• Elbet

Kom era bebisar "ikapp" på viktkurvan?(ev.mjölkintolerans)

Är ledsen idag. Har nu varit mjölkfri i drygt en månad och hoppas hela tiden att 5-månaderstjejen ska komma ikapp på sin viktkurva men inte nej. Hur har det varit för er som har barn som ökat dåligt i vikt vilket visat sig bero på allergi. Hur fort har de ökat i vikt sedan?

• Svar på tråden Kom era bebisar "ikapp" på viktkurvan?(ev.mjölkintolerans)
  • ElinOlsson

Har ni fått allergin konstaterad?
    Hon kanske är liten ändå?
    Min tjej har alltid legat under normalkurvan, ca 1 sd under. Men hon är liten och jag likaså.

• Cocco

Nej han har inte kommit ikapp men hans litenhet beror nog snarare på att båda hans föräldrar tillhör den smalare sorten.

• Elbet
    ElinOlsson skrev 2009-10-12 13:50:33 följande:
    Har ni fått allergin konstaterad?Hon kanske är liten ändå? Min tjej har alltid legat under normalkurvan, ca 1 sd under. Men hon är liten och jag likaså.
    Vi kommer att få en remiss till barn. Jag är dock ganska övertygad. Har bajsat vattnigt - mer eller mindre - i 3 månader. Sedan jag varit mjölkfri har hon aldrig haft diarre. Hennes viktkurva har planat ut, väger nu 6,2 och är 5 och en halv månad. Men visst, hon lär inte bli någon tjockis. Vår andra dotter är bland det smalare i hennes ålder.
  • ElinOlsson
    Elbet skrev 2009-10-12 14:35:01 följande:
    Vi kommer att få en remiss till barn. Jag är dock ganska övertygad. Har bajsat vattnigt - mer eller mindre - i 3 månader. Sedan jag varit mjölkfri har hon aldrig haft diarre. Hennes viktkurva har planat ut, väger nu 6,2 och är 5 och en halv månad. Men visst, hon lär inte bli någon tjockis. Vår andra dotter är bland det smalare i hennes ålder.
    Ok, ja då är det nog så. Var tvungen att kolla - min dotter vägde 6,4 vid 5,5 månad . I dag är hon drygt 2 år och väger 12 kg.
  • TvåTrollungar

våran föddes på +1SD i vikten och gick snabbt ner till medel och senare någon månad efter gick hon ner till mitt i mellan medel och -1SD och nu är hon 9 månader och har helt gått ner på -1SD och hon går inte upp så bra nu heller men kaj hoppas hon inte faller ner ytterligare utan stannar där hon är nu. Längden låg också på +1SD vid födseln och har legat så fram till nu då hon snart är på medelkurvan även där!

så att din lilla kommer tillbaka till sin kurva som hon var på är inte säkert utan det "viktiga" är att hon inte går ner eller byter viktkurva för fort och helst kanske hittar en "ny" kurva att följa.

• Elbet

Jag har ingen större förhoppning att hon ska öka tillbaka till sin kurva. Varje vägning har varit jobbig när bvc-kvinnan sett på vågen med bekymrad min. Ger mitt hopp till den lilla gröt vi får i henne + nutramigen som vi försöker lära henne tycka om. Verkar ha vatten i brösten.

Har ni alla fått remiss till sjukhus för att göra en allergiutredning/ utredning varför de inte går upp tillräckligt i vikt? Känns bra om vi får hjälp av kunniga på barnavdelning. Bvc verkar inte ha mycket koll:( Jag har flera gånger frågat om inte dålig viktuppgång och diarré skulle kunna bero på allergi men de hävdar att hon borde ha utslag eller ont i magen...

Att jag är mjölkfri är eget beslut när tjejen återigen fick vattnig avföring vid introduktion av gröt (med mjölk).

