• Svinkall

105 år med moderaterna

1946 Nej till allmän sjukförsäkring
    1947 Nej till allmänna barnbidrag
    1951 Nej till 3 veckors semester
    1953 Nej till fri sjukvård
    1959 Nej till ATP
    1960 Nej till sanktioner mot Sydafrika
    1963 Nej till fyra veckors semester
    1970 Nej till 40 timmars arbetsvecka
    1973 Nej till förtidspensionering vid 63 år ålder
    1974 Nej till fri abort
    1976 Nej till 5,e semesterveckan
    1994 Nej till partnerskapslag
    1998 Nej till homosexuellas rättigheter inom EU
    2006 Nej till gröna jobb
    2006 Nej till upprustning av offentlig sektor
    2006 Nej till höjd A-kassa
    2006 Nej till höjd sjukersättning

Tro det eller ej det finns saker som man sagt ja till
    2003 Ja till Irakkriget
    2004 Ja till sänkt A-kassa
    2004 Ja till sänkt sjukersättning
    2006 Ja till sänkt A-kassa
    2007 Ja till sänkt sjukersättning

Man kan ju bara hoppas att dom inte blir omvalda.. man blir ju riktigt mörkrädd när man läser det här

• Svar på tråden 105 år med moderaterna
  • Svinkall

Moderata samlingspartiet (M), Moderaterna, är ett svenskt politiskt parti som grundades 1904 under namnet Allmänna valmansförbundet, och som tidigare även använt sig av partibeteckningarna Högerns riksorganisation samt Högerpartiet

källa: wikipedia

• Mandi74

Ok.. har du likadana lister med de andra partierna. Skulle var kul att se vad tex socialdemokraterna sysslat med.

• Svinkall

tyvärr har jag inte det.. men för att göra det enkelt för mig kan jag ju säga att dom har röstat tvärtemot Moderaterna i dom allra flesta frågor..
    men läser du lite på den här länken: sv.wikipedia.org/wiki/Socialdemokraterna_(Sverige)
    så kan du fram lite om hur sossarna har lagt sitt partiprogram genom åren.

• Butterscotch

Stod det något i den tillförlitliga källan om motivering och vad de ville se som alternativ (det är ju ganska ovanligt att ett parti bara säger "nej" utan att istället presentera ett eget förslag) istället?

• Gnagarn
    Svinkall skrev 2009-10-08 22:16:41 följande:
    tyvärr har jag inte det.. men för att göra det enkelt för mig kan jag ju säga att dom har röstat tvärtemot Moderaterna i dom allra flesta frågor.. men läser du lite på den här länken: sv.wikipedia.org/wiki/Socialdemokraterna_(Sverige)å kan du fram lite om hur sossarna har lagt sitt partiprogram genom åren.
    Är grymt skeptisk till att de röstat tvärt emot Moderaterna i de flesta frågorna. Har inga %-siffror men de allra flesta omröstnigar i riksdagen sker under samförstånd mellan partierna och blocken. Detta var vad jag hörde redan på 80-talet men skulle inte tro att detta ändrats sedan dess. Det är bara de stora frågorna som de "krigar om" i tidningar osv för att positionera sig och skaffa röster.
  • Mankapanka
    Svinkall skrev 2009-10-08 21:04:27 följande:
    1946 Nej till allmän sjukförsäkring1947 Nej till allmänna barnbidrag 1951 Nej till 3 veckors semester 1953 Nej till fri sjukvård 1959 Nej till ATP 1960 Nej till sanktioner mot Sydafrika 1963 Nej till fyra veckors semester 1970 Nej till 40 timmars arbetsvecka 1973 Nej till förtidspensionering vid 63 år ålder 1974 Nej till fri abort 1976 Nej till 5,e semesterveckan 1994 Nej till partnerskapslag 1998 Nej till homosexuellas rättigheter inom EU 2006 Nej till gröna jobb 2006 Nej till upprustning av offentlig sektor 2006 Nej till höjd A-kassa 2006 Nej till höjd sjukersättningTro det eller ej det finns saker som man sagt ja till2003 Ja till Irakkriget 2004 Ja till sänkt A-kassa 2004 Ja till sänkt sjukersättning 2006 Ja till sänkt A-kassa 2007 Ja till sänkt sjukersättningMan kan ju bara hoppas att dom inte blir omvalda.. man blir ju riktigt mörkrädd när man läser det här
    Det vore ju intressant om TS ville motivera varför dessa nej var så dåliga och hemska? Vad är det som är bra med förtidspensionering vid 64, allmänna barnbidrag, upprustning av offentlig sektor, höjd a-kassa, höjd sjukersättning och vad fan är "gröna jobb"?

TS verkar leva i villfarelsen att det finns pengar till alla och att allt blir jättemysigt om alla betalar enorma skatter. "Staten" skall tydligen ta hand om alla och "de rika" skall betala. Gud förbjude att folk tar ansvar själva för sina liv. Fördelningspolitik och utjämnandet av inkomstklyftor stagnerar samhällen och skjuter alla personlig initiativförmåga i sank.
  • WhiskeyRiver
    Mankapanka skrev 2009-10-08 23:34:21 följande:
    Det vore ju intressant om TS ville motivera varför dessa nej var så dåliga och hemska? Vad är det som är bra med förtidspensionering vid 64, allmänna barnbidrag, upprustning av offentlig sektor, höjd a-kassa, höjd sjukersättning och vad fan är "gröna jobb"?TS verkar leva i villfarelsen att det finns pengar till alla och att allt blir jättemysigt om alla betalar enorma skatter. "Staten" skall tydligen ta hand om alla och "de rika" skall betala. Gud förbjude att folk tar ansvar själva för sina liv. Fördelningspolitik och utjämnandet av inkomstklyftor stagnerar samhällen och skjuter alla personlig initiativförmåga i sank.
    Men det vet väl alla att moderater är hemska och som socialdemokrat har man liksom av princip rätt i sak oavsett.

Dessutom fungerar ju självklart en sund nationalekonomi som så att ju fler bidrag desto bättre. Allt går att lösa med höja skatter och ökade bidrag för då har ju ALLA möjlighet att konsumera- och det gynnar ju självklart landets ekonomi.

Svenskar har ju per se rätt att inte utbilda sig, inte jobba, men ändå skaffa barn när man vill. Och då vi faktiskt lever i Sverige så har man så klart RÄTT till både platt-tv, rekreationsresor och gratis dagis för barnen trots att man degar hemma. Självklart, det är väl ingen bananrepublik heller?

Och ja, Sverige är fantastiskt. Och nej, moderaterna kan inte ta äran av det.
  • Mankapanka
    WhiskeyRiver skrev 2009-10-08 23:52:28 följande:
    Men det vet väl alla att moderater är hemska och som socialdemokrat har man liksom av princip rätt i sak oavsett.
    Ja, förlåt. Nu glömde jag igen. Dumma mig.
  • WhiskeyRiver
    Mankapanka skrev 2009-10-09 00:29:00 följande:
    Ja, förlåt. Nu glömde jag igen. Dumma mig.
    Ja, ve, ve dig. Nu får du en snigel på ögat.
Svar på tråden 105 år med moderaterna