• SnipSnapSnut

Sista inhandlingen, hjälp mig komplettera listan!

Imorgon ska vi göra sista inhandlingen...eller en stor sådan ialla fall Tänkte skriva vad vi redan har och vad vi tänkt köpa imorgon så kanske ni kan fylla på med vad vi behöver införskaffa mer! Tänker mest på skötaomprylar....där har jag svårt att veta vad jag ska köpa...

Finns eller ska köpas imorgon:

Kläder: 5 bodys i strl 50-56 med byxor till, 3 små mössor, 2 pyamasar, 3 par strumpor i minsta storlek. Sedan har vi ju mer kläder men detta är det vi har som ser ut att passa en absolut nyfödd...

Sova: Spjälsäng, vagga, vagn, lammfäll till botten på hårdliften, påslakan, lakan, filtar, sådant där skyddslakan att lägga under vanliga lakanet, madrasser, täcken, kuddar.

Sköta: 1 paket blöjor i minsta storlek, tvättlappar (blöta), torra tvättlappar, badolja, zinksalva, barnsalva (mjukgörande), huvbadlakan, badbalja, sådan där "stol" som bebisen sitter i i badbaljan, lite större tops till navel, öron osv, febertermometer, nässug, skötbordsunderlägg, handdukar till det mesta, nagelsax/fil

Till mig: 1pkt bindor från apoteket (finns inte dessa med vingar?Hittade bara utan. Eller räcker always nattbindor med vingar?) , amningsinlägg, 1 amningsBH. Vad mer behövs för amningen??? Uppsamlare, pump, fetvadd osv? Ska jag köpa det?

Övrigt: Amningskudde, babysitter, nappar

Vad mer behövs? Fyll på min lista med saker som ni tyckte var bra precis i början

• Svar på tråden Sista inhandlingen, hjälp mig komplettera listan!
  • Danitra

OJ! Vad mycket ni kommer ha. Vi hade inte ens hälften av det!

Det enda jag saknar på listan är en bärsjal, den använde jag mycket på BB. Men annars saknar ni inget som ni inte kan köpa senare i så fall.
  • Vickan I

Oj så mkt grejer hade inte vi hemma när sonen kom .

Men jag skulle köpa ett till blöjpaket. Första tiden bajsade sonen ca 12 blöjor om dagen!!!! 10-pck kräklappar i frotté fr ikea. Hade 2 pack sådana och guld värt, men du kanske räkna in det i handdukar ovan. Vi hade också kisskydd i sängen, även det som ine är i plast, men sonen blev fuktig av att ligga på det ändå.

Vänta med uppsamlare etc och se om det behövs. Då kan sambon springa ner till apoteket och ordna sånt då .

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Dr Mupp

För mig har always nattbindor räckt efter nån dag. Sno med dig stora bindor och engångstrosor från BB.

Fler blöjor, köp även nästa storlek. Får du ett stort barn kan de små vara för små.

Bärsjal, bebis vill vara nära.

• Pebblas

Pipetter med koksaltlösning från apoteket är super när du ska suga näsan och det är svårt att få ut. Det löser upp. Vi har använt en hel del sådana.

Tyg tvättlappar använde vi vid morgon tvätten och tvättade vår pojke med i alla veck. Tycker att torra papper / skum tvättlappar är för hårda, och de fuktade är ju kalla.

När är du beräknad?

• paola

har inte läst inläggen men jag kommer köpa bröstvårts salva (purelan)
    för såriga bröstvårtor,tydligen får alla det,vad jag hört iaf... de som e extra bra är att den inte behöver tvättas bort före amning utan e gjord på ullfett? el dylikt

• pepparkaka året om

Inte läst de andra förslagen...

Men jag behövde stooora bindor ett tag. Finns mega stl på apoteket. Men det är nog individuellt hur mkt man blöder.
    Sen vill jag tipsa om intim våtservetter som också finns på apoteket. I början så tyckte jag att vanligt toapapper kändes som grovt sandpapper, så då var dessa väldigt händiga!

Allt det som man kommer på att man behöver efterhand kan man ju åka och köpa/ be mannen eller någon annan att införskaffa. Det är ingen kris ifall inte allt finns. :)

Lycka till med shoppingen!

• SnipSnapSnut

Tack! Jättebra förslag!!

• Noiis

jag skulle köpa nåt plagg till i större storlek.
    bröstvårts salva.
    bilstol om ni har bil

jag tycker att ni har förberätt bra! enda jag saknar på listan är nåt till mamma och pappa nya trosor och mjukis kläder är underbart och uppskattat när man ligger på bb.

• monikmonik

Oj så mycket... vi hade vagn säng skötbord lite boddysar typ men så kom han 6 veckor tidigt... fick ut o handla kläder i st 44-48 (finns nästan bara på pop och liknande )och prematurblöjjor dagen innan vi åkte hem från bb annars hade han vart näck*s*

det messta går att köpa i efterhand... men bärsjal hade vart skönt att ha!
    och så rekomenderar jag inotyolsalva istället för zink.

