• PerG

Manduca/Ergo

Vet inte om denna fråga hör hemma här, men det handlar ju om att bära sitt barn.. ;)

Vi funderar på en Manduca eller Ergo till vårt nästa barn som kommer i januari och har två funderingar. Vi kommer inte använda barnvagn annat än i undantagsfall eftersom vi kommer köra sonen i vagn och ha bebisen i bärsele (när man är själv, annars sulky + barnvagn/bärsele)

1. Vilken är bäst? ;)... Eller är det bara en smaksak?
    2. Hur gör man när det är riktigt kallt? I en barnvagn skyddas ju barnet från vind och det är ju ganska "lätt" att klä därefter men med en sele är ju åtminstone benen ganska oskyddade? Ska man köpa till något extra?

• Svar på tråden Manduca/Ergo
  • Flickan och kråkan

Vilken du väljer av manduca eller ergo är nog mest en smaksak. Överlag tipsar jag om att kolla måtten....framför allt på höftbältet. Manducan är exempelvis för stor för mig (har en angelpack som jag varvar med sjal), men sambon bär i manduca.

Här finns alla måtten: www.edenbaby.se/pages/valjasele.php

Nu är vår yngsta 5 månader. Vet inte när eran plutt kommer, men allra smidigast när det är kallt och ruskigt är ju att ha dem innanför den egna jackan. Nu är vår yngsta som sagt så stor att jag har införskaffat en bärjacka som jag är supernöjd med. Lätt och smidigt när man ska ut med två barn....bara ett barn som ska ha regnkläder, overall eller vad det nu är....och som vill UUUUT och inte vänta på mamma och lillebror .

Storebror föddes vid jul, så han fick plats under våra kläder under vintern (han var ju liten då) och andra hösten/vintern bar vi honom i full vintermundering utanpå våra kläder. Det fungerar också . Viktigast att tänka på fötterna och händerna. Och rejäl mössa så klart. Babylegs finns också....som ett slags benvärmare.

• PerG

Tackar för svar!

Jag ska åka och titta på båda varianter i verkligheten och prova och se hur de passar på mig. Problemet är väl bara att min fru är ganska gravidtjock nu så det är lite svårt att se om det passar.. Vi får väl mäta på några av hennes jeans eller liknande för att se om det kan funka... ;)

Bebisen är beräknad till mitten av januari så att använda jackan som vindskydd bör ju funka denna säsongen när bebisen är såpass liten! Jag har i alla fall jackor av "rocktyp", alltså med "slag", så att bebisen inte behöver bli helt instängd men ändå skyddar underkroppen på bebisen. Då kanske det funkar med någon form av overall/tjockare sparkdräkt på bebisen under jackan eller nåt...

• Miss Maya

Jag har precis köpt en Beco och jag älskar den redan och min lilla verkar uppskatta den också. Bar henne på ryggen idag i över en timme och det gick hur bra som helst! (Bortsett från att hon sliter av sig mössan och jag inte får på den igen. )

Jag var också inne på en Manduca först, men jag är glad att någon kommenterade det där med höftbältet, jag tror inte jag skulle kunnat spänna åt så hårt jag velat. Det skulle iaf varit på gränsen.

• PerG

Hmm... får man fråga vad ni har för jeansstorlek? ;)

Så kan man ju försöka relatera till det kanske eftersom min frus mage gör det svårt att prova nu... ;)

• Miss Maya

Det har jag ingen aning om.

Men minsta måttet på Manducan är 87 cm. Dvs ganska stort om man är liten i vanliga fall. Testa och mät hur långt det är runt hennes jeans.

