• Anonym (mm)

Hur fungerar det utan hemtelefon?

Vi kommer inom 2 månader stå helt utan inkomster då jag slutar studera och maken blir arbetslös. Som alla vid det här laget fått höra så dröjer det lång tid innan A-kassan kommer igång.

Vi sitter nu och överväger att säga upp hemtelefonen.
    Men funderar på hur det fungerar med bvc och vc t.ex?
    Går det lika lätt att ringa dit och knappa in vårt mobilnummer?
    Samt hur fungerar det med Af och liknande - duger det att bara ha mobilnummer?

Det borde det väl göra för det finns ju de som faktiskt inte har råd med att ha hemtelefon!

Vi försöker spara in och pressa ner så mycket det går just nu. Men ekonomin var tajt redan innan han blev varslad.

Jag känner paniken krypa i kroppen redan nu och det här är hemskt :(

Jag undrar även hur det fungerar med soc om det skulle ta iaf 11 veckor med att a-kassan kommer igång. Kan man söka hjälp hos dom då eller blir det bara "sök a-kassa". Eller får man stå helt utan mat under "väntetiden"?

• Svar på tråden Hur fungerar det utan hemtelefon?
  • arianne03

Ja, klart det funkar att knappa in sitt mobilnummer, det har iaf alltid jag gjort på vc. Är _många_ yngre som bara har mobil.
    Men om du slutar plugga kan du inte söka jobb då?

• Karinbarin

jag bodde mina första 4 år hemifrån utan hemtelefon, är först nu i år jag skaffat hemtelefon. Gick hur bra som helst utan!
    Ring soc nu och kolla med hur det ser ut på den fronten redan nu? Men som ovanstående sa, vet du nu att du slutat plugga om två månader kan du ju börja söka jobb redan nu?? Så kanske det löser sig ändå lagom till att mannen blir arbetslös?

• nika

Mobiltelefon är telefon. Många har idag inte fast telefon utan bara mobil.

Vet inte vad soc har för rutiner och handläggningstider, men du kan väl ringa dem i morgon och fråga. Det skiljer sig säkert en del mellan olika kommuner hur snabba de är.

Om du inte redan har kredit kopplat till ditt kontokort ansök om säg 10000 i kredit som du kan använda som buffert tills utbetalningarna kommit igång.

• Weezy

Här hemma hos oss har vi INTE hemelefon. Vi ser det som en extra utgift vilket är helt onödigt. Det beror lite på oxå din egen umgängeskrets hur villiga de kommer att vara att ringa er på BARA mobilen .

VC & BVC och alla andra statliga instanser ser det inte som ett problem att ringa på mobilen. ända nackdelen som jag kan se är att du alltid kommer att vara anträffbar om de ringer.

Se även över vilken abonnemangsform el kontantkort ni har i mobilerna för att det ska vara lönsamt. En del (tex 3) erbjuder er att ha erat "hemtelefonnummer" kompplat till eran mobiltelefon. Då ska ju oxå abonnemanget vara tecknat hos den leverantören. PÅ så vis behöver ni inte ändra erat telefonnummer hos alla. alla vänner och familjemedlemmar kan fortfarande nå er för lokal samtalstaxa men kommer direkt till er mobil istället.

Hoppas att det hjälper er. Det finns många andra sätt att spara in på oxå och inte bara er telefon. Glöm inte att ta kontakt med facket ex, en del erbjuder en lägre avgift på akassan och fackavgiften när man är arbetslös. samtidigt behöver man inte vara medlem i facket bara för att få tillgång till akassan vilket kan vara ytterligare besparing för er.

• Teskedsmamman

Jag är många gånger på flygande fot och ringer alla myndigheter/sjukvård från mobilen och det går alldeles utmärkt att klara sig på bara mobil, nu har vi hemtelefon enbart för bredbandet, vi har så skitdålig täckning här för mobilt bredband men hade det fungerat så hade vi inte haft fast telefon.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Anonym (mm)
    Vi har ett abonnemang där vi betalar 199:- månaden (som vi även ringer för) och sen ringer vi gratis inom familjen och de som har samma (vilket är de flesta som vi känner).

Jo det är väl en självklarthet att jag ska söka jobb. Jag har hållt på och sökt jobb sedan i våras men tyvärr inte hittat något ännu. Därav anledningen till att jag studerar just nu, för att hålla oss flytande. Och givetvis söker maken också jobb.
    nika skrev 2009-10-11 12:18:16 följande:
    Mobiltelefon är telefon. Många har idag inte fast telefon utan bara mobil. Vet inte vad soc har för rutiner och handläggningstider, men du kan väl ringa dem i morgon och fråga. Det skiljer sig säkert en del mellan olika kommuner hur snabba de är. Om du inte redan har kredit kopplat till ditt kontokort ansök om säg 10000 i kredit som du kan använda som buffert tills utbetalningarna kommit igång.
    Då jag står utan inkomst så kan jag inte det tror inte maken heller kan det. Känner att det inte är värt det heller. Skulle det vara så att varken a-kassa eller soc fungerar så kommer släkten hjälpa till (ja det låter säkert bortskämt och oansvarigt men det vet vi att de gör för att de själva säger det).

Vi försöker spara ihop lite skrammel hit och dit nu. Nej att ringa under dagarna går inte. Jag har flera timmars lektioner som jag måste närvara på och att gå iväg för att bli runtkopplad går inte med de tajta tiderna som vi har. Det får bli i slutet på veckan isf när det ser lite ljusare ut.
  • Anonym (mm)

Men då ryker iaf hemtelefonen nu då.

Och jag kan säga att för att förbättra vår ekonomi så har "vi" på 1½ månad betalat av ca 35.000 som vi haft lite här och var. Så vi drar väck och pusslar överallt.

• zanna80

Bra att skippa hemtelefonen -det är bara dyrt!
    Vi har aldrig haft hemtelefon utan bara mobil och det fungerar toppen.

Lycka till med ekonomin!

• Anonym

Jag har inte haft hemtelefon på 10 år och har inte saknat det en sekund.
    När abonnemangsavgiften var extremt mycket högre än mina samtalsavgifter fick jag nog.
    Ett tips är att det finns mobilabonnemang där man betalar gratis om man ringer till en person med samma operatör. Jag och min sambo ringer mest till varandra och våra föräldrar och sedan vi alla skaffade ett sånt abonnemang har vi mer än halverat våra telefonkostnader.

• Anonym (mm)
    Anonym skrev 2009-10-11 12:34:01 följande:
    Jag har inte haft hemtelefon på 10 år och har inte saknat det en sekund. När abonnemangsavgiften var extremt mycket högre än mina samtalsavgifter fick jag nog. Ett tips är att det finns mobilabonnemang där man betalar gratis om man ringer till en person med samma operatör. Jag och min sambo ringer mest till varandra och våra föräldrar och sedan vi alla skaffade ett sånt abonnemang har vi mer än halverat våra telefonkostnader.
    Du menar sånt när man betalar en summa i månaden och samtidigt så får man ringa för den samt att man ringer gratis till de med samma operatör? Det har vi.
Svar på tråden Hur fungerar det utan hemtelefon?