• CloudBerry the 1st

Anmäla eller inte anmäla? (soc)

Tänk att du var med om följande scenario:

Du får en dag reda på att en vän eller släkting agar sina barn i princip dagligen. Aga som i att dra i örat, knäppa på fingarna och dra i håret när de gör något fel.
    Du har sagt vad du tycker men de bryr sig inte utan fortsätter med sin uppfostran

Hur skulle du göra i detta fall? Anmäla till soc eller inte anmäla till soc?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anmäla eller inte anmäla? (soc)
  • krabbanoss

Svarade "inte..."
    Detta pga frågeställningen...hade det vart en nära vän/anhörig hade jag nog sett till att det slutat innan anmälan hade behövts!

• CloudBerry the 1st
    krabbanoss skrev 2009-10-08 22:21:48 följande:
    Svarade "inte..."Detta pga frågeställningen...hade det vart en nära vän/anhörig hade jag nog sett till att det slutat innan anmälan hade behövts!
    Hur skulle det gå till då de inte bryr sig vad du tycker i frågan?
  • jayne doe

Anmält, givetvis. Barn har rätt att växa upp i ett hem utan våld och utan kränkningar.

• goabarn77

Jag skulle anmäla. Jag har gjort det tidigare fast av andra orsaker. Jag vill kunna se barnet i ögonen när det växt upp...

• SaramedM

Så svårt men ja jag hade anmällt

• Hervor 1

jag hade anmält om jag kände att jag själv inte kunde göra något. Jag tycker att det låter som att den föräldern behöver stöttning i sin föräldraroll och behöver hjälp att hitta nya (bättre) vägar att kommunicera med sina barn. Soc har mycket att ge och det handlar inte om att anmäla för att straffa utan för att hjälpa.

• JustJack

Är för feg. Hade nog inte anmält. Fast jag hoppas jag vågar om jag någonsin hamnar i den situationen......

• krabbanoss

CloudBerry the 1st skrev 2009-10-08 22:22:50 följande:

Hur skulle det gå till då de inte bryr sig vad du tycker i frågan?
    Jag tror ärligt att jag skulle försöka få dem att fatta, verkligen försöka få dem att fatta!! Ibland kanske man måste använda samma språk!

Men, detta är ju som sagt en hypotetisk fråga, och besvaras med tanke på TS, dvs att det var vänner/anhöriga. Jag förutsätter också att jag har full koll på vad som sker, och inte sker när det gäller agan.
  • sunsed1

inte anmällt,
    Men det beror på vad du menar med att "dra i håret/örat osv". Är det hårda bestraffningar som gör att barnen gråter och har ont så ja, då hade jag anmällt. Samt hade även anmällt ögonblickligen svår misshandel,

Annars hade jag lagt mig in i heeeela tiden och försökt hitta gemensamt språk varför det är sååååå fel att göra på det viset. Jag hade inte gett med mig.

Jag förutsäger att "nära vänner" är då människor jag står i tät kontakt med.

Svar på tråden Anmäla eller inte anmäla? (soc)