• yrrol2

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

mammat2 skrev 2009-10-21 23:13:57 följande:
    ni som ger era barn eye- qmärker man någon skillnad på barnen, och isåfall när gör man det.
    på pojken märktes ingen skillnad, men på min flicka märktes stor skillnad hon skrev mkt finare kunde koncentrera sig bättre, skolan märkte oxå skillnad.

sen ville hon inte ta eye-Q på någon månad och resultaten blev sämre igen.
    Så hon kom och frågade ifall hon fick börja med dom igen nackdedelen var ju då att man får börja om med den stora dosen.
    fast hon har svårt med minnet och koncentrationen ändå men det är bättre.
  • yrrol2
    sol1 skrev 2009-10-30 09:34:29 följande:
    måste bara få skryta lite om min son. vi är fortfarande i gbg hos min mamma och igår så åkte vi till g-kås i ullared för att handla det är ju bara 10 mil dit. min sambo försvann efter ca 5 min där inne mamma försvann efter ca 2 min men sonen försvann aldrig. han höll sig nära mig hela tiden och frågade vart vi skulle härnest och råkade jag då tappa bort honom så gick jag bara dit jag hade sagt att jag var på väg så nog stod sonen där å väntade. så himla härligt och han höll reda på vagnen som jag lagt min plånbok i så det slapp jag. när vi kom till leksaksavdelningen så sa jag att jag kan hålla i vagnen så får han gå runt å kolla på det han vill se men han sa att det är lika bra att jag tar vagnen med mig runt jag kan det, sagt och gjort han tog vagnen med sig och gick runt. när vi träffades igen så hade han tre leksaker i vagnen och han förklarade att en grej var till honom själv och dem andra två var julklappar till minsta lillasystern som han skulle köpa för egna pengar han hade med sig. så himla gulligt jag blev aldeles tårögd.lika gullig var han när vi kom hem å hade ätit då sa han att " jag diskar för jag ser att du är trött mamma" så han ställde sig och diskade. så vill man alltid ha det men så är det sällan så jag njuter som bara den.får se vad vi hittar på i dag för på söndag bär det av hemåt till dalarna igen om man nu hittar ut ur gbg förståss ;)
    Skryt på du det ska man göra när man kan, va härligt att ni haft en kanon dag.
  • yrrol2
    sol1 skrev 2009-11-01 15:40:36 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-31 08:15:53 följande:
    vi åkte rätt dag då ;) å vi hittade ut från gbg som tur var ;). nu är vi äntligen hemma. visst det var kul att åka bort en vecka men himla skönt att komma hem.sitter just nu i ytterkläderna inom hus det var bara 6 grader inne när vi kom hem och 2 grader ute brrrrr, så nu går pannan för fullt nere i källaren hoppas att vi har eldat upp till minst 20 grader när det är dax att sova.
    brr va kallt, jag brukar säga att man åker bort för att njuta av hemmet ännu mera
  • yrrol2

Kims mamma skrev 2009-11-03 16:37:52 följande:

Idag var vi på utvecklingssamtal. Å, det var bara bra saker som sas angående Kim. Skönt som bara den.Sen händer det saker här.... Kim ska bli storebror. Om allt går vägen. Jag plussade igår kväll... självklart var jag tvungen att att testa imorse med. Självklart vart det starkt .Jag plussade exakt 7 år och 1 månad efter att vi startade barnverkstan. Så mirakel kan hända. Det har hänt oss....
    GRATTIS va roligt
  • yrrol2
    ewis1 skrev 2009-11-09 11:08:05 följande:
    Nu har vi fått kallelse till BUP. Min bonusdotter har träffat psykologen 4-5 gånger. Vi ska träffa överläkare och psykolog. Vad jag funderar på är varför ska vi träffa överläkaren? Någon med erfarenheter?
    vi har ochså överläkaren med nästan hela tiden när vi träffar någon på bup, jag tror dom alltid är med ialla fall medans dom utreder barnet,
    så det är ingenting att oroa sig för
  • yrrol2

Trollet Ludenben skrev 2009-11-12 22:05:06 följande:

