• lady in red

1 vecka gammal bebis som inte är sugen att amma.

Har fått min lilla prins,han är nu 1 vecka gammal.

Undrar lite om amningen. Han vaknar väldigt sällan till maten,jag får väcka han efter 3-4 timmar och ge han mat. Han verkar inte så intresserad. Äter bäst på natten.
    Äter ca 10-25 min. Ibland bara på ett bröst.Man vill ju helst att han ska äta lite på båda eftersom man blir så "överfull" annars. Har mycket gott med mat!!
    Hur gör ni andra? Nån annan som har lite problem med bebisar som inte vill äta?

• Svar på tråden 1 vecka gammal bebis som inte är sugen att amma.
  • Blå Flygare

Jg fick var på min son en del i början eftersom han annars gick upp dåligt. Jag åt smärtlindring pga snittet och så snart jag slutade med dem "vaknade han till" och åt när han behövde.

Är han något gulaktig i huden eller ögonvitorna? Gulsot kan göra dem slöa, och det kan vara allvarligt (=behöva behandling för att inte ge men)

• saxon

Min tjej var väldigt ointresserad av mat. Åt bara korta stunder, och gick upp i vikt dåligt. För henne blev det aldrig någon förändring, hon är 2,5 år nu och fortfarande väldigt ointresserad av mat och äter väldigt lite och hon är smal. Men hon ändå gott om energi till att leka och busa av någon märklig anledning. Har inga tips att ge egentligen (eftersom vi själva aldrig lyckades få henne mer intresserad...).

• Blåbäär

Min pojke är en vecka i dag och är med seg på att äta. Men dom på BB sa att när han ska äta så är det av med alla kläder och inte låta honom somna in vid bröstet utan så fort jag märker att han somnar till så bort med honom från bröstet och få liv i honom.
    Sen är det jätte viktigt att han ska äta var 3 timme för han slöar till ännu mer om han får bestämma själv när han ska äta. Nu har han börjat säga till själv efter 3 timmar att han ska ha mat så jag hoppas att det vänder för honom.

• Rosforslollo

Vi har en son på 12 dagar som inte heller är intresserad av bröstet, igår när vi var till BVC fick vi veta att han gått upp väldigt dåligt i vikt, 5g sen i torsdags. Då har vi bara gett honom bröstet, så nu ska vi ge honom bröstet först, sen ersättning 60ml så får vi se på torsdag om det blivit ngn skillnad. Hon rådde oss att ta av honom kläderna.

• lady in red

Ska till bvc idag,vi får se vad de säger.

Han hade lätt ikterus sa dom på bb. Men det tror jag inte påverkar,han är inte gul i ögonvitorna eller så.
    Men jag tror han gått upp i vikt iaf,,få se hur mycket bara.

• Lilla Lycka

Som regel styr barnet bäst själv hur ofta och länge det vill ammas/äta. Så länge barnet ökar i vikt behöver du inte bekymra dig. Mjölkproduktionen ställer in sig efter barnets behov när man låter barnet ammas fritt och låter bli ersättning eller att pumpa ur. Undantag såklart om man har svårt att släppa till mjölken, barnet är sjukt eller har svårt att suga etc...

• lady in red

På bvc idag tyckte hon att lillkillen var lite gul,men inte så mycket.
    Hon tyckte jag skulle väcka han till måltiderna,även på natten.

Men han hade gått upp bra i vikt,150 g på 6 dagar.Så jag antar att det inte är nån fara.
    Men man är ju duktig på att oroa sig för allt!
    Jag jämför ju så med hans storesyster dom var ett matvrak !!

Svar på tråden 1 vecka gammal bebis som inte är sugen att amma.