• Dr Mupp
    paola skrev 2009-10-12 15:11:05 följande:
    har inte läst inläggen men jag kommer köpa bröstvårts salva (purelan) för såriga bröstvårtor,tydligen får alla det,vad jag hört iaf... de som e extra bra är att den inte behöver tvättas bort före amning utan e gjord på ullfett? el dylikt
    De som låter barnet suga med fel tag får sår. Vi som inte låter dem suga med fel tag får inga sår. Har aldrig haft sår.
  • korvmamman

jag skulle köpa en massa mat att ha i frysen!

Skulle även köpa bepanthen... amningen gör oftast ont och bepanthen hjälper...

Sen skulle jag även köpa en amningsnapp... hjälper väldigt mkt när man har mkt ont... bröstvårtorna får vila ett tag.. köp största storleken.

pump skulle ja inte köpa.. det kan man oftast få hyra från BB om man nu skulle behöva..

alla dessa täcken o lakar skulle jag lägga undan.. (bra kanske i vagnen?) köp en sovpåse från ikea... urbra!! täckena sparkar bara bebisen av sig. sovpåsen sitter kvar och värmer lagom. billig oxå.

LYCKA TILL!

• milla   1982

har inte läst alla svar, så kanske upprepar något.

För mig har det räckt med always nattbindor, de allra största. Men snodde med ett gäng bindor/blöjor från BB oxå att ha de första nätterna hemma. 
    amningslinne! Så skönt att sova i (jag måste sova med amningskupor, annars läcker det mjölk i hela sängen) och skönt att ha när man bara går hemma. Uppsamlare har varit perfekt att ha, fryser in den mjölken i iskubsformar sen. Vi har en philps avent pump, funkar bra och nappflaskorna man får med funkade bra för oss, annars kan jag rekommendera "mam ulitvent".
    På apoteket finns det mam tiny nappar som är lite mindre än de som finns på ica mfl.
    Apotekets bröstvårts savla är kalas bra!
    ta nån lite större mössa oxå, min son kunde inte ha minsta storleken på mössa =(
    Felix - 20080618 ~*~ Meya 20090930
  • Armani

Jag slår oxå ett slag för bröstvårtssalvan! Jag fick vedervärdiga sår på bägge bröstvårtorna redan på BB, inte pga att dottern sög fel utan för att amningsinläggen/bh'n fastnade hela tiden innan mjölken runnit till. Då är det inte så gott att klämma ut nån ynka droppe mjölk för att lossa dom. Fick använda amningsnapp för att såren skulle läka och sen blev jag aldrig av med den då dottern blev förvirrad och inte ville suga utan napp. Så mitt tips är att smörja in vårtorna med bröstvårtssalva före och efter amningen och undvika amningnapp om det går.

Glöm inte att köpa hem alvedon till dig själv, man är rätt öm.

Ett amningslinne eller apotekets Care Fix BH (tror jag den heter) är jätteskönt att sova i då du har amningsinlägg.

Stora trosor är skönt att ha första tiden.

★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆Pyret BF 100422☆*★
  • TheStar

Känns som om du har en rätt heltäckande uppsättning redan... men spjälskydd till spjälsängen kanske?

• Jo  anna
    Dr Mupp skrev 2009-10-12 19:24:56 följande:
    De som låter barnet suga med fel tag får sår. Vi som inte låter dem suga med fel tag får inga sår. Har aldrig haft sår.
    Eller så får man sår fast barnet suger rätt. Alla är olika känsliga.

Men till TS. Såna småhanddukar från ikea att torka kräk med, mer blöjor, gick nog åt minst 10 om dan i början. Annars har ni väldigt mycket.
  • SnipSnapSnut

Alltså det här med trosor....det står att man ska köpa engångstrosor på apoteket...sådana i nät...måste man ha sådana? Får man inga att ha på BB? Eller kan jag köpa ett par andra stora typ på Lindex?

• Armani
    SnipSnapSnut skrev 2009-10-15 08:13:20 följande:
    Alltså det här med trosor....det står att man ska köpa engångstrosor på apoteket...sådana i nät...måste man ha sådana? Får man inga att ha på BB? Eller kan jag köpa ett par andra stora typ på Lindex?
    Jag körde med både och. Precis i början är dom man får på BB VÄLDIGT sköna att ha då dom inte sitter åt någonstans. Sen då jag inte var lika öm längre så hade jag ett par större, "stadigare" från Lindex.
    Här på vårt BB var dom rätt snål med dom där trosorna, fick ett par efter förlossningen och sen fick jag nästan tjata mig till ett par till, så finns dom på apoteket så kan det nog vara klokt att köpa några.
    ★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆Pyret BF 100422☆*★
Svar på tråden Sista inhandlingen, hjälp mig komplettera listan!