• Anonym (orolig2barnsmamm)

behöver hjälp i att stötta storasyster

Hej!
    Jag har en dotter på 2½ år och en son på 10 månader.
    Lillebror har varit sjuk väldigt mycket och vi har fått åkt in till akuten samt blivit inlagda väldigt ofta.
    detta har resulterat i (ur vår dotters synsätt) att mamma och lillebror har fösvunnit mitt i natten och sen varit borta i 1-2 veckor, det har hänt 4 gånger nu.. Det har också hänt när jag varit ensam med båda barnen att vi mitt i natten fått åka ambulans in med båda barnen suttit på akuten och hon har varit med under tiden dom undersök lillebror.
    Detta har tagit mycket kraft från oss alla jag själv är helt slut och jag har nu sett att det har påverkat våran dotter.
    Hon är en väldigt glad självständing och självsäker liten tjej som är otroligt trygg i sig själv. Men nu har hon blivit väldigt gnällig (vilket hon aldrig varit innan) hon har börjat slagits på förskolan och även sin bror, tom katterna...
    Hon testar mig till max oxh även pdagogerna på förskolan, jag känner att jag inte vet hur jag ska hantera henne, jag är själv väldigt trött och är ofta orolig förlillebror. och är inte lika pedagogisk som jag brukar vara.
    Det går inte att resonera med henne, hon är väldigt verbal och det brukar annars gå att prata med henne, men inte nu.. hpn vägrar lyssna.
    jag känner att jag blir arg och tappar tålamodet vilket jag inte brukar göra behöver stöd nu..
    Min man jobbar i annan stad och är borta flera dygn i sträck, hon saknar sin pappa väldigt mycket.
    Hon har även haft svårt vid lämning på förskolan, får panik när jag ska gå, så nu har hon fått gå 2 timmar om dagen 3 dagar i veckan, så vi bryter när hon har som roligast, vill att förskolan bara ska vara något posetivt
    hur hanterar jag henne, är det en del i utvecklingen eller är det en protest? vad händer med min lilla solstråle??
    Tacksam försvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-09 14:52
    glömmde nämna att hon gått tillbaka i utvecklingen, kissar inte på pottan längre, börjat snutta på sina gossedjur vilket hon aldrig gjort.

Svar på tråden behöver hjälp i att stötta storasyster