Inlägg från: Kokomo |Visa alla inlägg
  • Kokomo

Vad faaan betyder "bytade"?!

La Lola skrev 2009-10-09 00:04:18 följande:

svenska kurs eller svenskakurs?
    Fast om vi ska vara alldeles korrekta så är det väl "svenskkurs" som gäller? "Svenskakurs" är enligt saol det vardagliga uttrycket ;)
  • Kokomo
    Oneesan skrev 2009-10-09 10:42:14 följande:
    Bokhandel, boklådor är det väll sällan folk lyckas pricka rätt.
    Åh är det en skillnad? Jag trodde bara det var två ord för samma företeelse. Förklara gärna skillnaden!
  • Kokomo
    Matruskan77 skrev 2009-10-09 10:46:46 följande:
    Man skriver inte dom, utan dem eller de. Sen tror jag inte att du kan uttala dig om hur många som har eller inte har dyslexi. Att folk är dåliga på att stava ska kanske skyllas på skolan som har misslyckats. Du har en förmåga att alltid påsta att andra är okunniga.
    Vidare är det ju väldigt många som inte vet skillnaden på dem och de och istället konsekvent använder dem istället för de. Jag skulle gissa att de vet att man inte ska använda "dom" och tror att det helt enkelt är "dem" som är det korrekta.
  • Kokomo
    Mattilda skrev 2009-10-09 12:54:44 följande:
    Aldrig sett någon som skrivit "bytade" däremot stör jag mig (även fast jag nog tycker det låter lite gulligt) på alla som skriver urs istället för ursch. skärde har jag däremot alltid sagt även fast jag vet att det är fel! lär mig aldrig hehe.
    Fast då borde du störa dig på "ursch" också eftersom det faktiskt stavas "usch". :)
Svar på tråden Vad faaan betyder "bytade"?!