• Skehamn09

Vilka kriterier ska vara uppfyllda innan man "får" skaffa barn?

Det har ju funnits massa trådar kring vem som får skaffa barn och inte. Hur någon ens kan anse sig ha rätt att avgöra när andra ska bilda familj eller inte är för mig en gåta men men....

Men nu har ni chansen. Skriv allt ni kan komma på som ska vara uppfyllt och klart innan man enligt just DIG "får" skaffa barn.

Enligt mig så får man göra det när man vill. Det har ingen annan med att göra.
    När det känns rätt att bilda familj så är det bara att köra på såvida man kan ge barnet det viktigaste som finns: KÄRLEK!

att skaffa barn ÄR en rättighet. Så är det bara.

• Svar på tråden Vilka kriterier ska vara uppfyllda innan man "får" skaffa barn?
  • SilverEmma

Man ska kunna ta hand om sig själv...sen får var & en avgöra när man anser att man kan det.

• Emma Camilla

Detta kommer säkert bli en het potatis.

Min egen lilla kravlista är:

Arbete
    Bostad
    Fast och stabilt förhållande, dvs ett förhållande som är mer än bara några månader gammalt. Helst ska man ha bott och varit tillsammans ett par år.

• qwerty66
    Skehamn09 skrev 2009-10-12 08:33:05 följande:
    Det har ju funnits massa trådar kring vem som får skaffa barn och inte. Hur någon ens kan anse sig ha rätt att avgöra när andra ska bilda familj eller inte är för mig en gåta men men.... Men nu har ni chansen. Skriv allt ni kan komma på som ska vara uppfyllt och klart innan man enligt just DIG "får" skaffa barn. Enligt mig så får man göra det när man vill. Det har ingen annan med att göra. När det känns rätt att bilda familj så är det bara att köra på såvida man kan ge barnet det viktigaste som finns: KÄRLEK! att skaffa barn ÄR en rättighet. Så är det bara.
    att du har de biologiska förutsättningarna, eller får hjälp med dem. Det är väl det enda som krävs.

sen skaffa barn är faktiskt ingen rättighet egentligen.. men ingen annan har med at göra när och hur du gör det...förrns du/ni missköter detta åtagande som är minst 18/21 år i lagens mening. betydligt längre känslomässigt.
  • SilverEmma

Emma Camilla skrev 2009-10-12 08:37:29 följande:

Detta kommer säkert bli en het potatis. Min egen lilla kravlista är:ArbeteBostad Fast och stabilt förhållande, dvs ett förhållande som är mer än bara några månader gammalt. Helst ska man ha bott och varit tillsammans ett par år.
    Damn...jag hade visserligen en lägenhet (etta) men blev av med jobbet under graviditeten & vi hade bara varit tillsammans i två månader när jag råkade bli gravid...

Men jag loooooovar att vi är ganska bra föräldrar! Väntar t om en till nu!
  • Höst flickan

stabil ekonomi,bra tryggt hem,trygg i sig själv o redo att lägga ner alla kärlek o energi på en annan indevid.

• Emma Camilla
    SilverEmma skrev 2009-10-12 08:41:41 följande:
    Emma Camilla skrev 2009-10-12 08:37:29 följande: Damn...jag hade visserligen en lägenhet (etta) men blev av med jobbet under graviditeten & vi hade bara varit tillsammans i två månader när jag råkade bli gravid... Men jag loooooovar att vi är ganska bra föräldrar! Väntar t om en till nu!
    Jag tror säkert att du är en toppen-mamma, men för egen del tror jag att jag hade haft ihjäl min partner om vi hade bott i en etta med ett barn.
  • hewa
    Skehamn09 skrev 2009-10-12 08:33:05 följande:
    att skaffa barn ÄR en rättighet. Så är det bara.
    Nej, jag kan faktiskt inte tycka att det är en rättighet! Sen finns det väl inga FÅR i frågan, ingen kan ju lagligen hindra någon annan. Men jag kan ändå tycka att man ska kunna ta hand om sig själv först, innan man sätter sig i situationen att ta hand om någon annan!
  • viseversa
    SilverEmma skrev 2009-10-12 08:41:41 följande:
    Emma Camilla skrev 2009-10-12 08:37:29 följande:
    Damn...jag hade visserligen en lägenhet (etta) men blev av med jobbet under graviditeten & vi hade bara varit tillsammans i två månader när jag råkade bli gravid...Men jag loooooovar att vi är ganska bra föräldrar! Väntar t om en till nu!
    Ha,ha när jag träffade Niklas bodde jag hemma fortfarande. Och han bodde i Jämntland på sina föräldrars gård.

jag böev gravid efter en månads förhållande. Varken jag eller Niklas hadde fast jobb.

MEN nu boor vi i bromma och har 2 underbara ungar och tänka sig vi är OCKSÅ bra föräldrar =).
  • k girl

Jag tycker att man, innan man aktivt börjar att planera barn, nog bör ha:
    - Eget boende
    - Egen inkomst
    - Någorlunda stabilt förhållande.

Och även om det "är" en rättighet att skaffa barn, innebär det en jävla massa skyldigheter också. Det är tyvärr inte alla som kan uppfylla dessa skyldigheter.

• qwerty66

Höst flickan skrev 2009-10-12 08:42:42 följande:

stabil ekonomi,bra tryggt hem,trygg i sig själv o redo att lägga ner alla kärlek o energi på en annan indevid.
    nja,,,, kärlek och energi på minst två individer till förutom sig själv

vad är ett tryggt hem?
Svar på tråden Vilka kriterier ska vara uppfyllda innan man "får" skaffa barn?