• Anonym (skild)

kvarsittningsrätt men han tar möbler??

Vad händer om mitt ex kommer o tar ut möbler från lägenheten när jag har kvarsittningsrätten i lgh. jag fick domen i fredags ska byta lås idag han har fortf nycklar. e oeolig att han gör ngt sådant, va kan jag göra då. jag har atgit kort på alla möbler o har kameran med mig

• Svar på tråden kvarsittningsrätt men han tar möbler??
  • Anonym

Kvarsittningsrätt i lägenheten gäller inte era gemensamma möbler. De ska ni dela upp ,självklart!

• pegga

Det är lägenheten du har kvarsittningsrätt till, inte till lösöret. De ska ni dela upp enligt de bodelningsregler som finns, det berörs inte alls av kvarsittningsrätten.

• bonnieloveskim

om ni inte kan lösa bodelningen gemensamt får ni anlita en bodelsningsförättare.

bra att du har dokumnetarat det ni hade ihop.

Jag kan bara säga av egen ergarenhet, gjorde mig av med nästan alla gamla möbler och köpte nytt.

• Anonym
    pegga skrev 2009-10-13 07:08:24 följande:
    Det är lägenheten du har kvarsittningsrätt till, inte till lösöret. De ska ni dela upp enligt de bodelningsregler som finns, det berörs inte alls av kvarsittningsrätten.
    Njaaa.... Läser man sambolagen, så kan även lösöret ingå i kvarsittningsrätten, det beror på hur domen är utformad om det ingår eller inte. Se lagen.nu/2003:376 16§
  • pegga
    Anonym skrev 2009-10-13 10:27:51 följande:
    Njaaa.... Läser man sambolagen, så kan även lösöret ingå i kvarsittningsrätten, det beror på hur domen är utformad om det ingår eller inte. Se lagen.nu/2003:376 16§
    Ja det kan det, men TS säger ju att h*n har "kvarsittningsrätten i lgh" , vilket jag förstår som att domen avser just lägenheten, inte lösöre.
  • Lowika

Och jag gissar (observera: gissar) att kvarsittning på lösöre fungerar som kvarsittning på exempelvis bostadsrätt; den som får kvarsittningsrätten får rätt att behålla lägenheten/lösöret mot ekonomisk ersättning till den som flyttar! I bostadsrättsfallet den summa som den flyttande har lagt in i lgh (dvs ska lösas ur lån på bostaden) och i lösörefallet förmodligen då hälften av värdet (om det är saker som skaffats gemensamt till den gemensamma bostaden). I sambofallet iaf...

• jenny99

Men möblerna får ni ju dela.
    Vad fult gjort att du ens försöker behålla allt.

• bonnieloveskim
    jenny99 skrev 2009-10-13 13:12:28 följande:
    Men möblerna får ni ju dela.Vad fult gjort att du ens försöker behålla allt.
    Lika fult som Xet gör ju!
  • Moj Katile
    bonnieloveskim skrev 2009-10-13 13:17:34 följande:
    Lika fult som Xet gör ju!
    Men Xet har ju inte gjort något alls.......
Svar på tråden kvarsittningsrätt men han tar möbler??