Inlägg från: bonnieloveskim |Visa alla inlägg
  • bonnieloveskim

Hur räknar man ut underhåll?

om han tjänar så lite som 100.000 per/år så tjänar han på att vända sig till fk och betala underhåll via dem.
    då betalar han ca 50 kr i underhåll coh resten fyller fk ut med så du får alltid 1273 kr i underhåll oavsett.

sen när han börjar tjäna mer så kräver fk mer pengar av han, de går efter den deklarerade inkomsten 2 år bakåt i tiden.

att räkna ut underhållsbidrag för han är inte lönt då han inte har råd med den lilla inkost han har, bättre ta det via fk så har han råd att försörja barnet när han har det.

däremot kan ni ju prata om att dela på inköp av dyrare saker till barnet som vinterkläder, vinterskor, cykel, fritidsaktiviteter mm om barnet har allergier och behöver mediciner eller behöver glasögon å liknande.. beror lite på din inkomst med hur mycket han ska bidra med.

fb säger att man ska betala efter betalningsförmåga och tjänar du mycket så händer det mesta på dig men ni bör dela upp det mesta procentuellt efter inkoms som är er etalningförmåga. Sen får man ta hänsyn till andra omständigheter som fler barn, hög/låg hyra mm...

läs gärna i familjerättstrådarna här på fl står massa matnyttigt i dem ang underhålls mm

• bonnieloveskim
    Anonym (men...) skrev 2009-10-11 01:04:34 följande:
    Det står faktiskt i t.s tråd att han tjänar 100.000SEk /månad och inte år,gå in till försäkringskassan så hjälper dom dig att räkna ut rätt ersättning från ditt barns pappas inkomst.
    även den bäste kan läsa fel

Konstigt det där att de allra rikaste ska vara de allra snålaste mot sina barn!!

TS, räkna ut barnets kostander exakt...
    du får några länkar har att kolla på

http://www.swedbank.se/sst/www/inf/out/fil/0,,267452,00.pdf

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fmenusection%3DDinapengar%3BDinapengarNyheter%26ArticleID%3D2006%255C10%255C29%255C2999

http://www.sidensjosparbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,104963,00.html

http://www.konsumentverket.se/privatekonomi/Hushallets-kostnader/#childrenfood

räkna ut ALLT dvs vad barnet förbrukar i el, vatten, tv, barnet kommer börja använda internet sen,  extra sovrum, vabdagar med mindre inkomst mm mm..  Allt ska räknas med som kostnad

Hur du räknar ut kan du se via fks hemsida eller så anltar du en advokat som hjälper till.
    frågan är om du inte ska dra till  med nåt ordentligt på en gång.
    barnet har rätt att ta del av föräldrarnas ekonimiska situation ävenom de inte bor med den föräldern så ska den om den tjäna mycket låta barnet ta del av detta.. enligt föräldrabalken.
  • bonnieloveskim
    Prana skrev 2009-10-11 08:52:35 följande:
    Om pappan tjänar ca 100 000 kr per månad skulle barnet erhålla mellan 5-10 000 kr per månad - minst - om den domstol avgjorde saken. Skaffa ett ombud om pappan snålar.Man räknar dels enligt de räknenycklar som finns här i tråden, men domstolen tar även hänsyn till att barnet ska leva på samma nivå som den förälder som tjänar bäst = en uträkning som inte tar fasta på barnets faktiska kostnader, utan snarare på förälderns försörjningsplikt, som innebär att utge underhåll i proportion till sina inkomster.Lagen om underhållsstöd reglerar miniminormen om 1273 kr som FK administrerar, medna föräldrabalken reglerar underhåll som ska utgå utöver 1273 kr/månad.Kör hårt!
    men om det är så.. varför är det många som inte får högre underhåll utan förlorar tvister då de stämt uf på högre underhåll när han tjänar mycket??
    Nägot som visserligen jag anser vara snedvridet för jag ansera tt om manstämmer någon på att betala underhållsbidrag så kan man inte förlora utan tr borde helt enkelt räkna ut underhållsbidragsbelopp även om det inte blev mycket högre än det man får via fk..

