• Krokant

Min bil har börjat brumma. Är det ljuddämparen?

Min bil har börjat brumma högre än normalt. Kan det vara ljuddämparen eller kanske något annat. Det är en Chevrolet Matiz 2004. Någon som vet vad detta skulle kunna kosta att fixa?

• Svar på tråden Min bil har börjat brumma. Är det ljuddämparen?
  • Danne74

Om det brummar hela tiden i en jämn ton så talar mycket för avgassystemet.

Enklast är att krypa under och kolla hur det ser ut.

• Krokant

Det brummar mest när jag trampar på gasen. Vad är det jag ska leta efter när jag tittar?

• Danne74

Om du har hål på avgassystemet så brukar det brumma högre ju mera man gasar.

Det du ska titta efter är hål i rören, vanligaste platsen är skarvar (där rör möter ljuddämpare (stora burkar)) eller där avgassystemet hänger lågt (kondens), där är hål vanligast.

En lösning är att hålla handen löst runt röret och följa röret ifrån ena änden till den andra medan bilen går på tomgång, när man känner en luftstråle mot handen så har man hittat ett hål.

• Krokant

Jag har hittat felet, hela avgasröret har lossnat från ljuddämparen. Det böjrade gnissla också så jag tog en titt och såg att röret var av. En man på parkeringen tittade också och han sa att det inte är något farligt, att det går att köra och att det bara låter. Det lustiga är att det låter mindre idag. Det är väl bara att svetsa fast, eller?

• Danne74

OM godset är fräscht så går det att svetsa, är kanterna runt brottet väldigt rostiga så fungerar det dåligt att svetsa för då har man inget att fästa fast svetsfogen med.

Då får man byta dämparen för att få en stos (ände) att skruva (eller svetsa) fast röret mot så att det blir tätt.

Kolla också så att ingen del av systemet kan drutta ner mot marken, händer det under färd så kan resten av systemet gå åt skogen och i värsta fall kan man få skador på durken.

• Krokant

Nu har jag varit hos bilverkstad och de måste byta två rör eller något. 3 400 kr går det på men det är väl bara att betala. Tack för tipsen jag fått av dig.

• Danne74

Bra att det ordnade sig för dej, även om det blev dyrt..

• Danne74

Bra att det ordnade sig för dej, även om det blev dyrt..

• Zimlis

Apropå lossnade avgasrör så körde jag och min kusin en gammal bmw 2000 och avgasröret hade precis som ditt lossat helt.
    Denna bil övningskörde vi med innan båda hade körkort och det ville sej ju inte bättre än att hon (det va faktiskt hon) backade in en stenmur så avgasröret trycktes liksom in i ljuddämparen *vips helt igen*

Jag rekommenderar dock inte detta som ett korrekt sätt att laga ett trasigt avgasrör på

Fast senare samma dag körde vi över en sten och tappade då hela avgassystemet, så "lagningen" varade inte så värst länge{#lang_emotions_dreamer}

Svar på tråden Min bil har börjat brumma. Är det ljuddämparen?