• PerG

Manduca/Ergo

Vet inte om denna fråga hör hemma här, men det handlar ju om att bära sitt barn.. ;)

Vi funderar på en Manduca eller Ergo till vårt nästa barn som kommer i januari och har två funderingar. Vi kommer inte använda barnvagn annat än i undantagsfall eftersom vi kommer köra sonen i vagn och ha bebisen i bärsele (när man är själv, annars sulky + barnvagn/bärsele)

1. Vilken är bäst? ;)... Eller är det bara en smaksak?
    2. Hur gör man när det är riktigt kallt? I en barnvagn skyddas ju barnet från vind och det är ju ganska "lätt" att klä därefter men med en sele är ju åtminstone benen ganska oskyddade? Ska man köpa till något extra?

• Svar på tråden Manduca/Ergo
  • PerG

Tackar för svar!

Jag ska åka och titta på båda varianter i verkligheten och prova och se hur de passar på mig. Problemet är väl bara att min fru är ganska gravidtjock nu så det är lite svårt att se om det passar.. Vi får väl mäta på några av hennes jeans eller liknande för att se om det kan funka... ;)

Bebisen är beräknad till mitten av januari så att använda jackan som vindskydd bör ju funka denna säsongen när bebisen är såpass liten! Jag har i alla fall jackor av "rocktyp", alltså med "slag", så att bebisen inte behöver bli helt instängd men ändå skyddar underkroppen på bebisen. Då kanske det funkar med någon form av overall/tjockare sparkdräkt på bebisen under jackan eller nåt...

• PerG

Hmm... får man fråga vad ni har för jeansstorlek? ;)

Så kan man ju försöka relatera till det kanske eftersom min frus mage gör det svårt att prova nu... ;)

• PerG

Nu har jag varit och "torrtestat" (utan bebis alltså ;) ) en manduca också (har "torrtestat" ergon tidigare).

Tyckte de kändes ganska likvärdiga så det lutar nog åt Manducan. Blir ju lite billigare också eftersom den har inbyggd spädbarnsinsats...

• PerG

Det blev en Manduca till slut!

Vi har nu också fått vår lille son, 3½ vecka "för tidigt" så han är lite för liten (under 3.5kg) ännu för att bäras i den...

Dock provade jag att bära storebror (22 månader) som jag inte trodde skulle gå med på att bäras och han fullkomligen älskar att åka i den på min rygg!!.. "Looooligt" skriker han... ;).. Fast han vill då att vi ska springa runt i lägenheten, snurra runt, krypa eller åla med honom på ryggen osv... ;)

• PerG

Jag gjorde ett försök att sätta lillsonen idag i Manducan (han väger runt 3kg) men han känns spontant lite för liten tycker jag, men det kan vara jag som gör fel också... högst troligt antagligen....

Sen satt storebror intill och sa "loooligt... loooligt" och ville att jag skulle bära honom istället så jag var lite distraherad av det... ;)

Ska detaljstudera instruktionerna sen och se om jag ska göra ett nytt försök..

Svar på tråden Manduca/Ergo