• Flickan och kråkan
    PerG skrev 2009-10-12 20:53:57 följande:
    Bebisen är beräknad till mitten av januari så att använda jackan som vindskydd bör ju funka denna säsongen när bebisen är såpass liten! Jag har i alla fall jackor av "rocktyp", alltså med "slag", så att bebisen inte behöver bli helt instängd men ändå skyddar underkroppen på bebisen. Då kanske det funkar med någon form av overall/tjockare sparkdräkt på bebisen under jackan eller nåt...
    Ja, det blir säker bra....och din fru har väl säkert någon jacka som höggravid som kan fungera efter också. Tänk på att byxor och byxdelen på overaller är tänkta för liggande barn storleksmässigt. När de sitter groda dras byxbenen upp och blir lätt för korta. Min yngsta har egentligen stl 68 nu men har storebrors gamla fleeceoverall i stl 74/80. lagom "benmässigt". Tossor och strumpor ramlar lätt av. Smidigast egentligen att köra ett par rejält stora byxor som man snor ihop nertill över fötterna med ett gummiband....så slipper man böket med det....eller overall där man kan vika över fötterna, men då får man kolla det där med storleken....att byxlängden räcker. Fuskpolo tycker jag också är bra,.....kan lätt bli en liten glipa vid halsen där det kan dra in.....och så slipper man en massa jättetjocka kläder på hela överkroppen som annars blir varm när man har dem under den egna jackan.

Och mät din frus jeans som hon har ogravid. Viktigt att det går att spänna åt höftbältet ordentligt. Lycka till!
  • chokladkaffe

Jag måste också säga att jag älskar vår beco-butterfly. Vi valde den för att vi båda är ganska små, 175/63 och 178/70. Dessutom lägger jag aldrig pengar på bebisgrejer men när det gäller nåt jag använder varje dag ville jag ha något jag tyckte om utseendemässigt också. Nu är vi helnöjda båda två, lätt att justera när den andra använt selen och lillen trivs i den.

Mäta jeansen var smart

Nu är sonen 8mån och jag bär honom ibland i en fleeceoverall utanför min egen jacka och ibland innanför min mans jacka som jag hade som gravid. Det är en smaksak, ibland om vi är iväg längre vill sonen ut och nu är det inte väder för mysbyxor och body i kylan, då har jag honom i egna kläder. Klart man kan ta med extra också. Om jag tar en söva-promenad tar jag honom innanför för den är smidigast att komma iväg så.

• 3tjejer

Jag har manducan och den passar jättebra på mig. Nu har jag visserligen inte testat någon annan. Jag är 179cm lång och har stl 38 på jeans (inte tum alltså - har inga med tum just nu men tror att jag brukar ligga på 30 tum i midjan)

• PerG

Nu har jag varit och "torrtestat" (utan bebis alltså ;) ) en manduca också (har "torrtestat" ergon tidigare).

Tyckte de kändes ganska likvärdiga så det lutar nog åt Manducan. Blir ju lite billigare också eftersom den har inbyggd spädbarnsinsats...

• Suri
    PerG skrev 2009-10-29 23:27:19 följande:
    Nu har jag varit och "torrtestat" (utan bebis alltså ;) ) en manduca också (har "torrtestat" ergon tidigare). Tyckte de kändes ganska likvärdiga så det lutar nog åt Manducan. Blir ju lite billigare också eftersom den har inbyggd spädbarnsinsats...
    Vi har Manducan och använder den fortfarande dagligen till vår ettåring. Jag kan konstigt nog ha den trots att jag är väldigt liten. 158 cm lång och stl S. Den hänger kanske lite på höfterna, men det är inga problem. Jag får se till att äta ordentligt med godis och fika varje dag så jag inte växer ur selen *host host*
    Gillade den inte så mycket när sonen var runt 2-3 månader. Han var liksom för stor för spädbarnsinlägget och för liten för att sitta med benen isär. Då blev det mycket vagn och ibland sjal. Han grät och var inte nöjd. Men vid 4 månader vände det. Nu njuter han av att bli buren. Och jag förvånas över hur långt jag (lilla jag) orkar bära vår klump.
    Jag bär alltid på magen. Sambon på ryggen. Sonen är nöjd vilket som, så det är en smaksak.
    Svårt med kläder tycker jag. Det blir lätt för varmt. Men nu, iskallt om händer och fötter. Ull är bäst. Tossor kan man sätta fast med sådana där vanthållare.
    Jag löpte en dubbel fuskpolo i fleece. Den är super. Blir inget kallt mellanrum i halsen.
  • Dr Mupp

Vi har en ergo sen tidigare och fick idag hem en Manduca. Måste säga att jag gillar manducan bättre hitills. Maken testade lite snabbt med vår 15 kg 2,5 åring som satt bättre i manducan än i ergon. Jag gillar även att det finns spädbarnsinsats så bebisen som kommer i januari kan bäras direkt i den.

