• hopee

Har så dåligt samvete över att min son bara får burkmat:-(

När jag var gravid planerade jag att jag skulle göra egen barnmat. Det var liksom självklart eftersom jag vill ge min son det bästa och nyttigaste.
    Nu blev det ju inte så... han äter i princip bara burkmat finns väl två skäl till det. Det första är egoistiskt,jag är helt enkelt för trött för att göra det. Det andra är när jag väl provat så har jag misslyckats totalt med pastan och kött. Det blir en massiv klump bara när jag mixar även när jag tar i vatten... min son ville inte äta det. Därför känns det lättare att köpa burkmat som jag vet att han gillar och har perfekt konsistens.
    Har bara dåligt samvete och min mor påpekar ofta hur lätt och hur mycket nyttigare det är med hemlagad mat.
    Ja jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, men delvis skulle jag gärna vilja ha tips om hur man gör lättlagad barnmat med rätt konsistens, och kanske höra om det är många fler än jag som bara ger burkmat.

• Svar på tråden Har så dåligt samvete över att min son bara får burkmat:-(
  • Me o Mike

Båda min barn har enbart ätit burkmat.. Det blev "folk" av dom också..
  • Min högsta önskan

Min förstfödda växte upp på burkmat..
    Nu med nr 2 har jag tänkt göra hemlagat till honom.. men ärligt talat.. Vi håller på med smakisar just nu, och jag överväger starkt att börja med burkar igen.. I alla fall till en början, tills han fått ordentlig kläm på ätandet.

• Piff o Puff

Det är absolut inget fel på burkar!

Pasta är hopplöst att mixa. Mitt tips är att testa cous cous (om han fixar att det är lite grynigt). Det innehåller samma sak som pasta, dvs durumvetemjöl och vatten, och man behöver inte mixa.

• Glamrockare

Du kan släppa ditt dåliga samvete. Detta visste jag i o för sig innan men en vän till mig o jag fick barn samtidigt o hon är dietist o saken är den att barnmaten idag är så väl utformad o så bra gjord att det är faktiskt svårt för den otränade att mixa lika nyttigmat hemma till sina små.

Ofta glömmer vi ngt som faktiskt de små kan behöva. Inte för att man skall skita i o göra egen mat men det kan vara trixigt att få  med alla fetter, vitaminer osv till en god måltid.

så äter han har du inget att känna dåligt samvete över.

Min 3.5 åring han äter inte frukost har aldrig varit så förtjust i det utan han vill ha en burk till frukost som oftast eller gårdagens rester.

Bara kör!

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • miapia

Vår son har fått lite av varje men just nu blir det bara burkmat. Den lilla egentid som jag har kvar när alla andra "måsten" är klara behöver jag för att må bra. Nu är han 11 månader och tanken är att han snart ska börja äta samma mat som oss.

Hur gammal är din son?

• McIris

Du ger ditt barn bra mat, inte råttgift! Sluta med det dåliga samvetet, ingen tackar dig för att du går runt o mår dåligt! Gör lite egen barnmat i den skala du orkar o ge honom lite av varje under samma måltid. Gör små portioner med tex fisk så räcker de längre o så vänjer han sig vid konsistensen på din mat. O sen fyller du på med burkmat.

Tips på bra mat;
    Koka lax o potatis. Mosa potatisen med fett o mjölk. Mixa laxen med cremefraiche o limejuice. Jättegott tyckte min dotter.

Fiskbullar(på burk) o ris o morotspuré.

• UpsyDaisy

Jag tycker du ska sluta känna dåligt samvete...GENAST!

• miapia

Glömde tipsa om att de gånger jag gjort egen barnmat har jag kokat köttfärs, potatis och grönsaker (tex morötter eller broccolli) och mixat. Potatisen har jag pressat först så blir det inte så tungt för mixern. Det blir dock inte helt slätt.

• J Anttila

Må inte dåligt över burk maten. Min son vägrade att äta hamma gjord mat, pratade med BVC som sa, OK, men du vet väl omatt burkamat idag är VÄLDIGT bra mat. Då kändes det bättre. Det stämmer faktiskt. Han gick bättre upp i vikt av burka maten än min egen gjorda, och mår bra än. Nu äter han våran mat, om det inte är så att vi äter pizza eller annat slisk för då åker burken fram igen.

• 071001

Siri åt burkkmat ändra fram till hon var runt året. Känner ingen ångest över det alls.

Svar på tråden Har så dåligt samvete över att min son bara får burkmat:-(