• habanero

vad göra av lammfärs

Såg nu att dom har lammfärs i affären här bredvid som kostar 22.90/500gr. Tycker det låter billigt men vad gör man av lammfärs? Kan man göra köttbullar eller biffar? och vad ska man ha i isåfall? Vad skiljer smaken på lammfärs och nötfärs är det mycket som skiljer eller är det ungefär samma?

• Svar på tråden vad göra av lammfärs
  • mosterYster

Mycket godare än vanlig nöt- eller blandfärs!

Mina två favoritrecept med lammfärs är
    - mousakka (på serbiskt vis: varva skivad potatis och lammfärs i en ugnsfat form, vispa ihop 1 ägg och 1 dl grädde och häll över, grädda i 175 grader i 2 timmar (täck med folie om det börjar ser mörkt ut)

- chèvrefyllda biffar: platta ut till tunna tunna biffar som du lägger ihop två och två med en "lagom tjock" skiva chèvre emellan. Stek försiktigt i stekpanna, ganska låg temperatur, tills färdiga (tid beror på tjocklek/storlek på biffarna).

• habanero

Men i biffarna har du lök och kryddor och ägg i som vanligt i färsen? och i mousakkan gör du färsen till en köttfärsås då med krossade tomater och lök och kryddor? lät intressant. ska testa recepten lör och sönd tänkte jag. Tack

• BymBym

köttbullar med persilja och vitlök.
    Spiskummin är också gott i lammfärs.

Kolla recept på köfte det tillsammans med hummus, tzatsiki, bulgur eller ugnstekt potatis och en sallad. MUMS

• mosterYster
    habanero skrev 2009-10-12 21:43:08 följande:
    Men i biffarna har du lök och kryddor och ägg i som vanligt i färsen? och i mousakkan gör du färsen till en köttfärsås då med krossade tomater och lök och kryddor? lät intressant. ska testa recepten lör och sönd tänkte jag. Tack
    Nepp, i biffarna har jag bara pressad vitlök (massor) samt salt och peppar. I moussakan tar jag samma sak (färs, vitlök, salt, peppar). Fräser den inte ens innan. Mycket bekvämt - och gott, då köttsaften går in i potatisen!
  • habanero
    mosterYster skrev 2009-10-12 23:45:55 följande:
    Nepp, i biffarna har jag bara pressad vitlök (massor) samt salt och peppar. I moussakan tar jag samma sak (färs, vitlök, salt, peppar). Fräser den inte ens innan. Mycket bekvämt - och gott, då köttsaften går in i potatisen!
    Låter lättlagat och gott. Det ska jag testa i helgen. Tack
  • Bullen86

lammfärsbiffar

med fetaost och oliver, krydda med salt, peppar, timjan, Vitlök... även ägg i..

Svar på tråden vad göra av lammfärs