• Anonym

Tips på yrken som innebär mycket ensamarbete?

Jag är en mycket privat och reserverad person som har bra betyg, bra högskoleprov och hög arbetsmoral. Jag går just nu ett mycket brett högskoleprogram som förbereder mig för olika typer av administrativt arbete (i brist på bättre förklaring) och känner att alla tusentals grupparbeten vi tvingas delta i bara får mig att vilja fly. Jag står inte ut med tanken att vara så bunden resten av mitt liv.

Det här är säkert aningen provokativt och jag FÖRSTÅR att jag inte kan bli en framgångsrik välfungerande medlem i samhället eller på en arbetsplats utan att trivas någorlunda eller kunna fungera i samarbete. Jag jobbar på det och det är inte mitt problem i just det här inlägget. Ok?

Kan ni snälla ge mig tips på yrken som innebär mycket ensamarbete, där jag har eget ansvar för att saker ska bli gjorda bra och inom tidsbegränsningar, där mitt arbete är avhängigt andras i så liten utsträckning som möjligt.

Jag är skulle vara såååå tacksam för lite inspiration, när jag just nu försöker arbeta mig genom en liten identitetskris.

(Personer med min utbildningar kan arbeta med ungefär samma saker som en person med en kandidatexamen i psykologi om det hjälper er med bilden av min situation, men jag är tacksam över tips från ALLA yrkesområden.)

• Svar på tråden Tips på yrken som innebär mycket ensamarbete?
  • Anonym

forskning är det första jag tänker på, men du är inte intresserad av att plugga mer, eller?

• Anonym

annars kanske handläggare på någon myndighet?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-13 12:02:35 följande:
    forskning är det första jag tänker på, men du är inte intresserad av att plugga mer, eller?
    Forskning är ensamarbete, men resultatet ska presenteras i olika grupper både stora och små.
  • fruis

Jag tror inte att du behöver oroa dig. På de flesta arbetsplatser arbetar man inte så mycket i grupp utan man har sitt avgränsade arbetsområde. Det enda du ska undvika är kanske att bli för indragen i projektarbete eftersom det ofta kräver stor del nära samarbete.

Jag förstår dig precis. Håller precis på att avsluta en utbildning där ALLT sker i grupp. Det är extremt frustrerande men jag vet att det inte funkar så riktigt i "vanliga livet". Min utbildning är inriktad på ledarskap, grupprocesser och dylikt så det är väl därför vi får öva så extremt mycket på det men det är väldigt tröttande.

Ett annat tips är att kanske bli konsult. Visserligen är du ute hos kunder men man brukar ändå ofta få jobba i fred och leverera själv. (givetvis beror det på vad man konsultar i).

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-13 12:07:23 följande:
    Forskning är ensamarbete, men resultatet ska presenteras i olika grupper både stora och små.
    jo naturligtvis, men ts skriver ju inget om att hon inte vill var ai grupp ALLS. Det är nog svårt att hitta ett arbete som är ensamarbete till hundra procent, får väl hitta det bästa som går :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-13 12:02:35 följande:
    Tack för ditt svar! Jag trodde verkligen att jag skulle trivas jättebra i den akademiska världen, då bilden man kanske får utifrån är att det är lite smått socialt inkompetenta nördar (som jag då skulle kunna passa in hos) som stannar där resten av sina liv och blir forskare, medan de sociala supermänniskorna åker ut i arbetslivet och blir högt uppsatta chefer.

Men tyvärr verkar det inte riktigt vara så. De TVINGADE oss att skriva B-uppsatser i par och väldigt lite forskning jag har stött på kring våra ämnesområden verkar ha varit bedriven av enskilda forskare. Min bild av forskning i dagsläget är kanske inte klockren. Vi får väl se om jag överlever upp till forskningsnivå :)
  • Anonym
    fruis skrev 2009-10-13 12:07:55 följande:
    Jag tror inte att du behöver oroa dig. På de flesta arbetsplatser arbetar man inte så mycket i grupp utan man har sitt avgränsade arbetsområde. Det enda du ska undvika är kanske att bli för indragen i projektarbete eftersom det ofta kräver stor del nära samarbete. Jag förstår dig precis. Håller precis på att avsluta en utbildning där ALLT sker i grupp. Det är extremt frustrerande men jag vet att det inte funkar så riktigt i "vanliga livet". Min utbildning är inriktad på ledarskap, grupprocesser och dylikt så det är väl därför vi får öva så extremt mycket på det men det är väldigt tröttande. Ett annat tips är att kanske bli konsult. Visserligen är du ute hos kunder men man brukar ändå ofta få jobba i fred och leverera själv. (givetvis beror det på vad man konsultar i).
    Du är inne på exakt vad jag är ute efter, att få jobba i fred och leverera själv, tack för orden. Jag känner mig lite tom i huvudet idag. Skönt att veta att jag inte är ensam i de tankegångarna iallafall, tack
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-13 12:13:51 följande:
    Tack för ditt svar! Jag trodde verkligen att jag skulle trivas jättebra i den akademiska världen, då bilden man kanske får utifrån är att det är lite smått socialt inkompetenta nördar (som jag då skulle kunna passa in hos) som stannar där resten av sina liv och blir forskare, medan de sociala supermänniskorna åker ut i arbetslivet och blir högt uppsatta chefer.Men tyvärr verkar det inte riktigt vara så. De TVINGADE oss att skriva B-uppsatser i par och väldigt lite forskning jag har stött på kring våra ämnesområden verkar ha varit bedriven av enskilda forskare. Min bild av forskning i dagsläget är kanske inte klockren. Vi får väl se om jag överlever upp till forskningsnivå :)
    Att du får samarbeta i grupper när du gör B-uppsatser skiljer sig från när du ska forska själv. Sen beror det på vilket område du forskar på. Laborativa arbeten jobbar du helt själv.
  • lillekatt

Eget företag kanske, där du jobbar helt själv eller delar upp uppgifter mellan olika arbetskamrater så att alla gör sitt?

• Kjell2

Maskinförare, t ex pist eller skog
    Översättare
    Korrekturläsare
    Vissa typer av säljjobb, men då får du träffa kunder
    Vissa väktarjobb
    En del process och driftövervakningsjobb
    Författare
    En del hantverksjobb
    Konstnär

Svar på tråden Tips på yrken som innebär mycket ensamarbete?