• TvåTrollungar
    Elbet skrev 2009-10-12 18:59:34 följande:
    Jag har ingen större förhoppning att hon ska öka tillbaka till sin kurva. Varje vägning har varit jobbig när bvc-kvinnan sett på vågen med bekymrad min. Ger mitt hopp till den lilla gröt vi får i henne + nutramigen som vi försöker lära henne tycka om. Verkar ha vatten i brösten. Har ni alla fått remiss till sjukhus för att göra en allergiutredning/ utredning varför de inte går upp tillräckligt i vikt? Känns bra om vi får hjälp av kunniga på barnavdelning. Bvc verkar inte ha mycket koll:( Jag har flera gånger frågat om inte dålig viktuppgång och diarré skulle kunna bero på allergi men de hävdar att hon borde ha utslag eller ont i magen... Att jag är mjölkfri är eget beslut när tjejen återigen fick vattnig avföring vid introduktion av gröt (med mjölk).
    för oss var det inte vikten i sig som gjorde att vi blev utredda utan det var eksem+ kräkningar, vikten kom som en "bonus". BVC är inte så mycket att hänga i julgranen tyvärr :S
  • imsevimsig81

Ni ska absolut få remiss till allergi/hudkliniken på sjukhuset! Man måste tjata en del tyvärr, BVC har inte kunskaperna som krävs! Jag förstår att du oroar dig för dotterns vikt, men det är nog ingen fara, verkar hon nöjd annars? Verkar hon må bra. är pigg? Isåfall kanske hon faktiskt får tillräckligt :) Har ni börjat med smakportioner? Vår son är mjölkallergiker och jag började med smakisar så fort man fick, ville utöka hans kostintag, så han skulle få i sig tillräckligt, man kan göra mycket mjölkfri mat och all burkmat innehåller inte mjölk, Enago har superbra gröt t ex, det funkar bra och han har ökat bra i vikt hela tiden (han var ganska stor när han föddes också). Lycka till, inte alls roligt när de små inte mår bra :(

• Elbet
    imsevimsig81 skrev 2009-11-02 21:53:44 följande:
    Ni ska absolut få remiss till allergi/hudkliniken på sjukhuset! Man måste tjata en del tyvärr, BVC har inte kunskaperna som krävs! Jag förstår att du oroar dig för dotterns vikt, men det är nog ingen fara, verkar hon nöjd annars? Verkar hon må bra. är pigg? Isåfall kanske hon faktiskt får tillräckligt :) Har ni börjat med smakportioner? Vår son är mjölkallergiker och jag började med smakisar så fort man fick, ville utöka hans kostintag, så han skulle få i sig tillräckligt, man kan göra mycket mjölkfri mat och all burkmat innehåller inte mjölk, Enago har superbra gröt t ex, det funkar bra och han har ökat bra i vikt hela tiden (han var ganska stor när han föddes också). Lycka till, inte alls roligt när de små inte mår bra :(
    Ja hon är en väldigt pigg och glad tjej:) Smaklunchen går verkligen uruselt efter 2 månaders träning, gröt (sinlac) däremot har börjat fungera hyfsat och lite ersättning (nutra) får hon i sig. I övrigt ammar jag fortfarande. Har provocerat lite med ost (till mig själv). Verkar funka i liten mängd. Drämde till med pizza i helgen och hon blev lösare i magen. Men det är ju svårt att veta vad det beror på...

Hon är oftast väldigt hård i magen nu stackarn, sitter just nu och klämmer i mitt knä. Så lite provokation kan vara på sin plats:)
  • em84

Känner igen mig också!

Vårt tredje barn vägde 4200 vid födseln och kom inte förbi födelsevikten förrän efter 5 veckor!! Ändå ammade jag och gav babysemp ofta, men inget hände!
    Sa till Bvc att det var något fel eftersom hon spydde mängder och skrek jämt!!

När hon var 5 veckor åkte jag in till barn och fick hjälp direkt, så det visade sig vara allergi mot komjölksprotein.
    Och ändå propsade jag på Bvc att det var något fel, men de verkar inte veta ett skvatt om allergi här hos oss.

Hon har fått en ny kurva och jag undrar också varför hon inte går upp mer än 220 g på två veckor, som nu sista gången. Det går så segt med vikten.
    Ger vi mer Nutra, så spyr hon som en räv!

Så det verkar gå segt faktiskt, känns konstigt i och med att alla våra tjejer har varit stora.

Svar på tråden Kom era bebisar "ikapp" på viktkurvan?(ev.mjölkintolerans)