• stardream

När kan bebisen klara sig i 6-7 timmar utan mat?

Nu är min dotter 3,5 månader, och vill minst äta var tredje timme på natten. Om hon hade fått som hon hade velat, så hade hon velat ligga med tutten i munnen hela natten och småsutta. Det är det bästa hon vet! Visst är det mysigt, Men jag kan inte somna på det sättet utan måste sova själv, så jag lägger över henne i hennes säng och det går bättre och bättre nu..

Men jag funderar på att ge henne nappen när hon vaknar, och inte genast ge bröstet, men jag är sammtidigt orolig över att hon inte får tillräckligt med mat?

Läser man tex på Anna Wahgrens sida står det ju att en 4-månader ska kunna klara sig utan mat i 12 timmar! Tycker det låter vääälldigt länge? (Nej jag följer inte hennes metoder)

Hur länge kan era småttingar sova utan ammning/flaska?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-14 17:32
    Tack alla för rådet jag har fått att pröva nappen. Jag gjorde det i natt, och det godtog hon. Sedan ammade jag henne efter 6 timmar. Hon vaknade 6 ggr i natt, och det var skönt att ta till nappen och inte amma henne varje gång, som jag tidigare hade gjort...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-16 10:01
    Stort varmt TACK till alla ni som engagerar er i min situation! Det känns bra att bli stöttad av er, och det betyder massor för mig! Ni får mig verkligen att orka. Jag tar åt mig av alla råd ni ger!

Som jag har skrivit i en annan tråd, så har jag för några nätter börjat buffa min dotter i bumpen på natten, och det går bättre och bättre. I början fick jag hålla på i en timme, och i natt när jag skulle lägga henne gick det på två minuter! En KLAR förbättring! Och hon verkar gilla att "veta" när det är dags att sova natt, för hon slappnar av på ett annat sätt.

I natt har hon sovit väääälldigt bra. Jag för lite anteckningar över hennes sovmönster.

Hon somnade kl 19,30 efter att ha blivit ammad -själv utan napp.

Vaknade kl 20,15 jag passar på att amma henne igen.

Sedan vaknade hon inte förräns 03,45!! Detta har ALDRIG hänt innan!
    Då ammade jag henne igen, men återigen somnade hon sjäv utan napp.

kl 06,00 vaknar hon igen, men denna gången testade jag att inte amma henne, och inte heller ge henne nappen. Utan bara "tassen" och gungade henne på vyssanlulltassarna. Hon somnade efter 30 minuter, efter en del gnyende -men hon gnydde "i sömnen".

kl 07,30 vaknar hon igen, men innan hon har hunnit vakna till ordentligt tänder jag lampan och God morgon! Och stoooort leende

Kan tillägga att jag aldrig ammar henne till sömns, utan ser till att hon är vaken när jag lägger ner henne. Försöker dessutom mig på EASY Eat, Aktivitet, Sleep, Your time.

• Svar på tråden När kan bebisen klara sig i 6-7 timmar utan mat?
  • lövet2

Här måste man skilja på att klara sig (överleva) och att klara sig (må bra). En baby kan vara utan mat i 6-7 timmar och ändå må bra ... när den självmant börjar sova över nattmålet/-n. Ett barn klarar det där fint vid 2 månader och ett annat behöver bli närmare ett år. Det vet man inte i förväg, och därför är det bästa att låta babyn själv visa när den är mogen.

Where am I?
  • MiniNano2009

Rekordet är 12 h (en natt), vid 2,5 mån ålder, och hon "klarade sig" utan men. =) Men då hade hon också ätit som en tok under dagen, räknade ihop det till ca 1 liter... =0 Generellt nu, nästan 3 månader, klarar hon sig som mest 9 timmar utan mat, också då nattetid. Provar med napp jag också, ibland somnar hon om, och ibland somnar hon för att sova 10 min och sedan vakna igen vilket jag tar som att hon är hungrig. Jag tror man kan lita på att barnen säger till, de svälter knappast sig själva frivilligt, om du förstår vad jag menar. =)

• Mela78

Pratade med BVC om detta med nattamningarna, och enl. min BVC-sköterska har de flesta barn inget fysiologiskt behov av att äta på natten efter 3-4 månaders ålder. Så jag funderar på om det inte är dags att sluta amma här hemma, dottern är 7 månader och äter knappt mat på dagen för att sedan amma "hela natten".

