• sandrablom

Dö under förlossning

har fått nå noja att dö under förlossning, hade inte så förut, var är risken för det? tex att hjärtat stannar av tex ansträgning eller nått??

• Svar på tråden Dö under förlossning
  • Butikslager

Jag har en fråga.. Är man uppkopplad på någon maskin när man ligger på BB? Där de ser typ hur MAMMANS hjärtfrekvens är eller är det bara barnets?

• och

Det är ett fåtal som dör under eller i samband med förlossningen i Sverige, och av de som dör har nästan alla en bakomliggande sjukdomsbild som gör att de är extra känsliga och inte svarar lika bra på den behandling som sätts in.

• Butikslager
    sandrablom skrev 2009-10-18 01:39:44 följande:
    bara barnets.
    Okej, nog för att man lär väl känna själv hur man mår.
    Var bara en liten undran.

Själv är jag orolig över att barnet typ ska fastna eller nåt så det inte kommer ut överhuvudtaget.
  • Dr Mupp
    sandrablom skrev 2009-10-18 01:37:27 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-10-18 01:35:07 följande: får man fråga vad du har för hjärtfel? ja tänkte om det är för ansträngande för hjärtat men det kanske de inte är. gick du på specialmödravård eller nått då?
    Negativa T anteriort

Det betyder att mina kamrar inte återhämtar sig som de ska. Har troligtvis haft en hjärtmuskelinflammation nån gång i mitt liv. Felet upptäcktes av en slump när vi skulle göra EKG på varandra på SSK utbildning. Då hade jag redan fött två barn varav det ena med snitt. Inför trean ville läkarna ha ett nytt EKG och de konstaterade att det inte var nån fara.
    Butikslager skrev 2009-10-18 01:37:45 följande:
    Jag har en fråga.. Är man uppkopplad på någon maskin när man ligger på BB? Där de ser typ hur MAMMANS hjärtfrekvens är eller är det bara barnets?
    BB är efter förlossningen.

Men under förlossningen brukar man använda CTG-övervakning som övervakar bebisen. Mammans hjärta övervakas inte.
  • BlommyNess12
    Butikslager skrev 2009-10-18 01:42:50 följande:
    Okej, nog för att man lär väl känna själv hur man mår. Var bara en liten undran.Själv är jag orolig över att barnet typ ska fastna eller nåt så det inte kommer ut överhuvudtaget.
    Nej de mäter din puls också, i fingret..
  • Butikslager
    Dr Mupp skrev 2009-10-18 01:43:46 följande:
    BB är efter förlossningen. Men under förlossningen brukar man använda CTG-övervakning som övervakar bebisen. Mammans hjärta övervakas inte.
    Aah.. Nog är man en newbie på det här området. Haha
  • sandrablom

alla är vi nybörjare nån gång;)

fast jag gjort den en gång så känner jag mig som en nybörjare igen:P man glömmer bort allt, iaf jag.

• Edalia
    BlommyNess12 skrev 2009-10-18 01:44:18 följande:
    Nej de mäter din puls också, i fingret..
    Inte min :D
  • sandrablom

tror inte dom mätte min heller. fast kan inte säga helt, för mitt minne sviker mig lite, va så borta på lustgasen

Svar på tråden Dö under förlossning