• miamaria777

Tvättar ni leksaker innan bebisen får dem?

Jag tvättar alltid alla kläder innan jag använder dem till min bebis, men hur gör ni med leksaker (som ju åker in i munnen)?? Det är ju inte alltid de går att tvätta, tex gossedjur med speldosa i...

• Svar på tråden Tvättar ni leksaker innan bebisen får dem?
  • Ejin

jag har inte tvättat en enda leksak.. tvättar inte kläder heller numer innan jag använder dom....har inte märkt några besvär...

• La Lola

Bara de som köps begagnade.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Nature child

Jag tvättar allt. Inte nödvändigtvis i maskin utan det får ligga i blöt i vatten utan tvättmedel några gånger. Det finns så mycket kemikalier i de flesta textiler som man förhopnigsvis kan få bort då. "Några besvär" lär ju inte märkas nu utan det handlar ju om att minimera hur mycket kemikalier som man kommer i kontakt med i sitt liv totalt.

• Pebbles82

Nope, så länge det inte uppenbart behövs så gör jag inte det.

• Spinnelin

Det där har jag också just tänkt på! Man är ju noga att tvätta nya kläder och sängkläder och använda parfymfritt tvättmedel men tygböcker som bebisen suger på innehåller ju säkert minst lika mycket kemikalier och damm från fabriker och transport.
    Ska prova enbart blötläggning som Nature child tipsar, är rädd att nyinköpta tygboken från Ikea färgar av sig om man använder tvättmedel.
    Men speldosemjukis går nog inte göra något åt...

• Cecese

Nej men jag borde. Även alla hårda plastleksaker åt äldre barnen borde jag tvätta för dom är skitigare än man tror... Jag jobbar i leksaksfabrik och i början blev jag väldigt förvånad att man kunde bli så skitig av att montera/förpacka plastleksaker, allt från lite smutsig till totalt svarta händer....

• Elvira8001

Nej men man kanske borde..om leksaken inte varit paketerad så har ju folk pillat på dom i affären antagligen..

• Lantani

Tvättar allt som går att tvätta, de andra får va otvättat. Tvättar ALLTID kläder innan de används.

• såffan

jag tvättar inte, inte kläder heller. Tror d kommer lika många nya kemikalier om man kör dom i tvättmaskinen med tvättmedel som om man andvänder dom direkt

• La Lola
    såffan skrev 2009-10-09 10:00:04 följande:
    jag tvättar inte, inte kläder heller. Tror d kommer lika många nya kemikalier om man kör dom i tvättmaskinen med tvättmedel som om man andvänder dom direkt
    Fast jag vet inte om tvättmedel kan påverka fortplantningsorganen?
    Det kan iaf vissa kemikalier i kläder.....
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • kråkanbråkan

neeej, de gör ja inte.

• Kathrine

Första barnet: Tvättade allt som gick att tvätta. Kokade altid nappar etc
    Andra barnet: Tvättade ibland ,men inte alltid, nyköpta bebiskläder i minsta storlek. Tvättade aldrig nya leksaker etc.

• Defrost

Klart man tvättar leksaker !
    Vill inte att mitt barn får i sig nåt som kommer från en skitig kinesisk fabrik !

• Defrost

Klart man tvättar leksaker !
    Vill inte att mitt barn får i sig nåt som kommer från en skitig kinesisk fabrik !

• AlexandraK

Tvättar inte nya leksaker. Däremot begagnade åker i tvättmaskinen eller diskmaskinen. Tvättar alla kläder jag köper - nya eller begagnade.

• nirakanna2

Jag tvättar alla mjuka leksaker, även om det står "Endast yttvätt, får inte nedsänkas i vatten" på dem, i tvättmaskin. Dels för att ta bort ev kemikalierester, dels för att lillen kräker så mycket, att leksakerna ändå skulle vara oanvändbara om de inte går att tvätta! Jag tycker att det är vansinnigt att det säljs leksaker som inte går att tvätta!

• såffan

La Lola skrev 2009-10-09 10:13:39 följande:

Fast jag vet inte om tvättmedel kan påverka fortplantningsorganen? Det kan iaf vissa kemikalier i kläder.....
    ftalater som är den enda av kemikalerna man andvänder till textilier som påverkar fortplantningsorganen, finns ju bara i kläder med pvc tryck
  • inteän

Jag tvättar allt som går att tvätta, både leksaker o kläder.

Och det gäller ju inte bara den kinesiska fabriken, jag tänker ofta "tänk om det här gosedjuret legat på golvet på Babyland", tror inte det rä så rent där...

• inteän

... och förresten, ibland står det ju "30 grader o handtvätt", men om det inte är några prylar som skadas av vatten eller så (spegel eller speldosa), så kör jag 40 grader i maskin ändå (på vanligt program).

En gång för 100 år sedan när jag handlade på Kookai så sa tjejen i kassan "det står 30 grader handtvätt på denna, men det är bara säkerhetsgrej, det är helt ok att tvätta 40 grader i maskin" (tur det, annars hade jag väl aldrig använt plagget). Och den kommentaren tänker jag ofta på, vad är det värsta som kan hända? Ett gosedjur kan ju knappast gå sönder. Däremot brukar jag lägga allt sånt i tvättpåse.

Svar på tråden Tvättar ni leksaker innan bebisen får dem?