Trygghet i egen säng
Hej.
Jag är styvmamma till en 8:årig pojke som har problem att sova i sin egen säng. När jag kom in i hans liv, som 6 åring sov han alltid i vår säng. Även hemma hos mamma sov han i deras säng. Då blev han t.o.m buren från sin säng till deras, på bägge ställena, vet inte varför. Jag tycker det är rätt onödigt att bära han till deras säng direkt han vaknar och ropar på mamma resp pappa. Iaf nu har det gått 2 år och han är inte säker än i sin säng. Vi började när han fyllde 7 att gå tillbaka med han till hans egen säng. Varje natt. Och det har som inte blivit bättre med tiden, i 1 år har vi alltid gått tillbaka med han varje natt, han kommer och ropar flera gånger per natt. Antagligen direkt han vaknar ropar han på pappa.
Vi har på sagoband för han, och han har en säng lampa, och en lampa vid dörren. Och en läslampa som han också vägrar släcka. Den är rätt ljus.
Han har även 5 nallar i sängen. Han har inga problem att somna själv. Men det är som att varje gång han vaknar tänker han inte ens, han bara ropar, eller går till oss direkt.
Jag har fått reda på nu att det är bara vi som gör detta. Alltså går tillbaka med han. Vi bestämde att vi båda skulle jag göra det, alltså mammas hem och pappas hem. Men det är bara min sambo som gjort det. Och då tänker jag så klart att det är pga av det som han inte lär sig. Eftersom det är olika hos mamma och pappa. Jag tror det hela handlar om att mamman får dåligt samvete av att gå tillbaka med han, dels för hans lillasyster sover med dem i deras säng.
Hur ska vi få pojken med trygg själv? Vi vill ju att det ska funka för oss alla. Natten till idag vaknade pojken vid 1-2 på natten och kom till oss och sa att han inte kan somna. Och så gick ju min sambo tillbaka med han till hans säng, som han gör varje natt, och var med han ett tag. Sen kom han tillbaka, och vi hinner sova i 10 min så kommer pojken igen, och så pågick det nästan hela natten. Ingen av oss får ju sova.
Och man ligger med dålig samvete för att han ska ligga i sin säng, som jag egentligen tycker är en självklarhet.
Jag har försöker få min sambo att prata med hans ex om att de också ska försöka få han att lära sig sova i sin egen säng. Hon vill ju att han ska vara trygg och därför får han sova med dem, men jag tycker det blir tvärt om. Han lär sig aldrig att bli trygg om han alltid får sova i mammas säng. (hon har en ny man sen flera år sen) De har snackat lite om att de skulle köpa en större säng så att de inte blir så trångt för dem när de sover 4 i samma säng. Och det tycker jag bara är att knuffa problem till framtiden. Nån gång måste han ju lära sig, och varför inte nu?!
De har delad vårdnad på pojken sen han var liten . Och han bor 50% hos vardera.
Hjälp!