• Pearl22

Vi med Kronan-vagnar del 12

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m42917667.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m45548838.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Denna är låst, men vid intresse kan en ny bildtråd startas.

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php?gid=43921244666

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12
  • Stampan

Overall och kronans fleeceåkpåse om den är kvar. Den är inte supervarm och tjock. Kan också rekommendera name its overall till en sån liten för dragkedjorna går nästan hela vägen ner till foten och väldigt bra och enkel att öppna upp om det skulle bli för varmt innan går ini köpcentrum eller så om det är därför du vill slippa overall.

• kossan

Hej Alla!

Vi ska ha barn i December och funderar starkt på en Kronan Duo med mjuklift. (Mjukliften endast för att den tar mindre plats i bilen då vi kommer ha en väldigt liten bil!

Men jag undrar några saker och jag antar att ni är experter! :)

Är det bra kvalité?

Jag är skeptisk till bromsen och gillar egentligen inte sån där en pinne åker ut, har kronan haft mycket problem med bromsarna?

Jämfört med brio Go (som vi annars funderar på) hur är kvalitén då?

Vad anser ni om kronans mjuklift? Behöver man en jättetjock åkpåsar i den på vintern?

Och en sista fråga som jag kom på när jag läste TS:

Ni skriver såhär: *Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

Innebär det att man kan få vagnen platt utan att plocka av sittdelen? Hon på butiken sa att suffletten inte gick att fälla ner helt?

Tack och hoppas någon orkar svara!! :D

• Amie77

Kossan: Kan tyvärr inte hjälpa dig med Duon, men har du funderat på Cityn då ni har liten bil...? Förstår att ni säkert avskrivit det alternativet av olika anledningar (iom att ni bestämt er för Duon), men tänkte bara nämna den.

• Lyckan 382
    kossan skrev 2014-06-29 23:27:17 följande:

Hej Alla!

Vi ska ha barn i December och funderar starkt på en Kronan Duo med mjuklift. (Mjukliften endast för att den tar mindre plats i bilen då vi kommer ha en väldigt liten bil!

Men jag undrar några saker och jag antar att ni är experter! :)

Är det bra kvalité?

Jag är skeptisk till bromsen och gillar egentligen inte sån där en pinne åker ut, har kronan haft mycket problem med bromsarna?

Jämfört med brio Go (som vi annars funderar på) hur är kvalitén då?

Vad anser ni om kronans mjuklift? Behöver man en jättetjock åkpåsar i den på vintern?

Och en sista fråga som jag kom på när jag läste TS:

Ni skriver såhär: *Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

Innebär det att man kan få vagnen platt utan att plocka av sittdelen? Hon på butiken sa att suffletten inte gick att fälla ner helt?

Tack och hoppas någon orkar svara!! :D

Har ingen mjuklift så kan inte hjälpa dig med det. Jag älskar vår Duo S! Toppenkvalité. Dock har jag aldrig haft en Brio så lan inte jämföra. Tycker bromsen känns väldigt stabil. Smidig att fölls ihop, sittdelen kan göras "platt" (ja, nästan) genom att dra ner ryggstödet i lägsta läge och dra ner suffletten - men det är klart att ansamlingen av tyg från suffletten gör att det inte blir helt platt men blir det det på någon vagn? Hoppas du också kommer gilla Kronan.
  • kossan
    Amie77 skrev 2014-06-30 08:22:40 följande:

Kossan: Kan tyvärr inte hjälpa dig med Duon, men har du funderat på Cityn då ni har liten bil...? Förstår att ni säkert avskrivit det alternativet av olika anledningar (iom att ni bestämt er för Duon), men tänkte bara nämna den. smile1.gif

Ja isåfall är det nog duo S som skulle kunna vara intressant. Men jag är lite gammalmodig och gillar mer de klassiska vagnarna med fasta hjul. Det känns som om de rullar bättre i terräng och snö. Ja det är klumpigare i butiker men jag ska försöka vara ute på promenader mest! :p

Och cityn har väl små framhjul? ;)
  • Evening primrose

Älskar svänghjulen, styr kronan med lillfingret i min trånga matbutik går å låsa dom.

Finns ju vanliga kronan annars.

Lufthjul rullar bäst bra pumpade

Har duo s, använde mjuklift i liggdelen

City har ingen liggdel tror jag, utan lift i sittdel.

♡ Lilla E ♡
  • Evening primrose

Älskar fö liggdelen också! Stor å rymlig för ombonade vinterbebisar å luftig på sommarrn. Å med ryggstöd! Anv liggdelen länge.

♡ Lilla E ♡
  • Amie77
    kossan skrev 2014-07-01 07:46:53 följande:
    Ja isåfall är det nog duo S som skulle kunna vara intressant. Men jag är lite gammalmodig och gillar mer de klassiska vagnarna med fasta hjul. Det känns som om de rullar bättre i terräng och snö. Ja det är klumpigare i butiker men jag ska försöka vara ute på promenader mest! :p

Och cityn har väl små framhjul? ;)
    Cityn har lika stora framhjul som bakhjul, men de sitter tätare (gick och kollade på min vagn och om inte mitt ögonmått bedrar mig är det så). Dessutom går de med ett enkelt tryck per hjul att sätta fast så att de är låsta. Efter de gånger jag haft dem låsta uppskattar jag verkligen då de svänger fritt kan jag säga!!

Dessutom nämndes ovan att ingen liggdel finns till Cityn, men det gör det. Vi har separat liggdel och sittdel på vår. Men med liggdelen tar vagnen ihopfälld stor plats på höjden dock ej på längden eller bredden i ett bagageutrymme.
  • jos85

Jag skulle aldrig köpa med fasta hjul! Vår duo s fungerar utmärkt på promenader även ute i terräng. Maken springer tom med vagnen, då låser han framhjulen.

Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 12