• malin86

Vilket datum/vilken helg firar man halloween??

Vi vill nämligen göra något kul av halloween här hemma i år, med lite god mat, utklädnad osv. Men det vore dumt att fira på fel helg, det är ju allmän känt att många firar halloween då man egentligen ska gå till gravarna o tända ljus!

• Svar på tråden Vilket datum/vilken helg firar man halloween??
  • jayne doe

Halloween infaller alltid alltid alltid den 31 oktober. I år är det en lördag så det vore väl bra att ha något då?

• malin86

Men vad fel det blev nu då :/ Vi har dop dagen efter och därmed säkert annat att tänka på just den dagen, kan man fira på fredagen tro? Enligt hon jag talade med från kyrkan då jag bokade dopet är det alla helgona just den helgen. hmm

• jayne doe

Klart man kan fira på fredagen. De flesta år infaller Halloween mitt i veckan och då firas folk ändå på helgen.
    Men det kan vara bra att ha laddat med godis på lördagen, eftersom det säkert blir en del barn som går runt då.

När det gäller all helgona är det en rörlig helg, dvs den infaller på olika datum varje år. Ibland krockar det med Halloween, ibland inte. I år krockar dom.

• Jamieolivia

Ja, Sverige försöker att skilja på Allhelgona och Halloween på olika sätt och många blir upprörda att man börjat fira lite Halloween även i Sverige.

Om ni "Bara" ska ha fest hemma med utklädnad och inte Trick och Treat så är det ju helt okej med fredagen.
    Fast folk här är ju lite förvirrade och kan gå och trick och treata i en vecka.... :)

• malin86

tack för era svar!
    det blir nog lite halloween firande här hemma på fredagen då ra :)

• Jennie med ie

Så länge man firar för sig själv och inte tvingar in en massa annat folk i sitt firande genom att tigga godis och grejer och gå och se skrämmande ut bland kreti och pleti så får man fira precis när man vill Fira Halloween på midsommarafton om man så önskar...

Svar på tråden Vilket datum/vilken helg firar man halloween??