• Fru Lillstrumpa

Hur mycket gick ni upp sista 6-8 veckorna??

Hej på er!

Jag ställde mig på vågen i morse och hade nu gått upp ytterligare ett kg! Jag är i v. 33 och har gått upp ca 13-14 kg- Jag får väl erkänna att jag inte bara äter frukt och grönt, det kan nog hända att det slinker ner någon liten godisbit (kanske 25 g) per dag, men annars äter jag nog inte mer än vanligt. Dock rör jag inte så mycket på mig som jag brukar, jag får ganska ont när jag går.

Min fråga är, hur mycket gick ni upp sista tiden? Jag har ca 7-8 veckor kvar, jag vill verkligen inte gå upp så mycket mer nu!!

Har ni några bra tips på vad jag kan göra för att undvika att gå upp mer (äta mindre kalorier fattar jag, men om ni har några bra knep, typ, "ät detta om du är sugen på choklad...")?

Jag är livrädd för att bli enorm och sedan ha svårt att gå ner igen (jag hr kämpat med vikten i många år). Jag tror verkligen inte att det är hälsosamt att gå upp för mycket och jag misstänker att jag inte är en sådan som kilona bara kommer att rasa ifrån...

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur mycket gick ni upp sista 6-8 veckorna??
  • vanilla deej

Jag sitter i samma båt som dig. Jag tycker jag äter nästan som jag gjort före jag blev med barn, men nu när man närmar sig sluttampen så går jag stadigt upp i vikt.

Godissug och annat sug har jag egentligen inte, utan det kommer bara ibland - precis som vanligt. Jag har ätit vitamintabletter o inbillar mig att de hjälper till att ta bort suget. Sen försöker jag alltid ha sockerfria Werthers i väskan ifall sockersuget blir för stort.

O så knaprar jag på morötter på jobbet! Dels för att de är lite söta och dels för att stoppa hungerskänslorna som kommer igång en timme före lunchtid.

Tyvärr har jag inte så många andra bra tips. Jag har oxå svårt att röra på mig och jag tror framför allt att det är därför som kilona smyger sig på... Men å andra sidan så är det snart dags för bebis att titta fram och då får vi ut och promenixa allt vad vi orkar så ordnar det sig nog med vikten för både dig o mig

Kommer du på något tips kan du väl hojta tillbaka!!!

• Annamamma 83

Jag gick upp 30kg trots att jag inte åt mer än innan. Var nog nåt hormonellt som gjorde att ja lagra allt ja fick i mig.
    de tog ett år efter bf att gå ner allt igen, men de gick!

• Fru Lillstrumpa

Hmm.. Skönt att veta att det finns fler i samma sits i alla fall!

Jag vet att jag borde röra mig mer men jag är sååå trött när jag kommer hem från jobbet så det blir inte av att jag ger mig ut då. Jag har en gravidyoga-dvd hemma, den har ett pass som är så kort som 15 minuter, det skulle vara guld att få in som rutin att åtminstone göra den ett par gånger i veckan!

Nu ska jag verkligen försöka tänka mer på vad jag äter den sista tiden, för min och bebbens skull! Imorse upptäckte jag dessutom två bristningar på nedre delen av magen...

I en av mina gravidböcker står det att det inte är ovanligt att man står stilla från v. 36 och framåt, vilket jag så klart hoppas på - är det någon som har erfarenhet från det?

• endast en önskan

Jag är i vecka 32 och har gått upp ganska exakt 10 kg. Jag läste att man bör gå upp 0,5 kg i vikt i veckan nu för bebisen ska öka så mycket i vikt. Jag har med mig frukt hela tiden så när jag blir sugen på något tar jag en frukt istället. Ett annat tips är nötter (naturella ej saltade eller friterade). Det är himla gott och nyttigt. Jag äter med godis, men jag försöker att inte äta mer än på lördagar. Dels för att jag måste ställa in mig på att bara för att få äta på lördagar, annars tycker jag inte det är rätt att säga till barnet att det bara får äta på lördagar, sen är det för att jag är godisoman så jag måste få lite bukt på mitt sötsug :)
    Man säger att i genomsnitt väger en graviditet mellan 13-15 kg men sen är det helt beroende på hur mycket vätska man samlar på sig.

• vanilla deej

Jag har oxå en gravidyoga - dvd, men när jag tränar till den (oavsett vilket pass) så får jag så otroligt ont i kroppen så jag har slutat. Jag vågar helt enkelt inte. Däremot så försöker jag få in rutinen att gå ut och gå en promenad och så klart att undvika godsaker på vardagarna, men det går så där...

Svar på tråden Hur mycket gick ni upp sista 6-8 veckorna??