men usch. Säkert är det inre stress och oro som gör det. Nattskräck är jag livrädd för med. Det har han aldrig haft och hoppas inte Elias får det heller. Det verkar ju verkligen obehagligt.
    ja nattskräck hade min son med och det var inte roligt, vaknar helt hysterisk bara skriker och skriker helt okontaktbar,vilt uppspärrade ögon och slår omkring sig, han fick då någonting att dricka det var det enda som kunde lugna
  • yrrol2
    Petrah skrev 2009-11-13 21:10:05 följande:
    hej tråden.skulle behöva lite råd. min son har inskolats på kortishemmet nu 3 ggr och dt har gått kanonbra. han har tyckt dt va roligt på alla sätt. men igår skulla han sova där första gången och dt funkade inte alls så jag fick hämta honom kl. 21 han rev halv hemmet, vägrade ta sin medecin osv... så jag o personalen bestämde att han få åka hem istället för de andra barnen skulle lägga sig och han vägrade lägga sig, han skulle vara uppe hela natten osv......Nu till saken, när jag kom till hemmet så sa han: jag får alltid min vilja igenom jag vann igen. jag blev skitarg och sa att nästa gång så sover du där punkt slut. Nix jag bestämmer sa han. sen blev han ledsen och arg om vartannat. han har aldrig sovit hos nån innan, inte på över 5 år iallafall. han är 8 år nu.frågan är nu, vad ska jag göra nu?? sover han inte över där så får han inte vara där mer. men nu vill han inte gå dit alls mer säger han. svårt svårt.........
    det jag skulle gjort är att inte ge efter överhuvudtaget släpa dit han låt han riva hela stället sen när han lugnat ner sig så får han städa efter sig,vägrar han så får man inte ge sig fastän det tar flera timmar, så gör vi hemma den första timmen tar den som börjat fighten,sen löser den andra föräldern av och så fortsätter vi.
    oftast så löser det sig att man hjälps åt att städa men det viktigaste är att pojken hjälper till,man vinner på det i längden.
    jag förstår att det är tufft men ge inte upp,
    många kramar till dig
  • yrrol2

Trollet Ludenben skrev 2009-11-13 21:57:41 följande:

åh, fy jag är så livrädd för det. Har vissa nojjor som jag aldrig någonsin skulle vilja att mina ungar hade och det är just nattskräck... och sen är det feberkramper. De två klarar vi oss helst utan. Fy vad läskigt när du skriver om det. Finns det nån förklaring till nattskräck??
    Nej inte vad jag vet,men det vi fick förklarat för oss är att barnet kommer inte ihåg någonting av nattskräcken utan det sover fastän dom skriker som besatt och svarar ibland på tilltal och verkar vaket men dom kommer inte ihåg något på morgonen sedan.
    Det är ju bra men fy vad rädd man blev första gångerna när han fick det,
  • yrrol2

Trollet Ludenben skrev 2009-11-13 22:07:22 följande:

läskigt att de inte minns något. Det brukar väl vara värst i småbarnsåren och avta sen när de blir lite större va??
    ja det är vanligast vid 4-6 år iallafall för oss
  • yrrol2
    pcalma skrev 2009-11-18 20:32:56 följande:
    Tack för kramar o tankar!!Alla nya...välkomna hit!!Imorgon är det utvecklingssamtal för A på dagis. Nervöst..Han har varit uppe från ca 02 3 dagar på raken o inte sovit mer. Idag ringde dr o vi har gett honom 3 mg Melatonin ikväll. Han ska ha denna dos i 2 veckor o sen höjer vi till 4 mg om det behövs. Är förberedd på att det blir en tuff natt men hoppas att han sover..I helgen tog han stora köskniven o jagade M med den i högsta hugg o skrek att han skulle dela henne. Nu är knivarna i sakert förvar..
    min kille tar oxå till knivarna när han kommer åt dom så det gäller att var med, speciellt om syster är i närheten han älskar att hota och jaga henne med dom + att han täljer på allt möjligt om han får chansen, sist täljde han och eldade upp vårat nya krocket spel som vi inte ens hade provat det är inte roligt att behöva ha allt farligt undangömt hela tiden men man måste ju.
  • yrrol2
    TwistedSister skrev 2009-11-19 23:01:55 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-19 22:46:47 följande:
    Vad bra att han kan sitta där! Jag tar sällan med I till affären, han blir som en flipperkula därinne, jag får ställa mig i vägen för han så springer han allt han kan åt andra hållet, springer på folk, river ner saker från hyllorna, klättrar på allt, är jag inte snabb nog att hejda honom försvinner han in på lagret, går in bakom kassorna och ber kassörskorna om pengar eller helt enkelt stoppar handen i kassan om jag inte hinner hejda honom, pillar sönder krukväxter. Medan jag försöker stå i kö smiter han alltid ut och tigger pengar till tuggummi sen när jag har packat kassen brukar han vara spårlöst försvunnen. Efter att ha letat en halvtimme får jag tillkalla vakterna ibland att hjälpa mig leta, ropa upp honom i högtalarna funkar inte alls för han kommer inte för det. Alltså av dessa anledningar, jag undviker det. Ska jag köpa mer än en sak så blir det omöjligt att hålla reda på honom också. Det är detta jag tycker är lite omoget beteende från en sjuåring. Mer som en treåring. Igen, när jag läser detta låter det mycket värre än jag upplever det till vardags men det är så det är. Jag har blivit lite avtrubbad kanske, jag orkar inte bli upprörd över att det är på det här viset längre. Mina barns pappa har aldrig barnen och mina föräldrar bor långt bort så jag har ingen barnvakt eller avlastning på något sätt, om jag skulle bli upprörd så skulle jag nog inte orka med speciellt länge.
    känner igen det där så gjorde min pojk när han var ca 7 å oxå, speciellt pinsamt är det när dom går och försöker roffa åt sig pengar från kassa apparaten.
    nu blir han hjälpt av medicinen så nu gör han det inte tack ock lov
  • yrrol2