Maken är mager som en sticka, men manducan kunde han inte ha på minsta utan fick göra lite större, ergon har han på minsta.

• PerG

Det blev en Manduca till slut!

Vi har nu också fått vår lille son, 3½ vecka "för tidigt" så han är lite för liten (under 3.5kg) ännu för att bäras i den...

Dock provade jag att bära storebror (22 månader) som jag inte trodde skulle gå med på att bäras och han fullkomligen älskar att åka i den på min rygg!!.. "Looooligt" skriker han... ;).. Fast han vill då att vi ska springa runt i lägenheten, snurra runt, krypa eller åla med honom på ryggen osv... ;)

• Marlene
    PerG skrev 2010-01-03 00:42:38 följande:
    Det blev en Manduca till slut!Vi har nu också fått vår lille son, 3½ vecka "för tidigt" så han är lite för liten (under 3.5kg) ännu för att bäras i den... Dock provade jag att bära storebror (22 månader) som jag inte trodde skulle gå med på att bäras och han fullkomligen älskar att åka i den på min rygg!!.. "Looooligt" skriker han... ;).. Fast han vill då att vi ska springa runt i lägenheten, snurra runt, krypa eller åla med honom på ryggen osv... ;)
    Härligt
  • Flickan och kråkan

Undrar varför det är 3,5-kilosgräns på manducan egentligen.....nu har vi ju använt sjal första tiden (även om båda våra också har varit 2-3 veckor tidiga), men de sitter ju likadant i manducan som i sjal.....och i sjal kan man ju även bära premisar i groda.....

Någon som vet? Bara nyfiken.

• Marlene
    Flickan och kråkan skrev 2010-01-03 12:01:45 följande:
    Undrar varför det är 3,5-kilosgräns på manducan egentligen.....nu har vi ju använt sjal första tiden (även om båda våra också har varit 2-3 veckor tidiga), men de sitter ju likadant i manducan som i sjal.....och i sjal kan man ju även bära premisar i groda.....Någon som vet? Bara nyfiken.
    Ingen aning, i dom andra selarna är det väl för att barnet ska kunna böja benet i knävecket. Jag vet inte riktigt hur barnet sitter i manducan när dom är så små men det är säkert ingen fara att ha ett lite mindre barn än vad viktgränsen är
  • Flickan och kråkan
    Marlene skrev 2010-01-03 12:04:08 följande:
    Ingen aning, i dom andra selarna är det väl för att barnet ska kunna böja benet i knävecket. Jag vet inte riktigt hur barnet sitter i manducan när dom är så små men det är säkert ingen fara att ha ett lite mindre barn än vad viktgränsen är
    De sitter precis likadant, men man använder en "extraflärp" som sitter aningen högre och som är smalare = ger smalare sittyta för att det lilla barnet ska kunna böja knäna som det ska i groda. Enda skillnaden är ju för bäraren....vikten ligger på axlar och rygg då barnet inte "sitter" på höften utan en bit högre, så det blir mycket tyngre när man använder nyföddinlägget. Jag har också svårt att se att det skulle vara någon fara att bära ett barn som är lite mindre än viktgränsen. Det skulle väl enbart vara om bäraren själv är väldigt liten, så att man inte kan spänna åt så att barnet sitter ordentligt tajt mot kroppen.....manducan är ju överlag inte anpassad för små bärare så att säga.
  • PerG

Jag gjorde ett försök att sätta lillsonen idag i Manducan (han väger runt 3kg) men han känns spontant lite för liten tycker jag, men det kan vara jag som gör fel också... högst troligt antagligen....

Sen satt storebror intill och sa "loooligt... loooligt" och ville att jag skulle bära honom istället så jag var lite distraherad av det... ;)

Ska detaljstudera instruktionerna sen och se om jag ska göra ett nytt försök..

Svar på tråden Manduca/Ergo