Inlägg från: Petra78 |Visa alla inlägg
  • Petra78

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Hjälp!!!

Jag måste ställa en fråga.

V började ju med concerta i lördags och helgen var super bra.
    I måndags var det som vanligt fast han hade lite lättare för att koncentrera sig och slog inte ngn.

I tisdags fick jag komma till skolan då hade han rivit ett helt klassrum. Efter en motgång sen började han stor lipa och så fick jag vara kvar i ca 2tim.

sen har jag märkt att på eftermiddagen får man verkligen tassa på tå mkt mer än innan.
    Igår eftermiddag fick han ett sånt utbrott att han höll på att ta sönder hela sitt rum. tillslut fick jag sitta och hålla honom och det var länge sen.

Sen igår kväll vägrade han gå och lägga sig och jag sa till han att han fick lägga sig i sin säng och läsa, sen ignorerade jag honom som man lärt sig på kometutb.
    men sen gick jag ner för en av tjejerna ropade då kom han från tvättstugan och jag hörde honom flämta jag vänder mig om och då står han med ett svart band runt halsen och drar åt. Jag blir stum får panik släpper allt och tar bort det leder honom upp till våran soffa och så sitter vi där och gråter ikapp. Han kan inte förklara hur, vad han känner. Sen till slut somnar han i mitt knä. Så här illa har det aldrig varit innan.
    Ngn som vet om det beror på concertan? går det över?

Kram

• Petra78

Trollet Ludenben skrev 2009-11-26 08:16:55 följande:

sån reaktion har vi aldrig fått här. Han var mer gråtmild de första månaderna men inte så här. Jag tycker du omgående ska ta kontakt med behandlande läkare för råd. Det lät ju jätteläskigt.När vi höjde concertan från 18 till 27 mg så blev han helt tossig. Han rev hemmet. Men sen bytte vi en styrka till, då till 36 mg. Då vart det bra men han har aldrig haft tendenser till att strypa sig själv.Kramar!!!
    Ja jag har ringt och de ska återkomma.
    Han är ju väldigt gråtmild oxå speciellt efter utbrotten.
    Vi får se vad de säger sen när de ringer tillbaka. Hör av mig sen
    kram
  • Petra78

Har pratar med ssk som pratat med läkaren och det jag beskrivit är för mkt enligt dom Han ska inte reagera så starkt. Så vi skulle sluta med concertan omedelbart och sen på måndag ska han börja med strattera ( heter det så?)
    För att de nu misstänker att han har adhd med bipolärsjukdom.
    Så vi får se hur det kkommer att gå.

Styrkekramar till alla som behöver och till er andra oxå för den delen.

• Petra78

Tack för alla svar!!!
    Å kramar i massor.
    Å så försvann allt jag skrivit så nu börjar vi om då :(

Pratade med skolan i eftermiddag. och de sa att det var lite stökigt på morgonen men sen hade det bara blivit bättre och bättre under dagen. och här hemma har det varit jättebra bara att han är gråtmild. ialla fall än så länge.

Så nu känner jag att de på bup har gjort ett förhastat beslut. Så jag ringde vid tre och berättade och bad dem ringa upp för det var en telefonsvarare. Men de ringde aldrig gör det säkert imorgon. Så jag tänker faktiskt ge honom en concerta imorgon oxå för å se om det går åt rätt håll. Det kan väl inte vara ngn fara?
    Blir det värre igen så är det ju bara att sluta men om det går åt rätt håll så finns väl ingen anledning att sluta.
    Ha en bra kväll!!!

