Pojknamn som oxå kan vara namn på ett djur eller en frukt eller ngt annat typ tiger, kiwi, snö...
Ja, kan ni komma på något sådan FINT namn som faktiskt passar som namn också?
Ja, kan ni komma på något sådan FINT namn som faktiskt passar som namn också?
Om man kommer från Estland kan man heta Mango i förnamn som kille. Det kanske vore nåt?
Timjan
Love
Forrest
För det första har du ju i stort sett alla städer och länder i världen. Titta på Brad Pitts och Angelina Jolies barn och bläddra i en atlas. Börja med USAs delstater: Utah, Texas, Montana, Washington, Arizona, Colorado, Dakota (men du ska nog varken kalla barnet north eller south), Kansas eller Vermont. Döp däremot inte barnet till New York eller Kalifornien, det blir för konstigt.
Sedan kan du vidga perspektiven och kolla på hela världen, och hitta namn som Cuba, Paris (både ett pojk- och flicknamn, både Paris Hilton och hennes fästman hette det), Tchad, Minsk, Gaborone, Santiago eller varför inte Vilnius.
Lämnar man geografin kan man gå in i naturen, där nästan allt kan funka som namn. Gå igenom olika kategorier systematiskt och ta ut det som funkar, t ex Lind, Vide, Ask, Björk, Asp, osv (svårt för mig med just träden, jag är från Norrland så för mig går det bara runt tall-gran-tall-björk-gran-gran-tall när jag ska tänka på träd)
Fortsätt så, jobba systematiskt så hittar ni nog massor med namn vad det lider.
Okej de flesta verkar vilja ha "unika" namn. Men dom blir ju inte unika så fort någon annan tar dom också. Men jag tycker att man faktiskt ska tänka på att de handlar inte om att NI ska välja ett unikt och annorlunda namn utan att barnet ska leva med namnet hela livet. Tänk på att eran dotter Lillan kan växa upp och bli överviktig. Då blir ju namnet ironiskt. Skulle du själv vilja heta Banan Andersson eller Hund Karlsson bara för att ingen annan gör det? Glöm aldrig att barn kan vara väldigt elaka mot varandra. Jag säger inte att det är fel med annorlunda namn men tänk mer än bara på dig själv. Lilla dottern Metallica kanske börjar spela fiol och klassisk musik...
Vide tycker jag låter gulligt på en liten kille.
Lynx? :)
Texas
Björn. Sten, Stig, Fox,
Marwin,
Cigge,
Elvis,
Molgan
Namnet Vide tycker jag är super fint men det måste ju funka bra på en tjej oxå?
Min dotter har en dagiskompis (kille) som heter Vide. Jättegulligt! Men jag måste erkönna att jag länge trodde att det var en tjej!
Jag ser det som ett killnamn, men det är ju bara för att jag vet en liten pojk som heter det.