Ni som får Vårdandsbidrag. Hur försörjer ni er?
Det räcker ju sällan långt med 3000 kr skattefritt när man är förälder. Har era respektive mycket högavlönade jobb eller bor ni billigt?
Jobbar ni extra eller får ni lån?
Det räcker ju sällan långt med 3000 kr skattefritt när man är förälder. Har era respektive mycket högavlönade jobb eller bor ni billigt?
Jobbar ni extra eller får ni lån?
Luft, kärlek och att en av oss oftast har jobbat. Dessutom har vi planerat extremt noga och därför har vårdnadsbidraget nästan kännts som en extra inkomst för oss. De perioder som vi tar föräldrapenning tar vi 7 dgr/vecka o sparar. Sen ett par år tillbaka lever vi på ungefär en lön - det går rätt bra det också. För oss är det en prioriteringsfråga, tid med barnen är otroligt mkt mera värt än pengar just nu!
Jadu, just nu är jag ensamstående och får vårdnadsbidrag för 2 barn, 2 underhåll, 2 barnbidrag och liiiite bostadsbidrag. Det blir vad man gör det till.
jag/ vi jobbar heltid båda två men har barnflicka de få timmar vi inte är hema...väldigt få timmar i månanden och i bland tar farmor/mormor dem i stället.
Men helt galet att kunna få ut vårdnadsbidrag ( o vi får två) men så är systemet och jag tackar inte nej till de här pengarna :)
Jag går hemma med vårdnadsbidrag på 3000. har inga problem med att det inte går runt ekonomiskt, vi har 4 barn varav 2 tonåringar. Älskar att gå hemma o barnen gillar det.
kan hända någon gång att de ringer från jobbet o jag jobbar extra men inte då för att vi behöver pengarna (alltid gott med tillskott men vi klarar oss utan det) utan mer för den sociala biten för mig.
Vi har har ett huslån på nästan 2 milj annars inga lån mm. men mat/hygien kontot är ganska dyrt på 6 pers. har sparkonto om jag skulle behöva nått extra men har haft 3000 sen i juli o klarat oss jätte fint.
Vad har du för extrajobb? :)
jag studerar och min man tar vårdnadsbidrag och jobbar kväll. vi lever på cirka 12000 månaden och klarar oss bra
Så roligt att läsa att det finns föräldrar som hellre lever snålt och är hemm men sina barn än att sätta dem på dagis tidigt. Jag vet att vissa inte har några val men själv så skall vi ansöka om vårdnadsbidrag efter jul då vår dotter blir 1 år. Hade tänkt göra det med stora tjejen också men när vi väl skulle ansöka insåg jag att man måste ha tagit ut 250 vanliga föräldradagar först ochd et hade vi ej gjort eftersom vi försökte vara så sparsamma som möjligt. NU har jag tagot ut 5 dagar i veckan och satt in c:a 3000 av pengarna till ett koto som vi skall ta ifrån nästa år så att det blir 6000 kr per månad all leva på. Sedan är det tänkt att jags kall börja jobba 2 dagar i veckan då min man skall vara hemma med den lilla och den stora när hon ej är på dagis sina 15 timmar. Skall dock försöka få det så att vi kan gå lite omlott så att det kanske kan bli lite mer än 100% arbetstid för oss båda tillsammans. NÅgra som har tips på andra sätt man lätt kan tjäna lite extrapengar när man är hemma?
Ancilla
Hej, vad kommer du att jobba med parallellt med vårdnadsbidraget? Är det kvällsjobb?