• Stålmamma

mina barn har vid ca 6 veckors ålder sovit 8 timmar på natten vid 3mån har dom sovit 12h per natt. så om din lilla accepterar nappen istället för bröstet på natten så klarar hon sig absolut i 6-7timmar (6-7 timmar per natt är något mina barn sovit från det att dom föddes)

• Vevvis

Min 4 månaders sover oftast hela nätterna. Jag ammar honom på kvällen, sen somnar han oftast mellan 19-21 och vaknar till nån gång mellan 6-8, då ammar jag honom och han somnar om och sover i ytterligare någon/några timmar.
    Han började sova så här långa pass när han hittade tummen runt v.7.

Min 4 -åring började även han sova lika långa pass lika tidigt medan 2-åringen som liten ville snutta betydligt oftare. Han kunde nästan bara somna om han fick snutta, så ofta på nätterna ville han snutta även om han inte var hungrig.

• ELLEoClara

Från 4 1/2 mån ålder sover min lilla oftast 6 timmar utan mat.

• Minxy

Det där är så otroligt olika från barn till barn.
    Vår son nattammade tills han var 10 månader och BVC uppmuntrade det till 100% eftersom han låg lite under viktkurvan.

Jag anser att barnen ska få styra det där mycket själva. Vissa klarar sig utan nattmål från tidig ålder (typ 2-3 månader) medan andra fortfarande tar sig en slurk nattetid efter att dom fyllt 1 år.

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och Bönan BF 2oo9-12-o4
  • Melly

När mina flickor var 3-4 mån så ammade dom varje eller varannan timme hela nätterna. Så länge som 6-7 timmar i sträck på natten sover inte min yngsta än och hon är 20 månader nu. Min äldsta började att kunna sova så länge i sträck ibland när hon var nära 3 år.

Frågan är om du bara vill att ditt barn ska klara sig = överleva eller om du vill tillfredställa hennes behov. Dom flesta bebisar har behov av att äta ofta när dom är 3-4 mån och amning är närhet och trygghet desutom vilket dom oxå har behov utav

Anna Wahlgren ger jag inget för.

• stardream
    lövet2 skrev 2009-10-13 14:22:59 följande:
    Här måste man skilja på att klara sig (överleva) och att klara sig (må bra). En baby kan vara utan mat i 6-7 timmar och ändå må bra ... när den självmant börjar sova över nattmålet/-n. Ett barn klarar det där fint vid 2 månader och ett annat behöver bli närmare ett år. Det vet man inte i förväg, och därför är det bästa att låta babyn själv visa när den är mogen.
    men kan det inte vara så att hon vaknar till, och har svårt att somna om på egen hand och behvöer hjälp med det, och att hon har övat in ett beteende som går ut på att för att kunna sova måste man tutta, fast att man inte är hungrig. För jag tvivlar på att hon verkligen är hungrig varje gång, eftersom hon tuttar 1 minut, och sedan somnar...

Blev rörigt men jag hoppas du förstår vad jag menar?
  • Melly
    stardream skrev 2009-10-13 16:35:26 följande:
    men kan det inte vara så att hon vaknar till, och har svårt att somna om på egen hand och behvöer hjälp med det, och att hon har övat in ett beteende som går ut på att för att kunna sova måste man tutta, fast att man inte är hungrig. För jag tvivlar på att hon verkligen är hungrig varje gång, eftersom hon tuttar 1 minut, och sedan somnar... Blev rörigt men jag hoppas du förstår vad jag menar?
    Jag skulle tro att hon har ett behov utav närheten och tryggheten som amningen ger. Det behovet är lika viktigt som matbehovet
Svar på tråden När kan bebisen klara sig i 6-7 timmar utan mat?