

Enligt min bvc så är det just när barnet blir tre månader som man kan skapa rutiner för sitt barn. Så jag med min 2,5 månaders skulle vänta till slutet av okt. Så kör på

• sagorummet 3

Jag har rutin med min och hon blev 3 månader idag. Hon vaknar eller väcks kl 8 på morgonen så hon kan somna sen vid 10 igen och sover då en till 4 timmar och sen käkar hon innan och efter hon sovit. sen så sommnar hon igen vid 17-19 en stund för att sen gå och lägga sig vid 21.00 och sover då till 04,00 vill då äta igen och få torr blöja. men visst ser de inte ltid ut så här men oftast.

• åttiofemma

undrar också om det här med rutinerna...
    ska jag väcka henne på morgonen eller låta henne sova tills hon vaknar. Vi brukar sova till nio ungefär, ibland till åtta ibland t.o.m med till halv tio. Vad hade ni gjort??

• cicci85

Jag tycker att man bara ska följa så små bebisar! Ungefär samma tider brukar det bli ändå efter ett tag men det ändras så ofta. Om bebben är hungrig en timme tidigare än vad du tänkt eller inte vill sova när du har planerat, vad ska du göra då?

• cicci85
    åttiofemma skrev 2009-10-08 19:27:29 följande:
    undrar också om det här med rutinerna...ska jag väcka henne på morgonen eller låta henne sova tills hon vaknar. Vi brukar sova till nio ungefär, ibland till åtta ibland t.o.m med till halv tio. Vad hade ni gjort??
    Jag hade INTE väckt! varför skulle man göra det?
  • Flickan och kråkan

Mitt tips är att låta det vara. Han har ju rutiner som uppenbarligen fungerar alldeles ypperligt för honom. Min erfarenhet av två barn är att alla mår bäst och livet blir enklast om man följer barnens egen rytm. Rutiner (så som vi vuxna tänker oss rutiner) kommer automatiskt ju äldre barnet blir....följer deras utveckling och mognad.

• juni05

absolut!
    Precis som du skriver är det nog lättast att börja med morgon samma tid varje dag och utgå från det.
    Jag har haft som motto att det inte får går mer är 4h mellan matpass och typ utgått från det (med naturliga undantag)
    Där emellan sover de ju när de är så liten men jag har satt som regel att de inte får sova mer än max 3h isträck när de var i den åldern.

När jag börjat med morgon samma tid varje dag gav sig det övriga också. Man får vara lyhörd för deras naturliga rytm som naturligtvis är olika för alla barn. Men min yngsta har hela tiden självmant valt att sova längre och längre på nätterna, dvs i början var det natt typ 22 vilket hon sedan självmant ändrat till fr typ 3-4 mån vara vid 19.
    Lycka till!

• Flickan och kråkan
    åttiofemma skrev 2009-10-08 19:27:29 följande:
    undrar också om det här med rutinerna... ska jag väcka henne på morgonen eller låta henne sova tills hon vaknar. Vi brukar sova till nio ungefär, ibland till åtta ibland t.o.m med till halv tio. Vad hade ni gjort??
    Självklart ska du inte väcka!
  • Sirendes

Min son är nu sex veckor och vi lägger honom klockan 20 varje kväll (dock ammar jag om han skulle vakna till, vill absolut inte ta bort några måltider än även om jag läst vissa som förespråkat att börja ta bort ett av nattmålen redan från en månad) och han brukar vakna och vilja gå upp vid åtta på morgonen, +/- två timmar beroende på om jag ligger kvar i sängen eller inte. Han sover alltså mellan 20 och 08 men får komma till mig i sängen och äta när helst han vill, oftast blir det dock inte oftare än tre gånger sammanlagt. Det är så underbart, samtidigt vet jag att jag har tur denna gången, lillebror är så mycket lugnare och sover mer i allmänhet än storebror, som var jättepigg redan från start och ville vakna och äta jätteofta.

Med första barnet väntade vi ända tills han var sju månader innan vi ens försökte införa sovrutiner och vid det laget kände man att det var droppen! Så länge väntar jag aldrig mer, alltså..

Nu inatt sov båda pojkarna 20-08 (fast minstingen ammade lite som sagt) och det var så underbart, annars brukar storebror vara lite mer morgonpigg och vakna vid sextiden.

• Melly

Låt bebisen vara Dom ändrar på sin rytm flera gånger om under första året så att det är ingen idé att hålla på och kämpa med rutiner. För just när man har fått in en rutin till slut så kommer bebisen i en ny fas och så ändrar allt på sig ändå

• Miss Lau

Jag har också en 3 mån och skulle aldrig i livet börja väcka honom och trixa, särskilt inte om det ändå fungerar som det verkar göra för er. Min erfarenhet är att små bebisar mår bäst när de får hålla sin egen rytm och eftersom den ändras rätt ofta under det första året är det bara för oss föräldrar att "åka med".

• Franka

Tack för alla svar. Det verkar ju finnas två skolor, en med rutiner och en utan. Får se hur vi gör!

• ellinormaria

börja med mattider när ni börjar med "riktig" mat, låt han annars amma när han vill. det ändras ju hela tiden typ när de har tillväxtperioder o behöver amma oftare.
    vill du verkligen väcka din bebis när han sover bara för att du vill skapa tider som passar dig? han har nu tider som passar honom, rutiner kommer ni in i utan att ni tänker på det senare. ni verkar ju ändå redan ha vissa rutiner fast det nu är han som bestämt dem.
    ta det lugnt och njut bara
    :)

• frikadellen78

jag har en 3 månaders kille och han får anpassa sig efter storasysters tider.
    han äter och sover i stort sett alltid på samma tider. 8.00, 12.00 16.00, 19.00 22.00 0400. Nattmålet kan skifta allt mellan 0300 och 05.30.

• Gravid2008

Är säkert individuellt, men vi fick in sovrutin när hon var 3 veckor. Sov 21-08.30 med undantag för ätning kl 05. Åt 5 min och somnade direkt om.

Matrutin däremot fick vi inte ordentligt förrän hon började med pure när hon var 4 månader, då kunde hon stå sig mycket längre. Fram tills dess kunde det var 3 timamr i mellan på dagen och på em och kvällen 1 tim i mellan, men inte så att jag kunde planera dagen innan utan bara en ungefärligt hur lång tid tills nästa gång.

• Rumpetroll

Det finns nog ingen regel för i vilken ålder man kan skapa rutiner.

Jag hade tur och min dotter har haft fasta rutiner sen hon var 3 veckor gammal.

• Fru Åkesson

Min bebis åt varannan timma dygnet runt, tills vi bestämde oss för sovrutiner vid 8 veckors ålder. I min bok från barnmorskan stod det att man kan börja med läggningsrutiner vid 6-8 veckors ålder.

Så någon gång mellan kl.19.00-20.00 så sätter vi på pyjamas, byter blöja och ammar i mörkt sovrum (har en pytteliten nattlampa med blått sken). När hon ätit färdigt lägger jag henne i sin säng och lägger min hand på hennes bröst några sekunder - och sen sover hon till kl. 02-03 på natten =o) Då ammar jag igen och så får hon sova vidare i vår säng till kl.08.00-10.00 (vi väcker henne aldrig).

Det var tufft första dagarna med att lägga henne i sängen, då somnade hon ju inte direkt...utan jag satt och stirrade på babywatchern och hörde hur hon jollrade...usch, då hade jag dååååligt samvete för att jag lät henne ligga vaken i mörkret. Men IDAG så är jag så glad att jag stod ut - för idag fungerar det såååå bra!

Svar på tråden Går det att skapa rutiner för 3-månaders?