TS kan omöjligt bevisa i rätten att barnet kostar 5000-10.000 i månaden!!
  • bonnieloveskim
    Prana skrev 2009-10-11 09:08:48 följande:
    bonnieloveskim, TS behöver inte bevisa att barnet kostar 5-10 000 kr, utan bara göra det sannolikt för rätten att pappan tjänar ca 100 000 kr (skattedeklaration brukar lösa saken). Att underhållet blir så högt beror inte på barnets kostnader utan på pappans lagstadgade plikt att betala i proportion till sina intäkter.Min erfarenhet är således inte att barnen (som företräds av boendeföräldern) förlorar i rätten när umgängesföräldern tjänar så bra som i TS fall. Då får man ha en ruskigt usel jurist i så fall.
    låter högst intressant....

är detta ren fakta?

Hur räknar rätten ut vad uf ska betala med enbart inkomsten?

har de någon uträkning de går efter eller....
  • bonnieloveskim

Men alltså..  har inte BARNET  rätt att ta del av den standard som uf har i form av sin inkomst?
    Eller ska uf bara kunna köpa lyxsaker och barnet leva efter en lägre standard utan att kunna unnas nåt extra när hos bf när uf har möjlighet att se till att barnet kan få det.. tex sparande för att kunna ta del av uf välfärd eller kunna gå i privatskola eller ta del av andra privatlektioner eller annat...

vad är det för fel att ge BARNET en standard som motsvarar som om man hade bott ihop??

Är det bara för att straffa bf för att bf födde ett barn eller hur resonerar  egentligen?

Om man tjänar så himla mycket så är det oerhört snålt att inte kunna låta barnet få ta del av en väldfärd man kan ge barnet.

Dåär det rätt att bf döms till att få erhålla dessa via tr såatt barnet kan ha rätt till det.. för barnet har ändå uf gener och är uf arvetagare enligt lag..

vad tycker uf om att barnet ska få ärva en dag.. allt dessa som finns åp banken och alla lyxia saker hus villa sommastuga mm... är det oxå fel eller??

vad ger en vuxen som ärver mer rättigheter att ärva än ett ge ett barn som växer upp en väldfärd?

• bonnieloveskim
    pegga skrev 2009-10-13 18:13:33 följande:
    Eller så handlar han de sakerna själv. Det är alltid lättare att komma överens om pengarna inte ska gå via boendeföräldern. Sen tror jag nog att du spekulerar väl friskt vad gäller hobbies. De flesta treåringar åker inte slalom eller har cyklar för 5000, ens om föräldrarna är välbeställda.Vill föräldrarna ha såna grejer är väl det okej, men om TS vill komma överens med pappan så är det kanske inte det smartaste att maxa i alla lägen.Den mest framkomliga vägen är nog att försöka komma överens omen rimlig standardökning för ett barn i den åldern, inte att göra barnet till ett litet lyxtroll.
    visst kan man gära så.. men jag föredrar att handla kläderna själv.. då mitt X inte ser alls vad som passar..  rosa klänning med röda strumbyxor.... blandar randigt och rutigt... fel storlekar som är för små, eller kilkläder på en tjej som älskar rosa och glitter
    jag vill ha en matchande garderob som man kan blanda friskt.

• bonnieloveskim
    pegga skrev 2009-10-13 19:42:32 följande:
    Ja, det gör du säkert men om man just är ute efter att slippa diskussioner om huruvida det går till barnet/barnen eller inte så kan det vara ett sätt att pappan får ta de inköpen.Sen är det kanske också så att den ena förälderns smak inte nödvändigtvis är rätt Skitsamma vilket, bara man lyckas komma överens
    j exakt..
    jag hade gärna kunnat ta en runda på stan för att handla kläder tillsammans med X som hade kunnat betala för det.. och jag hade kunnat bli nöjd i klädval..

superlösningen!

