Inlägg från: mammat2 |Visa alla inlägg
  • mammat2

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Hej

Idag började dagen helt fel. elias var på extremt bushumör. Och när vi skulle gå till skolan satt han i trappen och när jag skulle gå ner i trappen så satte han helt plötsligt ut benet framför mig så att jag snubblade. Som tur var ramlade jag inte. Men Elias började gapflabba och tyckte det var jätteroligt. och vi började ha en livlig diskussion. Jag sa att man får inte göra så och efter en stunds pratande så säger Elias helt plötsligt
    Ge inte upp mamma
    Vad svarar man på det
    Klart jag inte ge upp. Men jag blev rädd kunde ha slutat illa ifall jag hade ramlat.

• mammat2

Fk ringde idag vi får högre vårdbidrag. de skickade papprena idag. Så jag kunde läsa igenom det och godkänna att. Skönt

• mammat2

varit på utvecklingsamtal om Elias lillebror Simon. Och de tycker som vi att en utredning på honom ska göras.
    Så hur får man igång en utredning på en 4 åring
    Vi går redan på BUP men den vi har där har aldrig träffat Simon, hon vill avsluta detta. Så vi får hela tiden ligga på att vi vill träffa henne.
    En del som simon har problem med
    * sömnsvårigheter
    *språkstörning
    * missförstå lätt
    * bli ofta aggresiv
    * behöver rutiner
    * tappa bort orden
    tex säger man det är inte saft i glaset uppfattar han det som saft i glaset.
    * funkar bäst i små grupper
    * koncentrationssvårigheter
    * extremt högljud
    * leker gärna själv fast att han har kompisar
    * behöver veta en stund i förväg vad som ska hända
    tex innan de ska gå in får de säga till han ett bra tag innan så att han är beredd på det
    * behöver rutiner i vardagen
    Är nog de saker som jag kommer på nu. Tycker ni att vi ska fortsätta tjata till oss en utredning trots att han bara är 4 år. Eller ska vi vänta tills han börjar skolan. Hur viktig är en diagnos. Måste man ha en diagnos för att kunna hjälpa. eller finns det något vi kan göra utan en diagnos. Vad som menar jag, typ dagsschema,
    Just nu ger vi han eye-q och de verkar funka. Dagis vet ej att vi ger han det men de sa att han har blivit lugnare nu på sistone. Så det är nog inte vi som inbillar oss att de hjälper.

• mammat2

Hej

En liten fråga kan era barn skilja på fantasi & verklighet. Vet de att det på tvn bara är på låtsas.
    Just nu har jag en helt hysterisk son som försöker bokstavligen ta sig in i tvn. Det är tur att tvn sitter fast i väggen.
    Orsak Långben behöver hjälp.
    Hur ska jag enkelt förklara för han så att han förstår. Detta har aldrig hänt innan. men han är helt förtvivlad här. Är så svårt att se han.

• mammat2

Hej

Här har concertan helt slutat att fungerar verkar det som. kan den det eller ?
    Allt har blivit kaos på lite mer än en vecka, han har börjat slå, riva sin assistent i skolan. är busig m.m i skolan men hemma är han lugn och helt ok.
    Elias är 6 år 1,13 lång 17 kg och äter just nu 27 mig concerta varje morgon.
    hur mycket kan han äta och vilka styrkor finns concerta i. finns det andra än concerta & ritalin man kan ha.

Vi går ju på BUP med Elias lillebror simon och på torsdag ska han med för att se om en utredning ska göras. men sedan han började med eye-q har han blivit en helt annan kille. tillfällighet eller inte vet jag inte. Men ska vi sluta med eye-q om utredning görs. Eller

Skickar en värmande adventskram till alla som behöver. så det är bara att ta för sig =)

• mammat2

BEHÖVER RÅD

För ca en vecka sedan började concertan helt sluta funka. Han är helt upp och ner. fattar ingenting
    Vi fick 2 alternativ
    1. sluta med concertan och börja med ritalin 10 mg, den åt han i somras & slutade då helt att äta. Sov dåligt men hade bättre effekt än concertan. Men jobbiga biverkningar
    2. Sluta helt med concerta och se hur dan han är utan mediciner
    Då är ju risken att det blir mer kaos här än vad det är nu.

