• Pyssel­galnin­gen
    Äldre 12 Oct 23:26
    19571 visningar
    21 svar
    21
    19571

    Ni som eldar pellets!

    Är i husköpstankar och vill ha lite info. Huset har en uppvärmningskostnad på nästan 50'000 just nu då det går på el, det finns en oljepanna (nibe från 2000) och det ska tydligen gå att sätta en brännare på den.

    så min fråga till er pelletsbrännare...

    Hur mycket gör ni av med per månad/kostnad?
    Hur stor yta har ni?
    Installerade ni brännaren efter husköp och vad kostade det?

    Å nä jag kan inte matte tydligen

  • Svar på tråden Ni som eldar pellets!
  • allt eller inget
    Äldre 13 Oct 07:40
    #1

    Vi värmer 112x2kvm. Källare och entreplan. Vi gör av med pellets för ca 12000 på ett år. Då har vi även solpaneler och allt är dockat till en tank.

    Å nä jag kan tydligen inte heller matte

  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 13 Oct 09:35
    #2

    Nån fler som kan svara?

    Vill veta på ett ungefär vad man ska räkna med i budgeten.

  • Äldre 13 Oct 16:00
    #3

    Vi installerade pelletsbrännaren i höstas på en panna som tidigare eldades med olja, pannan är från -96. Installationen och brännaren kostade ca 22 tusen vill jag minnas..? VI har bara lite över hundra kvadrat att värma upp och vi har gjort av med två pall pellets hittills, jag kan återkomma med månadskostnad om du vill, men det blir betydligt billigare än elen i alla fall. Lycka till med husköpet!

  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 13 Oct 16:43
    #4
    JazzKermit skrev 2009-10-13 16:00:25 följande:
    Vi installerade pelletsbrännaren i höstas på en panna som tidigare eldades med olja, pannan är från -96. Installationen och brännaren kostade ca 22 tusen vill jag minnas..? VI har bara lite över hundra kvadrat att värma upp och vi har gjort av med två pall pellets hittills, jag kan återkomma med månadskostnad om du vill, men det blir betydligt billigare än elen i alla fall. Lycka till med husköpet!
    Ja en månadskostnad vore fint
  • Äldre 13 Oct 20:38
    #5

    Hur stort är det tilltänkta huset, och var i landet finns det?
    Du skriver 50 000 i uppvärmningskostnader. Det låter extremt. Är det verkligen bara uppvärmning? Inte inklusive hushållsel?

    1 ton pellets ger ungefär motsvarande 4 800 KWh, men sedan förlorar man minst 20% som försvinner ut i skorstenen när pelletsen eldas. Så räkna med cirka 3 800 KWh på 1 ton pellets.
    1 ton pellets kostar för tillfället runt 3 000 kr. (Priset har ökat påtagligt den senaste tiden).
    Det ger en kostnad på cirka 79 öre per KWh.
    Det kan du jämföra med elpriset som du betalar.

    Att installera en pelletsbrännare kostar cirka 25-35 000 kr.

  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 13 Oct 20:43
    #6

    Pappa G skrev 2009-10-13 20:38:56 följande:


    Hur stort är det tilltänkta huset, och var i landet finns det? Du skriver 50 000 i uppvärmningskostnader. Det låter extremt. Är det verkligen bara uppvärmning? Inte inklusive hushållsel? 1 ton pellets ger ungefär motsvarande 4 800 KWh, men sedan förlorar man minst 20% som försvinner ut i skorstenen när pelletsen eldas. Så räkna med cirka 3 800 KWh på 1 ton pellets. 1 ton pellets kostar för tillfället runt 3 000 kr. (Priset har ökat påtagligt den senaste tiden). Det ger en kostnad på cirka 79 öre per KWh. Det kan du jämföra med elpriset som du betalar. Att installera en pelletsbrännare kostar cirka 25-35 000 kr.
    jupp nästan 50'000 o uppvärmning. Över 56'000 mrf hushållselen.

    Ligger i sundsvall 115+115kvm, såg att det kostar ca 2700 här i stan.
    skriver lite kryptiskt med ett barn på armen
  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 13 Oct 20:53
    #7

    Visserligen hade hon som bor där det ganska varmt, kanske rumt 23 grader. Jag vet inte hur det skulle ändras prismässigt om man säkte det till 20grader. Å sen så vet vi inte om hon hade elvärme i garaget med eller inte.

  • Äldre 13 Oct 20:55
    #8

    Det låter inte rimligt med 50 000 i uppvärmningskostnad på den ytan. Något måste vara fel.

    Vi värmer 110+110 ganska dåligt isolerade m² i inre Småland, och förbrukar cirka 4-5 ton pellets = Kostnad cirka 12-15 000 kr.

  • Äldre 13 Oct 20:57
    #9

    Att höja tempen kostar ju före varje grad, men inte så mycket.
    Vi värmer också ett garage.

    Det har inte blivit något galet så att 50 000 kr är husets totala driftskostnad? Men även det låter väldigt högt..

  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 13 Oct 20:59
    #10

    Pappa G skrev 2009-10-13 20:57:04 följande:


    Att höja tempen kostar ju före varje grad, men inte så mycket. Vi värmer också ett garage. Det har inte blivit något galet så att 50 000 kr är husets totala driftskostnad? Men även det låter väldigt högt..
    Nejdå jag har exakta siffror.
    Men inre småland kanske inte brukar ha -25 på vintern
Svar på tråden Ni som eldar pellets!