Förlåt TS om jag blev OT men slank in på det..
  • bonnieloveskim
    Anonym skrev 2009-10-14 12:06:20 följande:
    Kommer det 3-åriga barnet känna av att det är en standardminskning??? barnet har väl knappt utvecklat några vanor alls ännu?!Jag håller med Richolich att man kanske inte behöver maxa allt och göra ungen till lyxtroll i tanken.Det KRÄVER ju att pappan är överens med mamman om man ska fortsätta ha hög standard till barnet.Bra ide´är ju att pappan står för de utgifterna som är "extra" när de blir aktuella tex ridning ,direkt til lridskolan, vinterkläder osv. när BB och UF inte räcker till (om mamman verkligen kan visa att det inte räcker till)Man kommer nog i de allra flesta fall tvingas till en "standardsänkning" om man inte är överens med uf och själv tjänar så dåligt att man inte kan ge barnet det man vill för egna pengar utan är beroende av en annan människas ekonomi som man inte längre lever med!
    Men om uf inte anser att barnet ska rida då? Fast det är det barnet vill och bf tex kan lösa det med ansvaret och åka dit mm...
    vad gör man då?
    ska det inte få bli ridning för barnet?
    Eller om barnet vill gå på sånglektioner och uf inet anser det utan erbjuder att betalar för att spela ett instrument?

Då tycker jag att det är bättre att BF får pengana i handen.

Hur ska mamman kunna "bevisa" att det inte räcker till?
    Uf haer av någon anledning många åsikter vad som perngarna ska gå till... tänker uf på att barnetkostar mer i elförbrukning, vattenförbrukning etc...

Så om UF inte accepterar att barnet har egen tv tex med digitaltv kanaler som nästan är enda sättet att ha tv på i dag.. då anser uf att att depengarna ska bf betala helt själv eller?

jag tycker detta är en mycket intressant fråga så vill ni prata om hur man ska försörja barnet kom gärna till min tråd och skriv åsikter...

www.familjeliv.se/Forum-5-290/m47875187.html

Vad gäller TS ursrpungliga fråga så om de bråkar om umänget med så kanske bättre uf stämmer ts så får de lösa detta i rätten och dessutom 
    De kommer till en muntlig förberedelse som skickar dem på samarbetssamtal coh förhoppningsvisk kan det lösa sig där men ts kan begära ett  beslut om hur mycket hon bör få i underhåll..  om det går gällande underhållet... vet inte så långt men det kanske någon annan här vet...??
  • bonnieloveskim

Jag anser väl inte ridning vara nån lyx om båda föräldrarna tillsammans kan ge barnet det.. även om det är en dyr aktivitet ja men lyx nä...

• bonnieloveskim
    pegga skrev 2009-10-14 18:47:46 följande:
    När ni fick barn så har samhället, egentligen ganska grundlöst, beslutat att ge kvinnor rätten att besluta om barnet utan att bli granskad, men själv tar du dig en rätt att agera "mammapolis" gentemot pappan, dvs. du tycker dig ha rätt att avgöra när har är "duktig" nog på att ha
    Man kan också säga som så att när TS och henns X fick barn så har samhället,  egntligen ganska grundlöst, beslutat att ge bf rätten att besluta om barnets standrad utan att bil granskad, men själv tar bf en rätt att agera "försörjare" , dvs bf tycker sig ha rätt att avgöra när standarden är bra nog för barnet.

Men precis som med underhållet så kan mamman stämma uf på underhåll som uf kan stämma mamman på umgänge.

Richolich.. på vilket sätt vill du framföra att TS är sämre än de uf som vägrar betala efter betalningförmåga?
    Jag tyckr det låter som om du försvarar uf som inte ska ge barnet högre standrad ekonomiskt sätt men det låter i mina öron som du anser att TS omdömme om barnet inte är tillräckligt bra om hur ett umgänge ska gå till...

hopps du förstod vad jag menade för i mina öron verkar det som om du anser att bara en ska följa lagen och det är TS som ska ge uf ett bra umänge medans uf inte ska ge ts ett bra underhåll...

är det bara så enkelspårigt att det bara handlar om umänge och inte försörjning?

i min värld handlar det lika mycket om båda.
    att hjälpas åt att ge barnet är god standard med ett gott samarbete kan bidrar till ett omfattande umänge, liksväl som åt andra hållet att ett omfattande umänge ska ge barnet en god standard i bådas hem, även om det innebär att uf ger bf en del underhåll trots vv boende..
Svar på tråden Hur räknar man ut underhåll?