• Petra78
    gabrielito skrev 2009-11-26 19:13:25 följande:
    Jag tror att det är bara bra att du ger honnom för att conserttan har en inkörsperiod som vår doktor sa.Man ser inte direkt resutat och bivärkningarna brukar ju avta efter ett par dar eller veckor!Hoppas det bilr bra!
    Ja precis. och han har ju bara tagit den i 6dagar.
    och sen kan det väl inte finnas EN modell på hur de ska reagera. det är väl bra att avakta lite eftersom han är ju inte själv ngn gång. Utan under uppsikt hela tiden
  • Petra78
    solskina skrev 2009-11-26 19:39:31 följande:
    Ni får gärna ge mig några med för jag behöver det. Känner jag. Ligger i gråtläge, hela dagen.Först sonen med medicin byte.Sedan mannen i som ångest (ångestsyndrom9.+ bekant som ligger för döden i cancer, och eftersom min man inte kan ta sig dit så blir det änu mer ångest mm mm.
    Skickar mängder av styrkekramar och hoppas att du får en bättre dag idag!!!
  • Petra78

Tror nog att läkaren gjorde en för snabb bedömning igår.

Han var som en ängel igårkväll och gick och la sig utan tjafs och somnade bra och sov ända till halv sju idag. OCh gått till skolan nu utan tjafs. så det var nog bra att jag gav han en concerta idag iallafall. Får ringa läk om hon inte hinna ringa mig först.

Ha en bra fredag!!!! Fredagsmys :)

• Petra78

Trollet Ludenben skrev 2009-11-27 08:42:33 följande:

Här har vi haft en gräslig morgon. Frodo börjar 9:40 i skolan idag och fredagmornar är alltid jobbiga han går här och vaknar av och an, slänger ner saker, gnäller, är på allmänt argt humör. Frågar ideligen när taxin kommer och när man säger att den kommer inte nu så blir han vansinnig.Och nu har han hakat upp sig på taxin med. Oftast kommer en vanlig taxibil och hämtar men nån enstaka gång har det vart färdtjänstbussen. Han går och tjatar om att han inte vill åka den vanliga taxin utan färdtjänsten. Kommer taxin blir han rasande. Och det dumma är att man inte vet i förväg vilken som kommer. Så vi kan bara förbereda honom på att vi får se vilken det är som kommer och prata med honom om att taxi går lika bra. Då lugnar han sig. Men det är samma procedur morgonen efter nu är han så arg för detta med färdtjänst... usch orkar inte känner jag.... han kom upp starx efter halv 5 i morse, Elias var vaken i natt och jag var med vaken med världens magkatarr. Och det är fredag och en lång helg framför sig Helst skulle jag vilja sticka iväg på semester över helgen.Dessutom ska jag i väg till Östra, till arbetsterapin och hämta timstock och whiteboardtavla. Bolltäcket hade de ju glömt att beställa så jag får säkert åka dit snart igen för att hämta det. Jag är stamkund på det sjukhuset, är där flera gånger i månaden av olika orsaker... usch inte på humör
    Usch vad jobbigt, skickar styrkekramar och hoppas att det blir bättre så Ni får en mysig fredag trots allt :)
  • Petra78

Godmorgon!

Här har jag fortsatt med concertan hela helgen fick ju lov att göra det för ssk på bup eftersom läkaren inte var där i fredags fast det var på mitt ansvar. Men jag är glad att jag gjorde det och gick på min magkänsla. Det har bara blivit bättre och bättre. Vi kunde baka lussebullar igår för första gången med alla barnen utan att han bröt ihop. KUL!
    Så nu är det bara till att hålla tummarna att det går bra i skolan idag. Idag ska jag på kometutb.
    Igår satt jag och skrev färdigt ansökan till vårdbidraget. Ja herregud vad man gör mkt som man inte tänker på för att man är så van. Men som man inte behöver göra med en en annan i samma ålder. Ja ja vi får hoppas att jag får igenom det.
    Nu när man är mammaledig så är ju allt mkt enklare men hur ska det gå sen när jag börjar jobba. Då får han ju inte gå på fritids för det är väl bara tom 3dje klass. Och han kan absolut inte vara hemma själv. Å jag kan inte bara släppa allt för att komma till skolan som jag får göra ibland för att prata med honom och få honom att stanna kvar. Ja ja det är en senare fråga.

Ha en bra dag!!!
    Styrkekram till alla.

• Petra78

Karina09: Ok det låter ju bra att man kan få dispens.
    Fast jag har ju ett heltidsjobb sen men får väl gå ner till 75% hoppas det funkar ekonomiskt oxå bara.
    Tack för ditt svar.

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig