• Pysselgalningen

Ni som eldar pellets!

Är i husköpstankar och vill ha lite info. Huset har en uppvärmningskostnad på nästan 50'000 just nu då det går på el, det finns en oljepanna (nibe från 2000) och det ska tydligen gå att sätta en brännare på den.

så min fråga till er pelletsbrännare...

Hur mycket gör ni av med per månad/kostnad?
    Hur stor yta har ni?
    Installerade ni brännaren efter husköp och vad kostade det?

Å nä jag kan inte matte tydligen

• Svar på tråden Ni som eldar pellets!
  • Pysselgalningen

Naturkraft tar 2375kr/pall såg jag och få hem det har vi inga problem med då vi har dragkrok på bilen

• Pappa G
    Pysselgalningen skrev 2009-10-13 20:59:49 följande:
    Nejdå jag har exakta siffror. Men inre småland kanske inte brukar ha -25 på vintern
    Fast jag tror inte det skiljer så mycket på genomsnittstemperaturen faktiskt. Vi bor i ett känt "köldhål", där det faktiskt redan flera gånger har varit kallast i landet..

En intressant detalj är ju hur många KWh de 50 000 kronorna avser. Hon som bott där tidigare kanske har betalat väldigt dyrt för sin el..
  • Gurkan

Vi bor på en vindpinad slätt i småland i ett hus från 40-talet (ingen extra isolering än den som fanns när huset byggdes), vi har heller det inte kallt inomhus (22 grader) och vi har inte bott här ett år än men räknar med en 8000 kr i uppvärmning (70+70 kvm).

• Pysselgalningen

Gwahh hjälp mig räkna här nu.
    Hårddragen summa hon använt är 30'000kwh

Med direktverkande el skulle det gå på 34'000/3år vattenfall

Eftersom Pappa G använder 4-5ton så tänker jag vara värre och dra på med 6ton vilket borde bli cirkus 18'000kr.

Känns ju som att hur som haver så blir det en förtjänst i längden att sätta in en brännare. Fjärrvärme är jag inget för och bergvärme var det osäkert på om det gick att få i området + att det är liiite väl saftig summa för oss. I framtiden kanske.

• TvåBusar

Vi bor i ett hus på ca 85 kvm + källare + allt varmvatten som värms med pellets. Vi har en förbruktning på 7 pall pellets/år. Priset beror då lite på vad man får tag i. Vi betalar i dagsläget knappt 1700 kr/mån.

Vi har en snitt temp inne på 20 grader på höst-vinter-vår. Sommaren något svalare.

Pelletsbrännaren var installerad när vi flyttade in.

• Pysselgalningen

37000kwh skulle det vara!

Snubbelfingrar ab!

• jerseyko

Inte läst tråden.

Vi värmer 104 kvm, varmvatten + grundvärme i källaren (94 kvm).

Vi gjorde av med ca 6 pallar förra året (augusti - augusti)

Innan det blev riktigt kallt köpte vi säckvis från byggmax (billigast) och körde VV-beredaren med el.
    Sen köpte vi 2 pallar från OkQ8, det gick åt hur mkt som hellst för att hålla värmen! Böt och köpte Noeva pellets, VÄLDIGT stor skillnad, när det var som kallast januari-februari gick det 1 pall/månad. Då värmde vi VV-oxå och hade väl en 22 grader inne.

Våran panna är en gammal ved/olje panna så vi har eldat en del med ved oxå, typ på helgen när man vart hemma.

Nu eldar vi bara med ved, tänkte beställa hem 2 pallar om kanske någon månad. Vi trodde pellets var billigare än det är. Men ska se om vi kan minska förbrukningen då pannan snart ska servas och vi tänkte köpa en automatisk shunt (den som styr hur mkt varmvatten som ska ut i elementen, man har en givare utomhus och en inomhus så sjunker tempen ute så skickar den ut mer värme och tvärt om)

Skulle våran panna gå sönder skulle jag nog sätta in bergvärme istället. Jag tycker vi haft mkt driftstörningar med våran panna, fel på matningen eller tändfel. Inte så kul att vakna mitt i natten av att det är snorkallt inne och försöka få igång en kall panna.

• Pappa G
    Pysselgalningen skrev 2009-10-13 21:33:31 följande:
    Gwahh hjälp mig räkna här nu. Hårddragen summa hon använt är 30'000kwh Med direktverkande el skulle det gå på 34'000/3år vattenfall Eftersom Pappa G använder 4-5ton så tänker jag vara värre och dra på med 6ton vilket borde bli cirkus 18'000kr. Känns ju som att hur som haver så blir det en förtjänst i längden att sätta in en brännare. Fjärrvärme är jag inget för och bergvärme var det osäkert på om det gick att få i området + att det är liiite väl saftig summa för oss. I framtiden kanske.
    Är de 34 000 kronorna inklusive nätavgifter?

Direktve
  • Pappa G

Blev något galet......

Är de 34 000 kronorna inklusive nätavgifter?

PS!
    Direktverkande el har man inte om ni kan köra med olja eller pellets. Då har man vattenburen elvärme.

• Pappa G

Men har pannan använt 37 000 KWh el för enbart uppvärmning, så motsvarar det ju då bortåt 10 ton i pellets.

• Spanguolis

105 kvm + 45 kvm källare, använder 5,5 upp till 6 pallar pellets per år. Det kostar runt 16 000 kr per år, tyvärr går priserna upp fort på pellets. Räkna med +1 000 kr varje år. 

Pellets kräver mycket jobb, att ta in allt, fylla på förrådet, rengöra panna och det kan strula ibland. Sommarmånaderna stänger jag av den. 

Två Månadslöner 

Svar på tråden Ni som eldar pellets!