Vad hade ni gjort, concertan har ju funkat bra tills för en vecka sedan. Men nu är det som den inte funkar alls. Fattar ingenting. Behöver råd,

• mammat2

Elias äter just nu 27 mg concerta han väger 17 kg & är 1.13 lång

• mammat2

japp det är det som är så konstigt

• mammat2

testade ritalin 10 mg i somras den gav betydligt bättre effekt. men biverkningarna var inte värd effekten. Han blev aggresiv med massa utbrott, slutade äta, sov inte, m.m

• mammat2

ja den har funkat under hela hösten iallafall. elias började med medicineringen i somras
    Höja concertan verkade inte vara ett alternativ tydligen. varför vet jag inte

• mammat2

lutar väl nog åt att börja med ritalin igen. men vad ska man göra åt biverkningarna i såfall.

• mammat2

TACK ALLA skönt att få råd & stöd här. blev genast positiv igen.
    kram på er alla.

• mammat2

trodde att när man har fått rätt dos och det att det gällde ett tag iallafall. inte att det helt plötsligt slutade funka. men nu vet jag det.
    nu gäller det att se det positiva i det hela. ska bara hitta dem först

• mammat2

Skickar varma vinterkrama till er alla.
    Har läst alla inlägg och känner att ni behöver så mycket kramar ni kan få.

• mammat2

E har ju flera diagnoser som. Men jagtycker inte det finns en skola som passar honom full ut. Finns en för barn med autism. men Elias har autistiskt beteende. Men han har ju sin cp-diagnos som gör att motoriken inte är bra & sedan har han ju sin ADHD. Diagnoserna ihop gör det svårt att hitta en lämplig skola till han. Speciellt när det inte finns någon att välja på heller.
    Just nu går han i en vanlig förskoleklass i en helt vanlig skola. Har personlig assistent som hjälper honom i skolan. Funkar bra förutom att koncentrationen är näst intill botten.
    hösten 2010 ska de starta en särkola på samma skola. de ska ha från klass 1 - 9. Just nu får hans assistent hjälp från någon av särskolan med träningen.
    Förra veckan var det endast 4 elever i klassen pga sjukdom och hans assistent hade inte märkt att Elias skulle lungare av att det gick färre barn i klassen.
    Så vart Elias ska ta vägen i höst vet jag inte. Hade önskat att han kunde gå kvar där han går nu. Men blir nog inte så. Fast om han börjar särskolan får han säkert inte någon assistent med sig.

• mammat2

ska också fira jul hemma bara vi 4. för första gången längar både jag och min man till julen. det ska bli skönt att bara vara vi. Annars har vi firat med hela tjocka släkten. och varje år har vi varit helt slutkörda, Elias extremt orolig. Och allt har slutat med kaos för vår del. Elias börjar 1 månad innan julafton att oroa sig för tomten. Och tjatar om den denna tomten hela dagarna. Så jag är så le på allt vad tomtar heter.

På lördag kommer en prövning. Elias ska vara brudnäbb på syrrans bröllop. Hon vet att han kan ha en dålig dag. Men accepterar det. säger hon iallafall. Vi räknar med att det kommer bli skittufft den dagen.
    Och ingen dag jag längtar efter. Så mina svärföäldrar hämtar Elias vid middagen. Eller om han blir för orolig innan så hämtar de han innan. elias har själv sagt att han ska sjunga för alla. Och det tar vi först, om han vill när det är dags. Gjorde det på vårt bröllop för ett år sedan och var överlycklig när alla sjöng med honom i huvud,axlar, knä & tår
    Kommer vara ca 80 pers på bröllopet inget drömsenario som ni förstår. Vill verkligen inte detta. men min syster gifter sig förhoppningsvis bara 1 gång i livet och då vill man ju vara med.

Denna vecka ska Elias har 4 lucia uppträdande. Håll tummarna att han är med på 1 av dem iallafall. risken är ju att han få panik av allt folk. men assistenten är beredd. så E står längst ut på ena kanten. Och hon brevid lite i kulisserna.
    Finns en risk att han själ hela luciaupträdandet med sin sång & dans. Han sjunger ju inte tyst precis och han kan ju helt plötsligt få för sig att dansa breakdance eller liknande =)
    Ja det är nervös vecka i allafall

• mammat2

Det gick superbra för E på luciatåget han var kanonduktig. MEN han har varit 100 gånger värre sedan efteråt. Med flera raseriutbrott. Men han var så duktig i luciatåget OCH det är något jag kommer att leva länge på

• mammat2

Kan man blanda concerta & Ritalin
    får man bättre effekt eller blir det en sämre effekt

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig