• CombatLover

Bra kattsand?

Hej.

Har två busfrön hemma och jag behöver tips på bra kattsand. Vi kör nu på Ever clean, svindyrt och enligt mig inte så fantastiskt. Det dammar, luktar oerhört skarpt av parfym (när man gjort rent i lådan så luktar man kattsand långt senare) och det absorberar inte särskilt bra, det är klegg på botten av lådan trots att vi rengör varje dag. Sanden fastnar även på katternas tassar och det har hänt att vi får torka bajs på tassarna efter att de gjort sina bestyr.

Har ni några tips på BRA kattsand? Har hört om ngt som heter "Kristallklart kattströ", är det ngt att rekommendera?

Tacksam för all hjälp

• Svar på tråden Bra kattsand?
  • eeos

Vi kör med Pussi kattsand.
    Fin sand som blir klumpar.
    Luktar inget.

är hel nöjd

• barn09

vi köper eldorados kattsand på hemköp..billigt, men kanonbra..luktar inte och blir fina klumpar som är lätta att ta bort

• Trill

EverClean (den oparfymerade med Cedar).

Jag upptäckte att när man väl öste på MYCKET av sanden så höll den sig fräsch hur länge som helst p.g.a. att kisset aldrig når botten.

Jag öser i 10 kg i en normalstor kattlåda.

Tidigare när jag hällde i hälften och fyllde på då och då så fick jag byta kanske varannan vecka. (Två katter).

Nu när jag öser i hela paketet på 10 kg på en gång så klarar det sig över en månad utan problem.

• LillaLillo

Jag har provat de flesta kattsander och tycker extreme cat(kan va något mer oxå), gold lable är bäst. Förut hette de cat exlucive, gold lable finns i black lable oxå då är de mer grovkorningt.
    Jag tyckte sanden räckte bra en hel månad till två katter utan att börja lukta.
    Dessutom är kattlåda med lucka och kolfiber att föredra.

Tycker inte om kristallsanden för att de ser inte trevligt ut väldigt fort(alla kristaller blir gula) och har katten diarre så får du byta allt.

• CombatLover
    Trill skrev 2009-10-12 12:12:20 följande:
    EverClean (den oparfymerade med Cedar). Jag upptäckte att när man väl öste på MYCKET av sanden så höll den sig fräsch hur länge som helst p.g.a. att kisset aldrig når botten. Jag öser i 10 kg i en normalstor kattlåda. Tidigare när jag hällde i hälften och fyllde på då och då så fick jag byta kanske varannan vecka. (Två katter). Nu när jag öser i hela paketet på 10 kg på en gång så klarar det sig över en månad utan problem.
    Har också hällt i hela lådan i kattlådan men tycker ändå att det kladdar på botten. Och så dammar det så mkt, tycker det är jobbigt med luftrören när jag gjort rent lådan vilket vi gör minst en gång om dagen.

Har en kattlåda med kolfilter och lucka vilket är superb men sen är det kattsanden som jag funderar kring. Ska fråga på Djurmagazinet i kväll. Tack för era tips.
  • Havanna82

Jag rekomenderar Olivers från Olivers petfood, den är hälften så dyr som EC och minst lika bra. Häll på ordentligt i lådan (nästan en hel säck) så blir det stora och fina klumpar.

• skorpionen80

Välj en Ever Clean som inte är parfymerad. De parfymerade luktar ju gammal tantparfyn. Just nu kör vi Less Track Unscented hemma (om jag minns rätt).

En annan sand jag gillade, men tyvärr inte en av katterna, var den som är gjord av majs; World's best. Dammar inte så mycket och det luktar nästan lite bakat om den.

• Jennnyn

Jag är helnöjd med EC. Däremot brukar jag handla den oparfymerade varianten. En annan sand vi köper ibland är "Katty Kompakt". Den håller nästan samma klass som EC, men är betydligt billigare. Den är heller inte parfymerad. Fínns att köpa i de flesta livsmedelsbutiker.

jennyfunderar.blogg.se

• vampyria2

Jag använder kristallklart kattströ och tycker att det är det enda som funkar ordentligt. Jag är väldigt känslig för lukter och med det här så känner jag inget alls från katterna. Rekommenderar det starkt.

Svar på tråden Bra kattsand?