• Niinis

någon som haft emla salva till barnet på 3månaders vaccination??

funderar på att ha detta, men vilket är bättre, färdiga plåster eller krämen? och gör det inte ont att dra loss plåstrena sen då de sitter fast så hårt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 12:09
    och det viktigaste, hjälpte det tycker ni???

• Svar på tråden någon som haft emla salva till barnet på 3månaders vaccination??
  • kajsa

På vårt BVC får barnen emlaplåster innan alla vaccinationer, tycker att det funkat jättebra! Inget gråt eller skrik vid vaccinationen, barnen verkar knappt ha märkt av att dom blivit stuckna.

• ahlcec

Jag ska köpa salva och så kommer jag ge alvedon i förebyggande syfte. Den ena sprutan gör ont att få, och här ska inte plågas några bebisar i onödan.

• elinamedtheo

Fast min bvc sköterska sa att den ena sprutan sved och det inte hjälper med emla salva eftersom emlan endast hjälper mot sticket.

• Niinis

fast får man 2 samtidigt är det jätte viktigt tycker jag att båda inte gör ont! om man kan linda något är det ju jätte bra! men hur funkar det att ta bort plåstret, det gör inte ont??

• happy 78

Jag använde inte emlaplåster vid tremånadersvaccinationen men vid femmånadersvaccinationen.
    Plåstrerna satt inte så hårt så det va ingen fara vid borttagandet.
    Bvc sa att plåstrerna inte gör så mkt nytta eftersom det är själva insprutandet som gör ont.
    Jag tog på plåster ändå men på min son så såg vaccinationstillfällena ungefär likadana ut.
    Han grät inte vid spruta nummer ett men vid den andra (den som sägs göra ont/svida).
    Alltså så verkade tyvärr inte plåstret hjälpa så mycket men det blev ju i allafall inte sämre. De slipper ju smärtan av sticket.
    BVctanten tyckte det är lite onödigt med emla vid vaccinering och tyckte man skulle använda sig av det tex när droppnål ska sättas.
    Jag gav alvedon i förebyggande syfte och sonen fick inte feber någon av gångerna.
    Lycka till!

• Ani08

Dags för vaccination imorgon & jag blir lite nyfiken..
    Vad är emla-plåster??
    Alvedon i förebyggande syfte?? Hur mycket, hur långt innan, hjälper det?
    Håller med ahlcec, inte vill man plåga den lilla i onödan! Hjälp...

• Niinis
    Ani08 skrev 2009-10-12 17:55:38 följande:
    Dags för vaccination imorgon & jag blir lite nyfiken.. Vad är emla-plåster??Alvedon i förebyggande syfte?? Hur mycket, hur långt innan, hjälper det?Håller med ahlcec, inte vill man plåga den lilla i onödan! Hjälp...
    du köper emla plåster på apoteket, det bedövar huden så de känner inget där av sticket, sätts på ca 1timme innan, ca 80kr på apoteket!
  • ahlcec

Alvedon i den dosen som är för en bebis i din bebis storlek, en halvtimme-timme innan. Du, det löser sig. De klarar ju smärtan, men det är inte så kul att se det förstås.

• gumzan
    Niinis skrev 2009-10-12 12:50:33 följande:
    fast får man 2 samtidigt är det jätte viktigt tycker jag att båda inte gör ont! om man kan linda något är det ju jätte bra! men hur funkar det att ta bort plåstret, det gör inte ont??
    Den ena kommer att vara lite obehaglig för barnet, den svider lite mer och därför så kan de ändå gnälla lite.
    Min dotter fick ingem emla vid 3 mån, men vid 5 mån så satte vi på det. Vi tyckte det var stor skillnad, men på en annan i föräldragruppen så var det inte så stor skilland tyckta hon.
  • gumzan

Man kan även ge panodil/alvedon 1 dygnet efter sprutorna och dämpa om de får lite feber.

Min dotter blev lite orolig efter sprutorna åt lite sämre o sov lite sämre men det går över. Kanske berodde på att hon inte kände sig kry,

• Erisa

På vårt bvc/bhv får man rådet att amma (lr ge tillägg/ersättning) innan sprutan, det lindrar smärtan.

• honeydew

Har ej fått vid vaccination men fick salva inför dropp-nål, och det hjälpte tyvärr inte. (Eller kanske hjälpte lite, men menar att hon blev ledsen ändå).

Vaccinet tas väl in i muskeln och salvan bedövar väl bara huden?

Min tjej fick sprutorna i torsdags och blev ej påverkad efteråt. Lokalt ont i låret då jag råkade komma åt en gång efteråt, men annars märkte jag inget särskilt. Hon sov dock 12h i sträck den natten.. Slump eller "biverkan"?

Svar på tråden någon som haft emla salva till barnet på 3månaders vaccination??