• Casper och Novas mamma

fodervärd

vad innebär det att lämna bort ett djur till en fodervärd?ska jag betala mat och försäkringar och veterinärkostnader?nån som vet?gäller raskatt!

• Svar på tråden fodervärd
  • SweetChildOfMine

Det bestäms ju mellan ägare och fodervärd, men oftast, enligt min erfarenhet, brukar fodervärden stå för mat åtminstone. Försäkringar och veterinärkostnader brukar antingen ägaren stå för eller så delar man på kostnaderna.

• Fiyali

Casper och Novas mamma skrev 2009-10-09 21:36:37 följande:

vad innebär det att lämna bort ett djur till en fodervärd?ska jag betala mat och försäkringar och veterinärkostnader?nån som vet?gäller raskatt!
    det beror lite grann på, vill du använda katten som avelskatt? Då betalar vanligtvis fodervärden för alla dagliga kostnader, samt eventuellt akuta skador, beroende på hur de uppkommit, kan man göra en tilläggs klausul om, men du står vanligtvis för vetrinär, vaccin, kostnader.
  • Casper och Novas mamma
    Fiyali skrev 2009-10-09 21:48:55 följande:
    Casper och Novas mamma skrev 2009-10-09 21:36:37 följande: det beror lite grann på, vill du använda katten som avelskatt? Då betalar vanligtvis fodervärden för alla dagliga kostnader, samt eventuellt akuta skador, beroende på hur de uppkommit, kan man göra en tilläggs klausul om, men du står vanligtvis för vetrinär, vaccin, kostnader.
    nej inge avel...mina katter är bara sällskap!båda är steriliserade....en hona och en hane!
    men om man sätter ut en annons om en fodervärd...lämnar man bort katterna gratis då?
  • Havanna82

Jag har lite svårt att se hur man kan lämna bort en sällskapskatt på foder. Fodervärd betyder ju oftast att ägarbyte görs efter X antal kullar. Så det beror på när du tänkt att din överlåtelse ska ske?

Oftast lämnar man bort dem gratis, ja. Det finns vissa avtal där fodervärden betalar kanske halva priset och uppfödaren tar en kull också.

• Casper och Novas mamma
    Havanna82 skrev 2009-10-09 21:58:00 följande:
    Jag har lite svårt att se hur man kan lämna bort en sällskapskatt på foder. Fodervärd betyder ju oftast att ägarbyte görs efter X antal kullar. Så det beror på när du tänkt att din överlåtelse ska ske? Oftast lämnar man bort dem gratis, ja. Det finns vissa avtal där fodervärden betalar kanske halva priset och uppfödaren tar en kull också.
    aha är det så det är!
    nä men då är det bara å glömma det då....hade inte kännts lika jobbigt och lämna dom till en fodervärd...än att sälja dom!men men!
  • Fiyali

Casper och Novas mamma skrev 2009-10-09 21:52:17 följande:

nej inge avel...mina katter är bara sällskap!båda är steriliserade....en hona och en hane! men om man sätter ut en annons om en fodervärd...lämnar man bort katterna gratis då?
    men varför ska du ha fodervärd om du inte ska avla?
  • Fiyali

Casper och Novas mamma skrev 2009-10-09 22:00:23 följande:

aha är det så det är! nä men då är det bara å glömma det då....hade inte kännts lika jobbigt och lämna dom till en fodervärd...än att sälja dom!men men!
    du kan ju däremot låta din katt vara en prova på katt :) till exempel lämna bort den ett år om du till exempel ska ut och resa
  • Casper och Novas mamma
    Fiyali skrev 2009-10-09 22:02:31 följande:
    Casper och Novas mamma skrev 2009-10-09 21:52:17 följande: men varför ska du ha fodervärd om du inte ska avla?
    för att jag vill stå kvar som ägare på katterna!
  • Fiyali

du kan ju däremot låta din katt vara en prova på katt :) till exempel lämna bort den ett år om du till exempel ska ut och resa

• Majsan70

Som andra redan sagt är fodervärd mer för avel. Vill du stå kvar som ägare så låna ut katterna bara o kom överens om vad du står för o de står för.

Själv har jag en av mina katter på just foder för avel. Detta för att uppfödaren inte kunde behålla henne, men ändå ville ta ett par kullar på henne. Så när vi tog hem hennes syster följde hon med på köpet.

Vårt avtal innebär att uppfödaren betalar försäkringen, men vi står för självrisken när det inte är avelsbaserade självrisker. U betalar även alla tester som skall till.
    Jag står för mat och tillgänglighet. Jag skall finnas till hands för utställning och för att åka till hanen när så är fallet. Skulle det inte blir några kattungar av olika anledningar så kommer jag att betala fullt pris för henne i efterhand.

Att lämna bort ett djur o stå kvar som ägare kräververkligen att det funkar mellan ägare o fodervärd på alla plan. Många konflikter kan det bli så tänk igenom det hela noga.

Lycka till!

• ChrisE

SVERAK hemsida säger:
    "Information om s.k. fodervärdsavtal

SVERAKs styrelse beslutade (vid möte december 2002) att inte ställa sig bakom fodervärdsskap/fodervärdsavtal. Som en följd och konsekvens av detta beslutades att makulera det tidigare utgivna fodervärdsavtalet vilket innebär att dessa avtal ej längre får användas med eller i SVERAKs namn.

När en katt fysiskt byter ägare är det att betrakta som en överlåtelse oavsett hur överlåtare/mottagare reglerar köpesumma och andra överenskommelser. Använd då blanketten "Överlåtelse av katt".
    "
    Så ta två funderingar igen om detta. Du kanske ska försöka sälja pensionerarde avelskatter för att göra utrymma i katteriet. Eller bara ha honor eller bara hanar.

Jag vet att många fortfarande använder systemet, men i kattkretsar hör jag ofta att dessa uppfödare är "ej seriös uppfödare".

Kolla med dina kollegor, det kan vara möjligt att byta katter och att din katt bor hos den andre uppfödare och tvärt om men att ägarskapet kvarstår.

Svar på tråden fodervärd