fastän min kille är 9 år så stoppar jag han i kundvagnen om han nu måste vara med för annars river han stället stampar sönder varor i golvet osv ibland går det bra att ha han gå bredvid men rätt som det är växlar humöret

ni hade diskussion om att leka med leksaker det gör inte min pojk heller han ritar inte eller vill hitta på historier så fröken i skolan tycker det är svårt

• yrrol2

petra vad härligt att det hjälper

• yrrol2
    gabrielito skrev 2009-11-24 17:16:21 följande:
    Hej på er!!!!!HJÄLP!!!!!äR DET INGEN SOM VET NÅT OM sTRATERA OCH KOMBINERA DET MED Consertta???Gabriel har blivit så deprimerad sover dåligt och pratat mycket om döden!Avtar detta eller???Snälla ni som vet nått berätta om denna medisin som vår doktor säger är mirakelmedisin1!!!kram och tack
    hur gammal är han när min pojk var i 6-7 års åldern var han väldigt depprimerad då åt han oxå strattera jag vet inte om det var åldern eller stratteran som var orsaken
  • yrrol2
    gabrielito skrev 2009-11-24 18:16:37 följande:
    Vi har haft det kombinerat med Stratera  concerttan alltså som ensam funkat bra tycker jag ca 5 veckor...Vet att man kan ha endel bivärkningar av strateran i början men läste här på familjeliv om en 9 åring som försökte begå självmord när han fick det combinerat och då blir jag givetvis rädd.Efter som han säger stup i ett GE mig en kniv så jag får döda mig!Mamma jag vill dööö! Döda mig ingen älskar mig....Detta skrämmer mig och har pratat med bup som säger att det är övergående lite depriton och grinighet.Men han skriker och gornar hela dan..så hjälp erfarenhet behövs!!!
    Håll honom under uppsikt ordentligt, för min kille gick det över men man kan ju bli depprimerad av stratteran i början stå på dig om du känner att det ej funkar
  • yrrol2
    Esmiso skrev 2009-12-28 06:31:19 följande:
    har det tagit lång tid från remiss till besök på HAB?
    vi har väntat ca 1,5 år på utredning nu, vi har iof sig varit dit på ett samtal då dom bestämde sig för att göra en utredning men det skulle ta ca 2 år i kö. vilket är in i helskotta för lång tid
  • yrrol2
    Tazocina skrev 2009-12-29 17:23:49 följande:
    Alla ni som har adhd barn. Hur var era små som bebisar? Min lilla tös på 8 månader har varit som en liten durasellkanin sedan hon föddes. Även snurrat runt sedan hon var en månad och varit rätt tidig med att krypa och greja. Då vi träffar de andra 10 bebisarna i vår föräldrargrupp är de mycket lugnare och tycker om att sitta och studera och peta på grejer medan vår tös inte kan vara still en sekund. En i gruppen frågade om hon kan ha ADHD och det är faktiskt något jag själv också funderat på innan hon nämde det..Hur var era barn som bebisar och när började ni ana att det var ADHD?
    Min kille var extremt lugn pratade inte eller rörde sig speciellt mkt fram tills han var 6 månader sen så var det bara och hänga med.
    sen så sov han aldrig så bra på nätterna.
  • yrrol2
    Esmiso skrev 2009-12-30 06:43:18 följande:
    jo, vi väntade nästan 3 år på utredningen...de bad om ursäkt när vi kom dit, fast det är ju inte deras fel...De har för lite resurser! JAg valde också att utreda på NP team som INTE är BUP eftersom de gör en grundligare utredning. Jag är glad att vi väntade för personalen i teamet är kanon!!!
    Min pojk är redan utredd fick adhd diagnos när han var 5 århan är 9 år nu.
    nu vill dom kolla autistiska drag iom att han har svårt med kamrat kontakten han kan ej behålla dom, svårt för lukter kläder som sitter åt, svårt att läsa av när någon skämtar med honom.
  • yrrol2
    Esmiso skrev 2009-12-31 06:45:15 följande:
    men det låter i mina öron som "vanliga" ADHD drag... Måste ju inte nödvändigtvis vara autistiska drag. Men det kan ju vara skönt att veta.
    det var bup som ville gå vidare att utreda för dom tycker att det är något  mer men som sagt vi har ingen erfarenhet av autistiska drag så jag hoppas att det bara är "vanliga"{#lang_emotions_smile} adhd drag
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig